Permalänk

INSERT INTO hjälp

Hur gor man INSERT INTO med en selectlist eller om man sa vill kalla det dropdown meny.

om jag t.ex har 5 val i min select list

<select name="namn">
<option value="">kotlett</option>
<option value="">"apple</option>
<option value="">banan</option>
<option value="">citron</option>
<option value="">melon</option>
</select>

Sen har jag fem tabeller i en databas som heter DB

Tabellerna har jag namngett
kotlett, apple, banan, citron, melon.

Nu vill jag att nar man valjer t.ex. apple i selectlisten skall detta valet hamna i tabellen apple i databasen DB.

Valjer jag kotlett i selectlisten skall detta valet hamna i tabellen kottlett i databasen DB.

kan man fa detta att funka....

Ursakta att dar inte finns prickar och rundningar over vissa bokstaver...sitter vid ett tangentbord utan AAO...

Visa signatur

phpfraggel

Permalänk

Du måste sätta value till ett värde, annars får inte namn något värde när du kör scriptet.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk

Ja just det...jag glomde bara det nu nar jag skulle skriva ett exempel...har pa forumet...men problemet kvarstar...tyvarr

Visa signatur

phpfraggel

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid bra att säga vilket språk du kör

<select name="namn"> <option value="kotlett">kotlett</option> <option value="apple">apple</option> <option value="banan">banan</option> <option value="citron">citron</option> <option value="melon">melon</option> </select> <?php // Skriver ut ditt val förutsatt att du har skickat det via GET echo $_GET['namn']; ?>

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

$sql = "INSERT INTO `".$_POST['namn']."` SET ... "

EDIT: Hur mycket kan du förresten?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Sorry...det ar PHP jag menar.

Jag ar ratt sa ny pa det har med PHP sa hur fortsatter man denna satsen.

$sql = "INSERT INTO `".$_POST['namn']."` SET ... "

Visa signatur

phpfraggel

Permalänk

jonasc blandar ihop UPDATE och INSERT.

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/INSERT.html

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se

Permalänk

Så det är så här man får göra då som thomas skrev, alltså!

PHP:
--------------------------------------------------------------------------------

<select name="namn"> <option value="kotlett">kotlett</option> <option value="apple">apple</option> <option value="banan">banan</option> <option value="citron">citron</option> <option value="melon">melon</option> </select> <?php // Skriver ut ditt val förutsatt att du har skickat det via GET echo $_GET['namn']; ?>

--------------------------------------------------------------------------------
Men, om jag väljer "kotlett", så lägger sig denna i tabellen "namn"..eller är jag ute och cycklar!
Jag tänkte mest på att det ser ut så här:
<select name="namn">
och
<option value="kotlett">kotlett</option>.

Detta kan jag egentligen, men min fråga var om man kunde få det som står i "<option value="kotlett">" hamnar i en specifik tabell som heter kotlett.

Visa signatur

phpfraggel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobamatics
jonasc blandar ihop UPDATE och INSERT.

http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/INSERT.html

Näe, du kan inte tillräckligt med SQL
Från http://dev.mysql.com/doc/mysql/en/INSERT.html:

INSERT [LOW_PRIORITY | DELAYED | HIGH_PRIORITY] [IGNORE] [INTO] tbl_name SET col_name={expr | DEFAULT}, ... [ ON DUPLICATE KEY UPDATE col_name=expr, ... ]

OnTopic:

Såhär kan fortsättningen se ut (jag använder sprintf för att jag tycker att det är för mycket citationstecken och apostrofer och fan vad det heter i SQL-satser som det är, men det är ju en smaksak.)

input.php <?php # lala lala, nyp dig med en tång, sjung en kort sång ?> <html> ... <form method="post" action="spara.php"> Favoritmat:<br> <select name="mat"> <option value="fish">Fisk</option> <option value="cow">Blodig stek</option> <option value="rat">Grillad Opossum</option> <option value="weed">Töntiga grönsaker</option> </select> <br><br> Varför tycker du så jävla mycket om det då?<br> <input type="text" name="whybitchwhy"> <br><br> Vart är det bäst att beställa det?<br> <input type="text" name="wheretoorder"><br><br> <input type="submit"> </form> ... </html> <?php # hoj hoj, klappa till och spring, det gör ingenting ?>

spara.php <?php $sql = sprintf(" INSERT INTO `%s` SET `cell1` = '%s', `cell2` = '%s' ", $_POST['mat'], 'pippi långstrump', 'lilla gubben'); mysql_query($sql) or die(mysql_error().'<pre>'.$sql.'</pre>'); ?>

Men jag tror att om du berättar precis vad det är du ska göra så blir det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Hmmm, jag hade egentligen tänkt att ha en form som man gör en felanmälan på,
och i selectlisten hade jag tänkt att ha salsnummer. Detta för att alla salar skall hamna i olika tabeller....

Tabeller:
Sal 1| Sal 2| Sal 3| Sal 4| Sal 5| Sal 6| Namn| Email| Felanmalan|

Som jag skrev innan, om jag väljer sal 1 i selectlisten skall denna hamna i tabell "sal 1"..etc.

Namn| Email| Felanmalan|
hade jag tänkt att man skulle mata in data genom att skriva i en vanlig <input type="text">

Anledning till att jag vill använda selectlisten:

Jag fick för mig att det kunde vara enklare att samla all data om t.ex. "sal 1", "sal 2", på en sida (sal1.php, sal2.php) om jag gjorde på det här sättet.

Så på sal1.php skall Namnen, mailen och dom felen som är i sal 1 stå.
Likaså för sal 2, 3, 4...etc

Men, ju mer jag tänker på det...desto konstigare tror jag min tanke är...Det känns som jag är helt ute och reser....Suck".

Jag misstänker att man får göra på ett annat sätt...men hur skall jag då göra.

HTML kan jag rätt så obehindrat...men steget från HTML till PHP är rätt långt...så jag är en riktig nybörjare på det här....Jag har lyckats med att skriva och läsa till och från några databaser, men aldrig så här "avancerat"...d.v.s om det nu är avancerat!

Visa signatur

phpfraggel

Permalänk
Medlem

Tja, jag skulle rekommendera dig att droppa idén om olika tabeller för olika salsnummer och istället skapa en tabell som innehåller
1. unikt id (en auto_increment)
2. namn på salen

och sen en annan tabell som innehåller
1. unikt id (en auto_increment)
2. sal-id
3. anmälarens email
4. anmälarens namn
osv.

EDIT
PMa mig så kan vi ta det på Jabber/ICQ/MSN om du vill.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

En separat tabell för varje frukt? Ingen annan som reagerar?

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
En separat tabell för varje frukt? Ingen annan som reagerar?

Det är ju precis det jag har gjort

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Sorry, skrev och sen gjorde jag något annat innan jag postade...såg inte ditt inlägg.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Sånt händer

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4