hmm... är inte så bra på det där nu för tiden, men var en sjuhelvetes quakescriptninja för en massa år sedan
ett alias är ett block med kommandon som körs via ett nyckelord, själva aliaset.
Kommandona separeras med semikolon ( ; ) och aliaset ska omringas av citattecken.
alias skrivmassatext "say hej; say boob; say saft"
då skriver den först "hej" sedan "boob" sedan "saft".
Jag klistrar in ett gammalt quakealias
alias +rl "impulse 1; impulse 2; impulse 3; impulse 7; wait; +attack"
alias -rl "-attack; wait"
+rl kör den då jag kallar på själva rl-aliaset, -rl körs då jag slutar kalla på rl.
så vad gör +rl?
"impulse X" i quake aktiverar ett vapen.. impulse 1 är yxan, impulse 2 är shotgun osv....
den aktiverar vapen1, aktiverar sedan vapen2, aktiverar vapen3 och aktiverar till sist vapen7. Sedan så waitar vi (en kort delay bara, handlar om en millisekund eller en frame eller nåt, fort går det), sedan körs +attack som börjar skjuta.
-rl
ja, då jag slutar kalla på rl-aliaset så körs ju denna.
då blir det en wait, sedan slutar vi skjuta med -attack.
för att nu kunna använda mitt rl-alias så måste jag binda det till en tangent eller knapp.
bind mouse2 "+rl"
då körs det där när jag klickar på höger musknapp.....
att ha ett plus och ett minustecken behövs bara då det är saker som ska hända då du håller in en knapp eller tangent.
Om det är något som ska hända en gång bara så skippar du det tecknet.
så är det i quake, och det är väldigt lika i cs, säkert typ så i cs:s också.
alla kommandon som ditt alias kör är alltså vanliga konsollkommandon, så det är bara att lära dig vad du kan skriva i konsollen.
mja!