Permalänk
Medlem

3 restarts. (cs)

Hur lär man sig att skriva "script" till cs. Typ hur fungerar "alias wt2" och ;wt2;.

Sen undrar jag om någon kan skriva ett 3rs script. Så man kan skriva rcon on. Det behöver bara vara 3 rs endast. Ingen text eller nått.

Permalänk

bind "F9" "sv_restartround 1"

Sedan klickar du på F9 tre gånger.

Visa signatur

Mjo Mjo?

Permalänk
Medlem

hmm... är inte så bra på det där nu för tiden, men var en sjuhelvetes quakescriptninja för en massa år sedan

ett alias är ett block med kommandon som körs via ett nyckelord, själva aliaset.
Kommandona separeras med semikolon ( ; ) och aliaset ska omringas av citattecken.

alias skrivmassatext "say hej; say boob; say saft"

då skriver den först "hej" sedan "boob" sedan "saft".

Jag klistrar in ett gammalt quakealias

alias +rl "impulse 1; impulse 2; impulse 3; impulse 7; wait; +attack"
alias -rl "-attack; wait"

+rl kör den då jag kallar på själva rl-aliaset, -rl körs då jag slutar kalla på rl.

så vad gör +rl?

"impulse X" i quake aktiverar ett vapen.. impulse 1 är yxan, impulse 2 är shotgun osv....

den aktiverar vapen1, aktiverar sedan vapen2, aktiverar vapen3 och aktiverar till sist vapen7. Sedan så waitar vi (en kort delay bara, handlar om en millisekund eller en frame eller nåt, fort går det), sedan körs +attack som börjar skjuta.

-rl
ja, då jag slutar kalla på rl-aliaset så körs ju denna.
då blir det en wait, sedan slutar vi skjuta med -attack.

för att nu kunna använda mitt rl-alias så måste jag binda det till en tangent eller knapp.

bind mouse2 "+rl"

då körs det där när jag klickar på höger musknapp.....

att ha ett plus och ett minustecken behövs bara då det är saker som ska hända då du håller in en knapp eller tangent.
Om det är något som ska hända en gång bara så skippar du det tecknet.

så är det i quake, och det är väldigt lika i cs, säkert typ så i cs:s också.

alla kommandon som ditt alias kör är alltså vanliga konsollkommandon, så det är bara att lära dig vad du kan skriva i konsollen.

mja!

Permalänk
Medlem

Bra förklarat!

Det kan du säkert inte svara på men iaf.

Vad menas med wt0 samt "wt0; "wt1; "wt2; o.s.v?

Permalänk
Medlem

tyvärr... kanske är wait eller nåt... testa att skriva så i konsollen och se vad som händer!

Permalänk
Medlem

här har du ett RS skript som jag har gjort för några år sedan

lägg detta i forslagsvis 3rs.cfg :
fps_max 20
wait;wait
sv_restartround 1
wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait
sv_restartround 1
wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait;wait
sv_restartround 3
wait;wait
fps_max 101

För att binda en knapp så lägger du in detta i config.cfg :
bind "knapp" "exec 3rs.cfg"

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk
Medlem

kan någon säga exakt vad wait gör?
hur länge waitar den?

en tjugondels sekund? 0.05 sekunder alltså?
50 ms...?
ser så ut på ditt script iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
kan någon säga exakt vad wait gör?
hur länge waitar den?

en tjugondels sekund? 0.05 sekunder alltså?
50 ms...?
ser så ut på ditt script iaf

Var länge sedan jag höll på med CS, men jag har för mig att kommandot "wait" väntar en "frame". Därav fps_max 20 i början av mitt skript.
Hade varit enklare med fps_max 1 iofs...

Visa signatur

[ AMD Athlon 64 3000+ ] [ 2x512 DDR 400mhz ] [ Radeon 9600 XT 128mb DDR ] [ Maxtor 160gb 8mb cache ]

Permalänk

aha sloth då har jag mitt svar till varför den buggar som tusan ibland o kör för lite rs ibland!....

dvs när fpsen på servern pendlar.... smart ide med maxfps 20

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem som du niLLe
Det var smart SlotH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trilx
Vad menas med wt0 samt "wt0; "wt1; "wt2; o.s.v?

Det finns inget sådant. Vad som troligtvis har "hänt" är att personen som skrivit skriptet gjort ett eget alias för att snygga till sitt script.

alias wt1 "wait"
alias wt2 "wait;wait;"
alias wt3 "wt2;wt1;"

typ

Visa signatur