Det är min pappas dator så därför är jag lite osäker på en del delar. Men han har en P4 3.0Ghz på ett Gigabyte moderkort, Telia 8000 som går via ett Zyxel modem vidare till en D-Link 604 H/W A. Ska tillägga att min bror (18år) som bor hemma hos mina föräldrar inte har några problem alls med nätverket, därför har jag uteslutit D-Link routern som felkälla. Operativsystem är XP med SP2.
Innan detta fel dök upp så fungerade datorn hur bra som helst.
Vi har provat med att:
Bytt (deaktiverat via bios) det inbygda nätverket på moderkortet till ett vanligt nätverkskort.
Bytt nätverkskabel.
Resetat D-Linken (routern) till fabriksinställning.
Provat att sätta ip till 192.168.0.55 för att komma åt routern men man kommer ej åt routern och kommer såklart inte åt internet.
Stänga av windows egna brandvägg.
Provat att byta port i routern, till den port som min bror använder och som vi vet fungerar.
Inget av ovanstående har löst problemet, vi får inget IP till hans dator. Operativsystemet är nyinstallerat sen nån vecka, men det ligger nära till hands att prova en formatering igen.
Vi har inte provat att sätta hans dator direkt till ADSL modemet men vi kommer troligen att prova det senare ikväll.
Är det nån som har nåt mer förslag på vad som kan krångla ?
Ber om ursäkt för det luddiga inlägget, men det är svårt att beskriva allt i detalj. Jag har sökt på detta forum men ej funnit nåt som passar in på just detta problem.
Edit:
DHCP klienten är igång.