Jag har en 3 år gammal Maxtor 20 gb hårddisk. Som nu har börjat klicka. Jag har sökt igenom forumet och läst en rad trådar från personer med liknade problem. Då undrar ni säkert varför jag lägger upp en exakt likadan tråd till.
Kanske för att trådarna aldrig speglat exakt mitt problem. Kanske vägrar jag bara att tror att min hårddisk håller på att dö "snyft".
Diagnosen lyder: Konstant klickade som hos en klocka men mycket högre. Har startat om åtskilliga gånger och kollat sladdarna, går att läsa från den dock extremt sakta. Klickande började helt plötsligt, hårddisken jobbade inte ens.
Detta vet jag för att jag har ett multiboot system, som ser till att när den ena disken är aktiv så är den andra inte är det och vise verse. Har inte kört något diagnostik program. Har inte heller vågat säkerhetskopierat den, ifall den skulle paja helt vid läsning av eventuella trasiga kluster. Å andra sidan är det bara en 20 gb, som enkelt kan ersättas, men det kan dock inte den viktiga informationen.
Min fråga lyder: Kan hårddisken repareras över huvud taget. Kommer jag i så fall att kunna behålla informationen. Om en reparation är omöjlig är jag öppen för förslag över hur jag ska säkerhetskopiera den.
Säkerhetskopiera omedelbart. Det är nog som du säger, den sjunger på sista versen, tre år är en ganska normal livslängd för en stor del diskar.
Dra över allt som du behöver spara till en annan disk, eller kopiera ut det på DVD-skivor, dom rymmer tillräckligt mycket för att du ska kunna få allt säkrat på 4-5skivor. Min 60gb desk star krashade nyligen, och tro mig, det är ganska många saker som försvinner och det vill man inte.
Jag kan ha fel angående att den är döende, men ta inte risken eftersom du inte behöver.