Datorn dör med ojämna mellanrum, hjälp tack!

Permalänk
Medlem

Datorn dör med ojämna mellanrum, hjälp tack!

Hej

Har lite problem, eller ja inte så lite kanske? system sign + aspire 520w + seagate 160 gb.

nu till mitt problem
det började för ca 2 veckor sedan då burken startades om gång på gång när jag skulle spela cs (ja jag vet), det var precis innan det var färdig laddat och man kommer in på servern. tänkte va fan? minnena som spökar kanske, så jag sänkte ändrade lite till 235*10 istället för 270*9. starta upp burken och efter ca 10 minuters användande dör den. blir då hel konstig när man ska starta den. står något om att en fil är skadad eller att en fil fattas. provar att plocka ut ett minne, och vipps så funkar den. lite iaf, stänger ner och sätter i andra minnet igen och den startar up som vanligt. men när jag väl är inne i windows så dör den igen. den kan även dö under laddning av windows, under inloggningen osv.

så nu började mitt felsökande
jag har kört minnena i memtest86 i 24h+ felfritt. provat koppla ut allt onödigt osv.

men mitt under allt testande händer detta, har jag bägge minnena i vägrar datorn starta. den kommer förbi DFI loggon, sedan när det ska komma upp verifying dmi pooldata (stavning?) kommer det alldrig upp igen och burken startas om. men med ett minne går det bra. (dock fortfarande samma problem i windows med ständiga reboots)

så nu till min fråga, vad ska jag göra?
en tanke som återkommigt hela tiden är att det är något fel på windows instalationen? dock inte kunnat testa instalera om då jag inte fått tag på en xp skiva. men då återkommer alltid tanken på att minnena kanske är halvtaskiga? även om dom gått igenom memtest felfritt. eller det kanske kan vara moderkortet som spökar?

Den startar om man bara använder ett av minnena, det kvittar vilket av dom. Men "verifying dmi pooldata" kommer inte upp med båda i.

hjälp uppskattas verkligen!

Mvh Victor Fält

Permalänk
Medlem

Vad händer om du kör allt i originalklock?

/P

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Ja, exakt samma problem i orginal klock. ingen skillnad alls vad jag märkt

Permalänk

hade liknande problem...
testade då med annat märke på ramminnet och då funkade det bra...

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.