Permalänk
Medlem

Placara Hårddiskar Vertikalt?

Håller på bygga ett chassi till min HTPC (projektlogg kommer läggas upp).
Har fått för mej att placera hårddiskarna vertikalt, kan detta skada hårddiskarna då dom brukar placeras horisontellt?

Lägger upp en liten bild om min förklaring skulle vara otydlig

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload1/HDDS.JPG

Visa signatur

Dator 1: Venice 3200+ | Asus A8N-e | X800XL | 1GB Pc3200 | Samsung 250GB Sata | Western Digital 250GB Sata | Seagate 200GB Sata | 400W FSP | SB X-Fi Xtrememusic | LG 40x12x12 | Antec SLK3000B
Dator 2: Intel P3 1GHz | Asus TUSC-2c | GF4 Ti4200 | 512MB PC133 | Samsung 80GB | SB Audigy | Coolermaster Cavalier 4

Permalänk

Efter vad jag har hört så spelar inte vinkeln på diskarna någon
större roll så länge du inte skakar runt dem under användning
dvs. de måste sitta fast ordentligt. du kan till och med sätta
dem i 45 graders lutning utan större fara...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svensk_Tiger
Efter vad jag har hört så spelar inte vinkeln på diskarna någon
större roll så länge du inte skakar runt dem under användning
dvs. de måste sitta fast ordentligt. du kan till och med sätta
dem i 45 graders lutning utan större fara...

Har för mig att dom kan sitta --- & | men inte \ eller /.
Blir väl underlig belastning på disken om den ligger i 45graders lutning.
Så som du har titat borde inte vara någon fara Men är det så bra att dra in en massa luft underifrån? Massa damm och sådant där.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.

Permalänk
Permalänk

hehe.. ok 45 grader kanske inte är så bra, tror inte det själv men har
för mig att det har nämnts här förut på forumet att någon hade diskarna
hängande i trådarna utan problem... (undrar hur det påverkar livslängden
i det långa loppet...)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bergmanman
Har för mig att dom kan sitta --- & | men inte \ eller /.
Blir väl underlig belastning på disken om den ligger i 45graders lutning.
Så som du har titat borde inte vara någon fara Men är det så bra att dra in en massa luft underifrån? Massa damm och sådant där.

Rent funktionsmässigt kan alla moderna diskar (10 gig och upp och nästan alla ner till ett par hundra meg) monteras i vilken vinkel som helst.

Dom nöts dock mer om dom inte ligger plant, men detta är knappast någon stor faktor.

Det farligaste för diskar är snabba vinkelförändringar medan dom snurrar, detta kan totalt förstöra disken.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

Som jag skrev tidigare då! det viktigaste är att de sitter fast!

Permalänk
Medlem

Det är inga problem alls.
Om du har tur så finns det 2 skruvhål under disken som är gjorda för att
montera vertikalt.
T.ex gamla Compaq hade sina diskar vertikalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag vet inte varifrån folk har fått att diskar inte kan monteras i 45 grader, det gäller bara ett ytterst fåtal diskar, alla mina diskar jag har lekt med funkar ypperligt i alla möjliga konstiga vinklar.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Förr (fortfarande?) brukade det stå i dokumentationen till diskarna i vilken vinkel/grader diskarna kunde arbeta. Du kan ju kolla om det står nått i dokumentationen till din disk på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

tror det funkar..

OK: I och _
INTE OK: / eller \

tror jag har hört dethär ifrån någon gång i tiden

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

I servrar brukar ju diskarna (scsi iof) sitta horisontelt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziim0n
tror det funkar..

OK: I och _
INTE OK: / eller \

tror jag har hört dethär ifrån någon gång i tiden

Alla säger så...Dom refererar från en kompis som hört de från en kompis som såg de på e..........

Kollade in seagates hemsida...där står det att hårdiskarna kan ligga hur som helts..bara dom är stil... någon sa att dom nöts mer också..men de har ja svårt å tro då Stabilasatorn är riktigt kraftig i en hårdisk då den ska kunna läsa riktigt små magnetfält.. men kanske lagrena kan nötas mer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

ok då vet jag, som sagt.. jag hade hört det här ifrån

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

Har hört att livslängden på en hårdiskt minskar drastiskt om man ställer den vertikalt, tror att det var en av mina data lärare som sa det. Är inte helt säker

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurk27
Har hört att livslängden på en hårdiskt minskar drastiskt om man ställer den vertikalt, tror att det var en av mina data lärare som sa det. Är inte helt säker

Finns ju liksom inget som kan nötas mer...det är bara lagrena is fall...de men de tror ja inte

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DnSx
I servrar brukar ju diskarna (scsi iof) sitta horisontelt.

lodrätt menar du?? horisontellt är så här : -- lodrät: l

Visa signatur

They say if you play a Microsoft CD backwards, you hear satanic messages. That's nothing. If you play it forwards, it installs Windows.

Permalänk
Medlem

om du vill vara helt säker gå till tillverkarens hemsida knappa in produktnummret på din disk i sökfunktionen och kolla i databladet. I de jag kollat står det att det inte har någon betydelse. De flesta (alla?) större disksystem till servrar har diskarna stående.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghlargh
Jag vet inte varifrån folk har fått att diskar inte kan monteras i 45 grader, det gäller bara ett ytterst fåtal diskar, alla mina diskar jag har lekt med funkar ypperligt i alla möjliga konstiga vinklar.

Funkar gör dom säkert, men de mår inte så bra av det..
De ska antingen monteras vertikalt eller horisontellt... Alltså inte i t.ex / eller \.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

carlsson86: Precis.

Jag har kört en hdd i alla möjliga vinklar, liggandes i en säng bl.a.
Just den fungerade perfekt tills den ändrade läge något,
när jag själv satte mig lite väl klumpigt i sängen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Funkar gör dom säkert, men de mår inte så bra av det..
De ska antingen monteras vertikalt eller horisontellt... Alltså inte i t.ex / eller \.

Du kan ju berätta vad som gör att dom inte mår bra av det? att det finns dom som påstår det vet vi..men ingen har sagt vad som gör att dom nöts mer

- min dator mår inte bra av att stå på golvet

- Varför det? Hur vet du det?

- det är ju självklart.

Edit: kan tipsa dej om att Skruva upp en Hårdisk å kolla där.. då ser du att det inte finns något som Ogillar Sned montering

Edit2: Skruva inte upp en fungerande bara. då pajjar den

Visa signatur
Permalänk
Medlem

det ska nog inte vara några problem... i äldre compaq hade dom hdd:en så som någon sa... men även i Artic- Cooling ulta silent lr vad chassit heter har dom hdd:en på det hållet oxå.

(Jag har plågat min dell(den var gratis) hdd ganska mycket oxå.... lite knepigt att förklara men ni kan titta på bilden: http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload9/DSCN0364.JPG)

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk
Medlem

Jag har själv bara haft diskar sittande i lodrätt och vertikalt läge. Det är ganska logiskt att det kan bli problem med diskens lager ifall den monteras diagonalt på något sätt under en längre tid.
För att ta reda på vad jag menar, så ta ett cykelhjul, håll i bultarna i navet, be sedan en kamrat att sätta fart på hjulet. Vrid nu hjulet och säg sedan att det inte krävs mer kraft för att hålla fast det i stabilt läge....
Hurvida livslängden påverkas kan jag inte säga mycket om, men slitna lager ger oftast en snabbare död åt disken.
I vilket fall som helst så är det inga problem att montera dem som i ditt exempel, Ar@b.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Hade min gamla IBM 10 GB hängande i ganska exakt 45 grader i flera år. Den funkar f.ö. riktigt bra fortfarande, inköpt 1998.

Logiken i varför det skulle slita mer är ju solklar men frågan är om inte tillverkarna jobbar med såpass stora toleranser och säkerhetsnivåer att diskarna lätt klarar av alla möjliga konstiga vinklar så länge de sitter fast, ungefär som att en hiss är rekommenderad för 300 kg men linan är dragtestad för MINST 6 gånger samma vikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Jag har själv bara haft diskar sittande i lodrätt och vertikalt läge. Det är ganska logiskt att det kan bli problem med diskens lager ifall den monteras diagonalt på något sätt under en längre tid.
För att ta reda på vad jag menar, så ta ett cykelhjul, håll i bultarna i navet, be sedan en kamrat att sätta fart på hjulet. Vrid nu hjulet och säg sedan att det inte krävs mer kraft för att hålla fast det i stabilt läge....
Hurvida livslängden påverkas kan jag inte säga mycket om, men slitna lager ger oftast en snabbare död åt disken.
I vilket fall som helst så är det inga problem att montera dem som i ditt exempel, Ar@b.

då äre nog inte särsilkt skönt å cykla på din cykel

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grabbar.. Om en hårddisk bara får vara i ett plant läge i förållande till tyngdkraften ( I eller - ). Varför säljer då Apple en massa MP3-spelare med hårddisk?
Någon som har en sådan som kan tala om ifall det står i manualen att man måst förvara den plant när man lyssnar på den?
Hur många har en sådan och som har den i ett snöre runt halsen?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Grabbar.. Om en hårddisk bara får vara i ett plant läge i förållande till tyngdkraften ( I eller - ). Varför säljer då Apple en massa MP3-spelare med hårddisk?
Någon som har en sådan som kan tala om ifall det står i manualen att man måst förvara den plant när man lyssnar på den?

Dom hårdiskarna är ju mycket mindre för att klara stötar bättre...men det är samma princip..

EDit: Glömde fråga vad plant läge i förhållande mot tyngdkraften är..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

I min brors compaq står disken sådär och hårdisk racket är gjort för det.. och det funkar bra för han

Visa signatur

|AMD Athlon XP2800+ (Barton) @ 2.4GHz|Ram: 2x TwinMos 256mb|Hd: Western Digital Caviar 160GB|Gfx: Asus Radeon 9600XT 256MB DDR | Moderkort: Abit KD7A

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW

Det är väl inga hårddiskar med spindlar o.s.v. det är väl mer som flash minnen i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samulen
Det är väl inga hårddiskar med spindlar o.s.v. det är väl mer som flash minnen i?

MP3spelare med 4gig och upp har hårddisk, men dom snurrar mycket saktare och delarna väger mindre.

men i detta fall är det irrelevant då mig veterligen alla hårddiskar i dagsläget klarar att monteras precis hur som helst. Jag har bara hört talas om en enda 10gigs maxtor som bråkade i 45 grader, samt mycket mycket äldre diskar med stegmotor som klarade alla vinklar, men man var tvungen att lågnivåformatera dom om man bytte vinkel då viktläget ändrades för motorn.

Visa signatur