Permalänk
Medlem

Hur många mAh i ett batteri?

Jag håller på med ett litet projet där lysdioder ska lysa. Nu är det så att jag skulle behöva veta hur länge de kan lysa och då behöver jag veta hur mycket som finns i ett vanligt batteri (AA är jag mest intresserad av).
I nya uppladdningsbara AA batterier brukar det ju finnas ca 2000 mAh, är det stor skillnade på dem och vanliga ickeuppladdnignsbara? Det står inte heller (iaf inte särskilt tydligt) på vanliga.

ps: Jag visste inte var jag skulle lägga tråden men jag la den här eftersom det handlar om ett "Eget bygge".

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk

Olika från tillverkare till tillverkare.

Permalänk
Medlem

Hur långt är ett snöre?

Varierar stort mellan tillverkare. Dock har jag upplevt GP Alkaline som bäst i alla väder.

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

kolla på data.energizer.com för exempel.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Det skiljer inte med några hästlängder på toppen om man inte räknar in 1,5V litiumcellerna, dom kostar dock över 40 spänn styck.

Bästa köp är helt klart Ikea 1,5V 10pack för 19 spänn, det är Vartas kvalitetsalkaliska sålda med annan märkning.

Man anger inte antalet mAh på icke laddbara batterier då det skiftar fruktansvärt beroende på hur mycket ström man tar ut, tar man ut stora strömmar får man inte ut så mycket total energi, om man däremot kör på låg ström kan man ta ut rätt mycket energi över en lång tid. Dessutom beror energivärdet på vid vilken spänning du anser batteriet vara slut.

Jag har läst på detta för ett tag sen.

Det finns rätt bra riktvärden i duracells med fleras datablad, dom använder sig av urladdningskurvor istället för fasta siffror.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Ghlarg har rätt, ikeas batterier äger!

Permalänk
Medlem

På Everyday alkaline står det att AA har 2700mAh och det tolkar jag som att generellt sett håller vanliga batterier längre än uppladdningsbara. Är det helt fel?
Jaja, jag får kolla på duracells datablad (om jag hittar några) och kolla urladdningskurvorna.

Tackar så mycket för informationen.

Visa signatur

Dator: CPU @ 1 600 000 000 000 000 000 000 pHz övrigt fina komponenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeeZen
På Everyday alkaline står det att AA har 2700mAh och det tolkar jag som att generellt sett håller vanliga batterier längre än uppladdningsbara. Är det helt fel?
Jaja, jag får kolla på duracells datablad (om jag hittar några) och kolla urladdningskurvorna.

Tackar så mycket för informationen.

Beror ju helt på hur dyra uppladdningsbara batterierna är, mer pengar ger mer mAh.
En sak som är värd att tänka på är att uppladdningsbara batterier leverar
1.2 V ist för vanliga som ger 1.5 V .

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-R
Beror ju helt på hur dyra uppladdningsbara batterierna är, mer pengar ger mer mAh.
En sak som är värd att tänka på är att uppladdningsbara batterier leverar
1.2 V ist för vanliga som ger 1.5 V .

Inte helt sant CO har några 1,5 uppladningsbara... praktiska till MINI-Z RC-Bilar bland annat

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GeeZen
På Everyday alkaline står det att AA har 2700mAh och det tolkar jag som att generellt sett håller vanliga batterier längre än uppladdningsbara. Är det helt fel?

Det beror på. NiCd och NiMH är bättre om man ska ta ut mycket ström. De klarar leverera mer energi vid stora strömuttag än "vanliga" batterier. Däremot har de högre självurladdning, vilket gör att de inte är så bra vid låga strömuutag under långa tider. Självurladdningen för MiMH är ca 1.4% per dygn, vill jag minnas. Så dessa batterier är inte lika bra för fjärrkontroller, brandvarnare eller liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Bästa köp är helt klart Ikea 1,5V 10pack för 19 spänn, det är Vartas kvalitetsalkaliska sålda med annan märkning.

Ännu en som håller med om att IKEAs 10 pack är ett bra köp. Det är däremot *inte* de bästa batterierna du kan köpa. Men sett till pris/prestanda är de oslagbara.

Vill minnas att det gjordes ett test för några år sedan där IKEAs batterier fick bättre *prestanda* resultat än Vartas! Anmärkningsvärt eftersom det som sagt är Varta som tillverkar batterierna åt IKEA. Naturligtvis är det ganska lätt att förklara detta med variationer i framför allt förvaringen, vilket påverkar prestanda. Men poängen är att IKEAs batterier håller hög kvalitet (och som sagt legotillverkade av en mycket respekterad firma).

Tror annars att Duracell och Energizer kan ha bättre batterier, max 1.5-2 ggr prestanda till 5-6 ggr pengarna. Dvs ett 4-pack kostar 35-40kr.

Personligen skulle jag göra Ingvar rikare.....om det inte var så att jag behövde batterier med max prestanda.

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saita
Ännu en som håller med om att IKEAs 10 pack är ett bra köp. Det är däremot *inte* de bästa batterierna du kan köpa. Men sett till pris/prestanda är de oslagbara.

Vill minnas att det gjordes ett test för några år sedan där IKEAs batterier fick bättre *prestanda* resultat än Vartas! Anmärkningsvärt eftersom det som sagt är Varta som tillverkar batterierna åt IKEA. Naturligtvis är det ganska lätt att förklara detta med variationer i framför allt förvaringen, vilket påverkar prestanda. Men poängen är att IKEAs batterier håller hög kvalitet (och som sagt legotillverkade av en mycket respekterad firma).

Tror annars att Duracell och Energizer kan ha bättre batterier, max 1.5-2 ggr prestanda till 5-6 ggr pengarna. Dvs ett 4-pack kostar 35-40kr.

Personligen skulle jag göra Ingvar rikare.....om det inte var så att jag behövde batterier med max prestanda.

/mats

Jag har det testet här:

stor bild

Tar man en titt på det ser man att Ikea-batterierna matchar Varta Maxi-tech nästan exakt.

Det skiljer inte heller så mycket som du sa mellan Ikea och Duracells dyrare.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!