Batteridrift Mini-itx
Efter att ha lyckats installera Linux på min gelé dator ville jag prova något annorlunda. Hur länge skulle det gå att driva denna på vanliga alkaliska LR20 batterier.
Första steget var att försöka lista ut hur mycket ström datorn skulle dra.
Det finns en strömsimulator för itx kort på nätet och enligt den skulle strömförbrukningen bli c:a 22w
För att få detta bekräftat kopplade jag in multimetern.

Batterierna på bilden används inte här utan den går på den vanliga transformatorn.
1,18A x 12v = 14w utan diskaktivitet
1,5A x 12v = 18w vid disksökning
det är ganska stora strömmar att ta ut ur vanliga batterier, Morex 55w nätdelen som sitter i datorn är inte känd för att vara förlåtande vid spänningsdippar,
Första försöket…
Åtta Ikea batterier, det var de billigaste jag kunde hitta.

Resultat: ca. 5 sekunders drifttid när disken försöker spinna upp så startar datorn om
antagligen sjunker spänning för mycket den ökade belastningen av disken.
Andra försöket…
Sexton Tudor batterier från ÖB orkade inte åka till Ikea för att köpa fler så det fick bli de näst billigaste jag kunde hitta.

Resultat: Datorn startar men hittar ingen hårddisk under självtesten, försökte hårdknacka inställningarna i biod men disken är borta. Antagligen för lite ström för att Morexen ska kunna lämna korrekt 12v till disken, konstigt nog fungerar datorn förövrigt utan problem.
Tredje försöket…
Alla ovanstående, åtta Ikea batterier samt 16 Tudor.

Resultat: Det funkar!
För att testa hur länge, skrev jag två små script det första dumpar två olika textfiler på skärmen om varanat, för att få lite diskaktivitet under testet.
Det andra skriver OK i en textfil en gång i minuten, detta för att kunna se hur länge datorn går utan krascha.
Slutresultat:138 minuter med 24 batterier, vilket blir en kostnad på ca. 1,7 kronor per minut.
Datorn:
Epia 5000
128MB noname minne
40GB Samsung HD
Länk till bygget
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=243364
edit: pillat med länken ovan
Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.