Permalänk
Medlem

Lite om Sveriges lagar..N

Nu är det så att jag skall lägga upp en hemsida snart, som skall vara som en portal, nu undrar jag bara lite om vad man får lägga upp och inte, utan att bryta mot någon copyright lag..

Spel:

- Får man skriva recensioner hursomhelst
- Lägga in fusk till spel
- Lägga in guider till spel
- Lägga in FAQ till spel

Film:

- Lägga in recensioner hursomhelst
- Lägga in skådespelare, och vilka filmer dom vart med i
- Visa vilken film diverse regissör har skapat

Musik:

- Lägga in lyrics (texter) till sånger
- Visa vilka album/låtar diverse artist gjort

Och sen undrar jag även om man t.ex skall lägga in en bild som passar till ens nyhet, om t.ex Half-Life 2, och sedan får kopiera en bild från spelet, som man tagit en screenshot från, och sedan lägga in den under nyheten?

Vill gärna ha svar // Mattmoe

// Edit: Jag lägger till lite mer frågor eftersom

Visa signatur

C++...

Permalänk
Medlem

Tror inte du får lägga upp lyrics.

Visa signatur

Sveriges största guide till tv-serier - http://www.tv-serieguiden.com/

Permalänk
Hedersmedlem

Tror som sagt inte att du får kasta in lyrics men resten får du göra.
Vet inte heller hur det är med bilder så men jag antar att du får det sålänge du frågar skaparen.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Re: Lite om Sveriges lagar..N

Jag har svarat på de frågor som jag tyckte var nödvändiga (= de som jag inte har svarat på är ok till 100%)

+ lite osäker, men jag antar det är ok
+ bara om du har fått tillstånd av "ägarna".

Och sen undrar jag även om man t.ex skall lägga in en bild som passar till ens nyhet, om t.ex Half-Life 2, och sedan får kopiera en bild från spelet, som man tagit en screenshot från, och sedan lägga in den under nyheten?

svar: är ok om du ger credit för bilden till företaget tex på en info sida på din site så står det screenshot/logos ägs av bla bla, här är en länk till ägarna.

Permalänk
Medlem

Du får inte lägga in lyrics.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Re: Re: Lite om Sveriges lagar..N

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBeam
Jag har svarat på de frågor som jag tyckte var nödvändiga (= de som jag inte har svarat på är ok till 100%)

+ lite osäker, men jag antar det är ok
+ bara om du har fått tillstånd av "ägarna".

svar: är ok om du ger credit för bilden till företaget tex på en info sida på din site så står det screenshot/logos ägs av bla bla, här är en länk till ägarna.

Man får skriva vilka album/låtar en artist gjort. Däremot kan du inte bara sno en bild på ett album o lägga in den för att visa vilket album en artist gjort. (Antar att det var så du menade BoBeam, men tyckte det kunde skrivas lite tydligare).

Om bilder, så om du tar dina screenshots själv så kan du lägga in dom hur du vill, men om du däremot tar bilden från nått annat ställe (tex från en annan hemsida) så måste du ha tillstånd från den som "äger" bilden. Dock så lär det inte vara ngt problem om det handlar om spelbilder, företagen vill ju trots allt att så många som möjligt ska skriva nyheter om just deras spel osv.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaren

Visa signatur

C++...

Permalänk
Medlem

Ingen verkar ha nämnt det, så jag gör det, på svenska heter det upphovsrätt.

Visa signatur

På internet kommunicerar vi mestadels med text. Så om du skriver, och stavar som en idiot, så kommer du troligtvis att bli betraktad som en sådan.
Förmågan att kunna ändra åsikt skiljer den vise från den envise.

Permalänk
Medlem

Får man verkligen inte lägga in lyrics? Det har jag faktiskt aldrig hört talas om... det kanske faller under STIM... hör med dem...

Jovisst får man publicera lyrics, men det är möjligt att man måste ha tillstånd av STIM, inte av själva bandet, och jag tror STIM fixar kontakten där...

Screenshots får man ta och publicera helt fritt, så länge man skriver vilket spel det är ifrån, det är ju bara gratisreklam eller hur? Spelmakarna lär inte stämma dig för att du gör reklam åt dem...

Permalänk
Medlem

Jag undrar även om man får lägga in demos och moddar till spel.
Är det ok?
Och sedan, hur är det angående tävlingar m.m, om man har en gratis tävling, där man skall skicka in sin e-mail för att vinna, är det ok?

Visa signatur

C++...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattemoe
Jag undrar även om man får lägga in demos och moddar till spel.
Är det ok?

Jupp. Moddar borde ju vara helt ok, om du gjort dom själv. Annars gäller Upphovsrättslagen, då får du lägga ut dom om du har upphovsmannens tillstånd. Speldemon vet jag tyvärr inte (Men det borde vara lagligt.).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattemoe
Och sedan, hur är det angående tävlingar m.m, om man har en gratis tävling, där man skall skicka in sin e-mail för att vinna, är det ok?

Jag ser inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Jupp. Moddar borde ju vara helt ok, om du gjort dom själv. Annars gäller Upphovsrättslagen, då får du lägga ut dom om du har upphovsmannens tillstånd. Speldemon vet jag tyvärr inte (Men det borde vara lagligt.).

Jag ser inga problem med det.

För både demon och moddar gäller det att man ska ha upphovsmannens tillstånd.

Tävlingar... Det där ser ut som ett lotteri, det kräver ju massa tjaft

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Som DrRotmos skrev, ska du hålla ett lotteri krävs tillstånd från lotteriinspektionen, och det är nog lite jobbigt o skaffa. Dock kan man komma runt det genom att lägga in ett skicklighetsmoment i sitt lotteri. Det kan tex vara att man ska skriva en motivering till varför man bör vinna, ett rim mm, och sedan får en jury välja vilket bidrag som ska vinna. Den här metoden används ofta, tex fragzone har haft en del tävlingar där man förutom att svara på 3-4 st lätta frågor så har man även fått skriva en liten motivering till varför man vill vinna. Väldigt många tävlingar med det formatet skulle egentligen skippad utslagsfrågan och varit lotteri om det inte hade krävts ngt tillstånd.

btw: lotteriinspektionens hemsida funkar sådär bra i ff, usch!