Permalänk
Medlem

Trådlöst nätverk

Har en fråga om trådlöst nätverk. En bekant sa att hon hade sett något progrom på TV om att det var farligt med trådlöst nätverk eller något. Det var då en kille som hade kört omkring utanför ett hyreshus med en laptop. Han hade då kunnat se att det fanns 70 trådlöst anslutna datorer. Sedan skulle han också ha sagt att bara 20 av dessa hade brandvägg. Tycker detta låter lite överdrivet, då man ju oftast har brandvägg i routern.

Nu har jag en fråga .. Jag har en D-Link 624+ (router) och ett D-Link DWL-G520+ (trådlöst nätverkskort). När man ansluter till routern behöver man ju inte ha något speciellt användarnamn och lösenord. Man kör ju bara ett program som letar upp tillgängliga nätverk. Hur kan man veta att andra inte kommer in på samma? Ok, där jag bor är det tio meter ut till gatan eller närmsta granne, så det är väl lite för långt - då den också ska gå igenom en tjock yttervägg.

Men går det att hacka sig in på trådlösa nätverk genom att köra förbi och hacka med sin laptop? Är det så pass osäkert?

Permalänk
Medlem

Du setter WEP 128bits kryptering på.
Du kan aktivera det i din router.

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem

WEP är inte så säkert, men det skyddar för det mesta...
Finns WPA så använd det istället...

Permalänk

Re: Trådlöst nätverk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av viek
Han hade då kunnat se att det fanns 70 trådlöst anslutna datorer. Sedan skulle han också ha sagt att bara 20 av dessa hade brandvägg. Tycker detta låter lite överdrivet, då man ju oftast har brandvägg i routern.

Brandväggen i din router skyddar bara mellan Internet(WAN) och ditt nätverk (LAN).
Om någon ansluter på LAN-sidan med en laptop (via WLAN) så ligger han/hon alltså på "samma sida" som dina övriga datorer. Routerns brandvägg ger i detta fall inget skydd överhuvudtaget.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Nej, det var det jag också tänkte. Tack för bekräftningen.

Permalänk
Medlem

Finns det inget som bara tillåter vissa MAC-adresser att ansluta? (helt okunnig)

Visa signatur

.: The sun's not yellow it's chicken :.

Permalänk
Medlem

Ska gå att låsa till mac adressen.. Och det måste ju vara det säkraste

Visa signatur

(Dator) :: Chassi : Phanteks P300 :: Cpu: Intel I5 13600kf :: Memory: 16GB ddr4 :: gfx: rtx 2080ti :: PSU : Corsair rm750x :: (/Dator)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nithlon
Ska gå att låsa till mac adressen.. Och det måste ju vara det säkraste

det är det minst säkra.....

då är det bara att sniffa paket (går att göra men vilket värdelöst wifi kort som helst) hitta vem som tar emot alla paket, och sen bara ta hans mac-adress.

"as easy as dell"

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av soft0

då är det bara att sniffa paket (går att göra men vilket värdelöst wifi kort som helst) hitta vem som tar emot alla paket, och sen bara ta hans mac-adress.

"as easy as dell"

Problemet blir när sen bägge datorerna med samma MAC ska ligga uppe på nätet samtidigt...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Ganska otroligt att ditt wlan skulle komma upp i den mängden nätverkspaket att nån skulle kunna knäcka din Wpa/Wep-nyckel.
Skydda dig med Wpa/Wep och lås Mac-adresserna så inte vem som helst kan ansluta så är du ganska säker.

Visa signatur

:D "Det är roligare att ha kul" :D
<@L/\/\()$t-Üñ®è@L>

Permalänk
Medlem

WPA går idag inte att knäcka, så varför satsa på wep om wpa möjligheten finns?

Permalänk
Medlem

Att låsa mac-adresserna är 100% meningslöst om man har WEP eller WPA påslaget.

Visa signatur

War is Peace.
Freedom is Slavery.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
WPA går idag inte att knäcka, så varför satsa på wep om wpa möjligheten finns?

Finns många varianter av hur WPA implementeras. Endel obetydligt svårare (dock tidsödande) att knäcka än WEP - andra väldigt mycket bättre.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Använder man svaga "passphrase" till wpa få är man ute på hal is.

WPA erbjuder dig att skriva en textsträng som den hashar(?) till en nykel. Detta gör att du kan använda till exempel din katts namn som du kommer ihåg men det ger även låg säkerhet. Helst ska man slå lite på tangentbordet tills man fått en slumpmässig 256 bitars nyckel men det är mer otympligt så alla gör inte så.

De flesta enheter stöderjer WPA eller kan uppgraderas till så man får WPA stöd. Det var ialla fall tanken med WPA, det använder samma kryptoalgoritm (RC4) som WEP men den byter och hanterar nycklarna lite bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rokka
Att låsa mac-adresserna är 100% meningslöst om man har WEP eller WPA påslaget.

Att låsa mac-adress ger väll precis samma skydd varesig wep är påslaget eller inte?

Visa signatur

'Let's put it this way: if you need to ask a lawyer whether what you do is "right" or not, you are morally corrupt. Let's not go there. We don't base our morality on law.' - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Han menar att kan man knäcka wep eller wpa så kan man spoofa mac-addres...

Permalänk
Medlem

Det är tragiskt hur få som verkar bry sig/förstå sig på att kryptera eller säkra sina trådlösa nät.
Idag letade jag efter trådlösa nät hemma i lägenheten med min handdator.
Sex stycken AP's hittade jag.
Inget körde kryptering.
Tre stycken broadcastade dhcp till mig.
Osäker på de övriga tre då de hade väldigt svag signal.

Det här var en väldigt statistiskt säker undersökning, eller hur?
Men det säger väl ändå en del om hur lite folk i allmänhet bryr sig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nice
Det är tragiskt hur få som verkar bry sig/förstå sig på att kryptera eller säkra sina trådlösa nät.
Idag letade jag efter trådlösa nät hemma i lägenheten med min handdator.
Sex stycken AP's hittade jag.
Inget körde kryptering.
Tre stycken broadcastade dhcp till mig.
Osäker på de övriga tre då de hade väldigt svag signal.

Det här var en väldigt statistiskt säker undersökning, eller hur?
Men det säger väl ändå en del om hur lite folk i allmänhet bryr sig...

Ja frågan är om man ska skratta eller gråta över faktumet att hela(tätbefolkade) sverige är en enda stor öppen hotspot...

Visa signatur

LAN i stockholmv9
http://www.hazard.nu

Permalänk
Medlem

Bara vara glad att man kan sitta med lappisen ute i solen och surfa på någon snäll svenssons nät.

Gjorde det i ett år hemma då jag sa upp bredbandet.
Hade 4-5 AP's som man kunde välja imellan och 3 olika isp'er UPC/BBB/Telia

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoBo
Ja frågan är om man ska skratta eller gråta över faktumet att hela(tätbefolkade) sverige är en enda stor öppen hotspot...

Säger han som hade sin ap i fönstret...

Nej ärligt talat så tycker jag nog att det har blivigt bättre än vad det vart men självklart kan det bli ännu bättre