Permalänk
Medlem

Problem med minnena?!?

Hej
Jag har problem med min dator. se system i sign. igår när jag satt och spelade på en clock jag änvänt över 1 månad (9*270) så blev det blåskärm och det stod: "påbörjar dumpning av fysiskt minne". jag fick för mig direkt att det var minnena så jag klockade ner till 260*9 men det hjälpte inte. den startade upp men efter ungefär 5 minuter samma fel. då provade jag ändra till 240*10 och det verkade funka bra. grajjade lite med datorn i 30 minuter sen helt plötsligt bara dör den. den vägrar då starta. fläktar osv. går igång men pipet kommer aldrig. då provar jag att köra stickorna 1 och 1. det funkar bra med båda två. sedan provar jag dual-channel i 1+3 och funkar också bra. sedan provade jag i 2+4 igen och då startar den. men när windows laddas kommer det upp att någon fil är skadad och att jag skall reparera windows instalationen.

är det då bara till att reparera instalationen? jag vill gärna behålla det jag har på hårddsiken så en partition är inte aktuell enligt mig. men om det inte skulle gå att reparera detta kan man då koppla in hdd:n i en annan dator och lägga över det jag vill spara sedan formatera om?

tack för all hjälp

Permalänk
Hjälpsam

Kontrollera med memtest86 så att minnena är stabila innan du påbörjar reparering. Installationer och uppdateringar bör endast göras oklockat.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ok
var hittar jag memtest86 och hur fungerar det?

Permalänk
Hjälpsam

google = memtest86 eller kika i filarkivet här på sweclockers

Det är en .iso cd avbildning, bränn den som en skiva. Detta är en bootbar skiva som har sitt eget lilla OS (dvs du kan inte köra den med cd deamon tools eller liknande), den läser och skriver kontinuerligt till minnet och kontrollerar så det får rätt data tillbaks. Kör en handfull timmar för att se så det är någorlunda stabilt. För att vara ganska säker på att minne är stabila gäller samma som med Prime95 24timmar för att vara på den säkra sidan.

Några timmar räcker dock för dig.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Fortfarande problem. datorn vägrar starta med xp skivan(pro). men när jag provar med en home skiva så läser den skivan och kommer in där man ska välja alternativ men det går inte för det kommer upp ngt om nått fel. provade även med udc32 (eller vad det hette) men det verkade konstigt, när jag extraherade filerna från exe.filen så blev det en vanlig mapp. testade bränna denna men den vill inte starta med den heller.

Några tips på vad jag kan prova? vill gäran behålla innehållet på hddn om det går

Permalänk
Hjälpsam

Hade du errors i memtest86?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*Edit*

har nu fått burken till att gå igång. detta med en sticka och vdimm på 2.9, lägre funkade inte. ställa in timings hjälpte med lite tyckte jag. men kan det vara mina minnen som jävlas så mycket eller vad är det? när den väl startade han jag logga in, den laddade programen jag satt och glodde och trodde inte mina ögon sen när jag började grajja så dog den igen.

behöver snabba tips på vad som kan göras??
skall bränna ner memtest86 senare ikväll och prova med det. om det visar fel är det rma som gäller då?

Permalänk
Medlem

Memtest86 ligger integrerat i DFI's nf4 bios. Gå in på Genie bios eller vad det nu kallas och bläddra ner så hittar du det. Bara ändra från default disabled till enabled och starta om så ploppar det upp. För att boota normalt behöver du inaktivera memtest igen på samma ställe.

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte memtest86?? vad heter det man ska ändra till enabled? har kollat igenom hela bios och tycks inte hitta ngt. någon som har ett dfi nf4 ultra-d och kan förklara hur jag ska göra?

sen lite nya uppdateringar om datorn,
jag har fått den till att starta och så nu. även med båda minnena i. hade först problem att få igång den med allt på auto, höjde då vdimm till 2.9 och då funkade det. prvoade sedan att loada mina gammla clockade settings. den boota utan problem då med. så vad kan felet vara? ibland vill den inte och ibland vill den sen helt plötsligt kan den stänga av sig. har funderat lite på moderkortet me. ibland när den inte vill starta räcker det att jag tar ur ett minnena, startar, sedan sätter i ndet igen så funkar det. Behöver hjälp!

Permalänk
Medlem

vad har du för nätagg? checkat att allt är rätt kopplat?

Visa signatur

| MSI Neo2 | 3200+ | 2x1 HyperX | 6800LE 16/5 | Tagan 480w | 1.1TB |
| Dell XPS M1330 | T9300 | 2GB | 8400M GS | 160GB 7.2k | 6-Cell |

Permalänk
Medlem

jag har ett aspire 520w nätagg. och ja jag är ganska säker på att allt är rätt. men om memtest finns i bios hur får jag fram det?