Permalänk
Medlem

Datorn startar om

Har en kompis som har en dator som startar om sig utan förvarning.
Kan gå flera timmar utan någonting händer sen kan den hålla på att start om sig flera gånger i timman.
Datorn är oklockad.

Moderkort: ASUS A78NX-E Deluxe
Processor: AMD 3000+ 400FSB
Minnen: 2x512MB PC3200 Adata
Grafik: Geforce ti4400 128MB
Nätdel: Aspire 550W

Någon som vet vad felet kan vara??

Permalänk
Medlem

jag har fan samma problem :/

Permalänk
Medlem

testa att flasha om bios, testa med nytt nätagg, testa ett minne i taget och testa med annat grafikkort är ett bra sätt att börja i alla fall

Visa signatur

mm, just de!

Permalänk
Medlem

Ett minne kan vara pajj.

Visa signatur

○ Citera

Permalänk

hdd kan vara paj testa med en annan eller dåligt agg

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hmm

Den råkar inte få bluescreens där den har problem me viss kernel filer eller system filer? Eller att den dumpar minne? Så har jag det, har haft i en månad, tror på moderkortet men hur fan vet man vad man ska göra, orka köpa ett nytt för att få veta sen att de inte fungerar endå

Förresten så gjorde jag en bootlogg förut och min data verkar ha extrema problem me att ladda drivrutiner, ingen som vet vad de beror på? Kanske samma problem :S

Visa signatur

Antec P183 | Intel Core i7 860 (2.8GHz) | Asus P7P55D Pro | OCZ Gold XTC DDR3 3x2GB | Corsair CMPSU-750HX 750W | Radeon HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

Se efter om kylningen av grafikkortet fungerar. Hade samma problem och det visade sig att fläkten på grafikkortet hade stannat. När jag fick igång fläkten så fungerade det igen.

Permalänk
Medlem

kanske datorn är för varm, kolla upp hur många grader
testa att byta kylning, uppdatera bios

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte som om jag är ensam om mitt fel, har ungefär samma fel som ni har. ofta startar den om utan att något händer, en och annan gång "påbörjar den dumpning av fysiskt minne". har kollat lite och minnena klarar sig 24h+ i memtest, inga temps är höga eller så. har system i sign. plyss ett aspire 520w.

men vad kör ni för os? själv kör jag xp pro. jag har hört av en abetskolega till min far att det kan bero på xp skivan? han sa att han hade haft ungefär samma problem och att det berodde på en "defekt" xp skiva. han åtgärdade felet med att fixa en annan skiva. förövrigt så sa han att detta bara fanns på kopierade skivor?

ps. detta problemet fanns inte direkt, började få dom problemen efter ca 2 månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falt
Verkar ju inte som om jag är ensam om mitt fel, har ungefär samma fel som ni har. ofta startar den om utan att något händer, en och annan gång "påbörjar den dumpning av fysiskt minne". har kollat lite och minnena klarar sig 24h+ i memtest, inga temps är höga eller så. har system i sign. plyss ett aspire 520w.

men vad kör ni för os? själv kör jag xp pro. jag har hört av en abetskolega till min far att det kan bero på xp skivan? han sa att han hade haft ungefär samma problem och att det berodde på en "defekt" xp skiva. han åtgärdade felet med att fixa en annan skiva. förövrigt så sa han att detta bara fanns på kopierade skivor?

ps. detta problemet fanns inte direkt, började få dom problemen efter ca 2 månader.

Det jag undrar är ju om du har dessa problem när du kör oklockat, jag menar 270FSB är ju rätt mycket:P
Annars upplever jag att det oftast är minnet som krånglar eller inkompatibelt när man får såna här fel kan även bero på att man stoppat minnena i fel slots.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Det jag undrar är ju om du har dessa problem när du kör oklockat, jag menar 270FSB är ju rätt mycket:P
Annars upplever jag att det oftast är minnet som krånglar eller inkompatibelt när man får såna här fel kan även bero på att man stoppat minnena i fel slots.

jo jag har samma problem oklockat. och minnena sitter i slot 2+4 så det ska inte heller vara några problem. men det jag skrev innan om win xp kan det ligga något i att det är det som strular?

Permalänk

Hade problem med att datorn fick blåskärm förut å det va "IRQ not less or equal" error...Å så vare nåt med "Dmode not found"...jaja, skumt vare iaf. behöver jag säga att det va AMD? Men så bytte jag till en Intel å så vare inga bekymmer...

Visa signatur

/Daniel

Permalänk
Medlem

Min data är väl kyld iallafall, brukar ofta få "IRQ not less or equal", och jag började få mina problem smått me att den bara starta om sen kom de mer å mer, hjälpte inte att jag omformatera förut, nu klarar jag inte av att omformatera igen eftersom den har börjat starta om så mkt att jag hinner inte formatera klart Men jag har prövat å byta nät agg vilket inte hjälpte, det måste fan va moderkortet gissar jag på =/

Visa signatur

Antec P183 | Intel Core i7 860 (2.8GHz) | Asus P7P55D Pro | OCZ Gold XTC DDR3 3x2GB | Corsair CMPSU-750HX 750W | Radeon HD5850 1GB

Permalänk
Medlem

men va i h*lvete nu då? nu vägrar datorn komma förbi dfi logon där man ska trycka del för att komma in i bios. funkar inte att komma in i bios med del heller. har även provat resseta cmos men utan lyckat resultat där med. vad ska jag göra? käns mer och mer som det är moderkortet som spökar. är det bara att skicka tillbaka det då?

Permalänk
Medlem
Citat:

men va i h*lvete nu då? nu vägrar datorn komma förbi dfi logon där man ska trycka del för att komma in i bios. funkar inte att komma in i bios med del heller. har även provat resseta cmos men utan lyckat resultat där med. vad ska jag göra? käns mer och mer som det är moderkortet som spökar. är det bara att skicka tillbaka det då?

Haha Det måste fan va de, min polare har också fått problem me sin data helt plötsligt, och en annan nätpolare fick helt plötsligt probs me sitt nya moderkort, alla gör uppror samtidigt ^_^

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Pröva boota upp med så få komponenter som möjligt funkar inte det så plocka ur ett ram minne och se om det funkar bättre annars kan du pröva med nåt annat minne om du har tillgång till det.
Det är ju lätt att det är bekymmer när man använder dom senaste grejerna tex var det många(dock inte jag) som hade problem med mitt moderkort i början men nu efter diverse bios uppdateringar så funkar det kanonbra.
enda problem jag haft med min dator är när jag i början körde med corsair's låg latency minnen(2-3-2-6) då Clawhammern's(C0-stepping) minneskontroller inte alls tyckte om dom fick jag konstant blåskärm och omstarter men efter den dan jag stoppade i samsung minnerna har jag inte haft en enda blåskärm sen i april förra året.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

usch usch, fick den till att komma förbi dfi loggon nu iaf. men något mysko är det med minnena. löste felet genom att plocka bort en sticka. satte sedan tillbaka den och då kom inte "verifying dmi data pool" eller vad det heter upp. tar jag ut det igen kommer det upp direkt. men då blir jag lite snurrig. om minnena gick igenom memtest86 i över 24h utan problem men inte vill nu?

behöver verkligen hjälp då jag fortfarande inte gett upp hoppet om ett lan nästa helg.