AMD dualcore 21 april?

Permalänk
Melding Plague

AMD dualcore 21 april?

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD dualcore 21 april?</b></font> <small class="small">måndag 11 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://news.com.com/AMDs+dual-core+Opteron+due+this+month/210..." target="_blank" >C|Net</a> rapporterar att AMD kommer att lansera sina Opteron-processorer den 21 april. Enligt den senaste informationen kommer AMD också att lansera Toledo vilket är desktop-modellen med dubbla kärnor den 21 juni då det är två år sedan AMD lanserade sin första 64-bitars Opteron-processor.<br /><br />Det skall ske i New York och enligt artikeln skall processorerna finnas tillgängliga på marknaden i slutet av samma månad. Tittar man närmare på <a href="http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104..." target="_blank" >AMD:s roadmap</a> så ser man direkt att ifall det nu sker den 21 april har AMD flyttat datumet rejält. Troligen kommer vi att få se alla kärnor med i Opteron-serien: Egypt, Italy och Denmark som produceras med en 0,09 mikrometers tillverkningsprocess med SOI-teknik.<br /><br />Frekvenserna kommer som tidigare rapporterat ligga mellan 1,8 gigahertz och 2,2 gigahertz. Det pågår en riktig kapplöpning mellan AMD och Intel just nu när det gäller processorer med dubbla kärnor och enligt denna information kommer AMD vinna. Men loppet är inte slut än och informationen är än så länge inte bekräftade.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se om amd verkligen blir först med tanke på detta: http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200504/11/200504111418...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

n00b fråga: dubbla kärnor = dubbel prestanda?

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Skee^: Nej, inte automatiskt. Vissa saker kan bli ungefär dubbelt så snabba, vissa saker görs ungefär lika snabbt som med en kärna.

Permalänk
Avstängd

mmm dual core .. snart är det dags

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jäklar vad spännande.

Undrar en sak. För oss vanliga användare som surfar, spelar lite spel, lyssnar på musik osv.. är det nåt för oss eller är det bättre att vi satsar på en Venice t.ex 3500+,3800+. Vad säger ni.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Jäklar vad spännande.

Undrar en sak. För oss vanliga användare som surfar, spelar lite spel, lyssnar på musik osv.. är det nåt för oss eller är det bättre att vi satsar på en Venice t.ex 3500+,3800+. Vad säger ni.

Det beror ju helt på vad du använder din dator till, och hur mycket olika saker du gör samtidigt. Om du normalt brukar stänga ner saker, för att få bättre spelprestanda, så kanske det är idé att köpa en dual-core, annars inte. Väldigt få "normal"-användare har stor nytta av en dual-corelösning. Men självklart är det också en prisfråga. Om dualcore inte blir oerhört kostsamt, så blir det nog populärt.
Dock kommer det nog att göra på sig mer på en AMD, än på en Intel, då Intel idag redan har sin HT-teknik. Det jag dock frågar mig är om många ens utnyttjar HT-tekniken särskilt mycket. Det känns ibland som att den bara märks i syntetiska tester.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

AMD har satt fast datum. Intel kommer helt enkelt att hoppa in några dagar innan.
Fast det som räknas är väl vem som når först till butik. Intel har ju för vana att deras Prescotts är jävligt sena ut i butik.

Permalänk

Kommer dom att fungera på alla 939 Moderbord eller måste man köpa ett nytt?

Visa signatur

| Intel Core i7-8700 | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 4x8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti OC | Phanteks Eclipse P400S Glass | EVGA SuperNOVA 750W G2 | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | Samsung 850 EVO 250GB SATA SSD |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gertorm
Kommer dom att fungera på alla 939 Moderbord eller måste man köpa ett nytt?

Enligt den infon som har kommit från AMD, så skall det räcka med en uppdatyering av BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore

Enligt den infon som har kommit från AMD, så skall det räcka med en uppdatyering av BIOS.

Låter fint...särskilt när man nyss köpt ett mobo för över 2k

Visa signatur

| Intel Core i7-8700 | Cooler Master Hyper 212 Evo | MSI Z370 Gaming Pro Carbon | 4x8GB Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti OC | Phanteks Eclipse P400S Glass | EVGA SuperNOVA 750W G2 | Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe SSD | Samsung 850 EVO 250GB SATA SSD |

Permalänk
Avstängd

Opterons funkar ju bara på 940-kort.
Vi får vänta tills dualcore A64 komer om vi ska köra på våra 939-kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Det är ju helt sant. Dock så lär det väl inte ta så lång tid innan 939:orna kommer också. Skulle gissa på att de kommer tidigare än väntat. AMD behöver smida medans järnet är varmt, annars tappar de sina surt förvärvade marknadsandelar igen.
Sen finns ju möjligheten att köpa sig ett 940-kort också. De är inte så blodiga idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Nu är jag drygt petig, men dualcore Athlon64 kommer nog dröja ett tag, det blir nog bara på FX först.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Jäklar vad spännande.

Venice som det verkar.

dock kanske jag behåller min winchester eftersom den räcker till.
tjänar kanske 200-300 mhz med en venice beroende på hur den klockar.

mer intressant är då ati r520...i uppgradering

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noCode
Nu är jag drygt petig, men dualcore Athlon64 kommer nog dröja ett tag, det blir nog bara på FX först.

Skall enligt de senaste ryktena lanseras i juni - sedan när de kommer till Sverige är kanske en annan femma.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3070 :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Fractal Design R5
WiFi: 2x Alta Labs S24-POE :: 2x Alta Labs S8-POE :: 3x AP6 Pro

Permalänk
Medlem

Hm, med det är opteron som "kanske" släpps snart som dualcore? Jag trodde vanliga FX-57an släpps snart, kommer dualcore FX att släppas då också eller?

Uppdaterad:
Hm, först skulle man satsa på FX-55an, men fick reda på den inte kunde köra 4*dubbelsidiga på 400MHz

Sen väntar man på FX-57an som skulle ha detta fixat, men då börjar man höra att dualcore ska komma vääldigt snart

Då undrar man, när Kommer dualcore FX???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ska bli kul att se om amd verkligen blir först med tanke på detta: http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200504/11/200504111418...

Det kan bli ett tight race ja...

Men egentligen spelar det ju ingen roll, AMD satsar till servrar först, Intel till persondatorer...
Men är väll en del prestige på det hela, AMD var ju först över GHz vallen, vem ska ta detta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skee^
n00b fråga: dubbla kärnor = dubbel prestanda?

Upp till dubbel prestanda...

Den biten i fet text kommer tillverkarna troligen skriva väldigt smått i sin marknadsföring...

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, först skulle man satsa på FX-55an, men fick reda på den inte kunde köra 4*dubbelsidiga på 400MHz

Fast det gör den visst det. Inga problem med det på min i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Hm, med det är opteron som "kanske" släpps snart som dualcore? Jag trodde vanliga FX-57an släpps snart, kommer dualcore FX att släppas då också eller?

Uppdaterad:

Sen väntar man på FX-57an som skulle ha detta fixat, men då börjar man höra att dualcore ska komma vääldigt snart

Då undrar man, när Kommer dualcore FX???

vill du ha spel prestanda skall du inte köra dualcore ..men vill du ha smoooth( bra respons ) skall du köra på dual el. fattigmans dual dvs, dualcore

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
vill du ha spel prestanda skall du inte köra dualcore ..men vill du ha smoooth( bra respons ) skall du köra på dual el. fattigmans dual dvs, dualcore

Så en FX-57a är ett bättre val för spel? eller du menar att en dualcore 2,4 inte kommer att lägga all energi på ett spel utan på andra apps som ex körs i bakgrunden? Jag är ju inte säker på hur en dual används så de som vet får gärna berätta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Så en FX-57a är ett bättre val för spel? eller du menar att en dualcore 2,4 inte kommer att lägga all energi på ett spel utan på andra apps som ex körs i bakgrunden? Jag är ju inte säker på hur en dual används så de som vet får gärna berätta

Den är framför allt till för att köra flera programtrådar samtidigt. Men spel är till 99% skrivna i en enda löpande tråd, så du drar inte någon nytta av den andra processorn i spelet. Dock så avlastar den ena processorn den andra "spel"-processorn om du kör andra processorkrävande applikationer samtidigt som du spelar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hmm, nu blir det svårt om jag ska satsa på Toledo dualcore eller San Diego, till min nya dator i sommar. Använder datorn mest till att spela och titta på film.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win11 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Hmm, nu blir det svårt om jag ska satsa på Toledo dualcore eller San Diego, till min nya dator i sommar. Använder datorn mest till att spela och titta på film.

En dualcore känns som ganska overkill för de sysslorna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

jag skulle lätt satsa på dualcore, då jag egentligen vill ha en dual opteron burk ... men dualcore samt ett mycket bra grafikkort räcker långt för spel det med

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

jag skulle lätt satsa på dualcore, då jag egentligen vill ha en dual opteron burk ... men dualcore samt ett mycket bra grafikkort räcker långt för spel det med

Fast varför?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

varför vad? varför jag vill ha en dual opteron wks eller varför jag skulle välja dualcore samt ett bra grafikkort? Därför att 300Mhz extra gör inte inärheten av lika mycket som ett top notch grafikkort

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

varför vad? varför jag vill ha en dual opteron wks eller varför jag skulle välja dualcore samt ett bra grafikkort? Därför att 300Mhz extra gör inte inärheten av lika mycket som ett top notch grafikkort

Jag är medveten om att frekvens inte påverkar lika mycket som bra grafikkort. Jag vet dock också att dual-processorlösningar är klart överskattat för användande i hemmet. Visst, till stora servrar har man nytta av det, men inte i spelmaskiner. Det skadar inte, men är inte värt pengarna. De kräver att man kör med långsammare, dyrare minnen, och i allmänhet är inte Opteron direkt en prisvärd processor att sätta i en workstation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

denstore, du multitaskar inte så mycket va?
Och har man, som jag t.ex, väldigt massa program i bakgrunden så gör dual väldigt mycket större skillnad än ett par hundra MHz...

Och du säger att Opteron inte är prisvärt, ja, det är därför han köper dualcore istället...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
denstore, du multitaskar inte så mycket va?
Och har man, som jag t.ex, väldigt massa program i bakgrunden så gör dual väldigt mycket större skillnad än ett par hundra MHz...

Och du säger att Opteron inte är prisvärt, ja, det är därför han köper dualcore istället...

Njae, om jag tvunget skall köra något som kräver multitasking, så gör jag det hellre på något som är avsett för det. En dual G4 eller något annat av det som finns till hands.
Som jag skrev tidigare, så finns det tillfällen då man kan ha nytta av dubbla processorer, men de är inte ofta man kombinerar de med att sitta och spela spel.
Skall man bara sitta och tanka filer eller komprimera film samtidigt som man spelar, så är det betydligt bättre att ha en maskin dedikerad till just detta.
Merparten av tillgänglig programvara idag är inte skriven för att köras med multiprocessor, så anledningen att ha det är inte direkt stor.

Visa signatur