avast antivirus och sp2 brandvägg! frågor?

Permalänk

avast antivirus och sp2 brandvägg! frågor?

hej
jag har just installerat avast antivirus och sp2 brandvägg.
nu skulle jag vilja ha lite tips vad som behövs ställas in på de båda för att de skall fungera optimalt och bäst!

i avast, hur ställer man in när den skall söka efter virus m.m.

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk

jag har själv gjort så att jag inaktiverat sp2 brandvägg för att jag har redan en brandvägg, + att jag har avast...

i avast går du in i inställningar på sök.

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk

hur gör man i avast för att ställa in så den scannar hela datorn vid en viss tidpunkt?

sedan fråga om TuneUp Utilities 2004 vad är det för program? det finns massa olika saker att scanna och göra vad jag förstått, men vad är det som är viktigt med det och vad har man det till?

Visa signatur

Chassi: Phanteks XT Pro Ultra Svart | CPU: AMD Ryzen 9 7900X 4.7 GHz 76MB | Moderkort: MSI B650 Gaming Plus WIFI | Nätagg: Corsair RM850x 850W v3 | RAM: Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Be | HDD: Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB | CPUkylning: Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem

Hej

Du bör ta bort avast antivirus och instalera AVG (går att hitta om du söker på AVG eller på http://www.grisoft.com/) för avast antivirus stänger av dej från vissa saker t.ex. MSN messenger och VAG antivirus är de bästa gratis virusprogramet som finns.

Visa signatur

MVH Moffe moffe90@gmail.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe90
Hej

Du bör ta bort avast antivirus och instalera AVG (går att hitta om du söker på AVG eller på http://www.grisoft.com/) för avast antivirus stänger av dej från vissa saker t.ex. MSN messenger och VAG antivirus är de bästa gratis virusprogramet som finns.

vilket är det bästa virusprogrammet som man får betala för?
jag har ju tidigare haft norton internet security 2005 men tog bort det eftersom det drog ned så mycket på datorn.
nu kör jag med windows xp sp2 brandvägg och letar efter ett bra virusprogram som inte slöar ned datorn lika mycket som norton gjorde!

så om AVG är det bästa gratisprogrammet
vilket är det bästa betalprogrammet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej

Avast har funkar hur bra som hellst och att det skulle stänga av msn för dej är något han kommit på.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Det bästa betal virusprogramet är mcfee men komihåg att inte två virusprogram sammtidigt för dom stänger av varandra

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det bästa betal virusprogramet är mcfee men komihåg att inte två virusprogram sammtidigt för dom stänger av varandra

Skulle själv knappast säga att McAfee är det bästa betal viruskyddet, där ligger nog Norton bäst till än sålänge. Vill du ha ett bra virusskydd, behåll Avast antivirus. där får du skydd över hela datorn, p2p, msn, email, web.... detta får du inte i exempelvis McAfee.

detta som någon nämde om att avast spärrar msn messenger trafik är nonsens. detta kan dock justeras i avast. om man vill tillåta trafik på detta sätt.

läste även någon som åter igen frågade en simpel fråga om hur man ställer in schemalagd virus sök, ruskigt enkelt att kolla upp själv men jag gör det åt er (;

läs;

avast! - help: simple user interface
Scheduling the Boot Time Scan
-----------------------------------------------------
1.Click on the Menu button.
2.Choose Schedule Boot Time Scan.
3.Doing so displays a dialog allowing you to schedule virus scanning.

1a.Check Archives, if you want scan all the archives.
2b.Specify whether all the disks or just a specific folder should be scanned.
3c.Select Advanced options for scheduling details.

1d.Select how to automatically process infected files.
2e.Choose how to automatically process infected system files.
3f. Click the Schedule button to confirm the settings.

hoppas ni förstod, mer noga beskrivning kan vara svår att ge (;

//Jacob Ö

Visa signatur

AMD Barton 2500+ | Abit NF 7-S v2.0 | 512 DDR TwinMOS 2x256 PC3200| Shappire radeion 9200 128| Western Digital 120GB 7200

Permalänk

hehe ja du tack för hjälpen!! hoppas du hade en bra valborg!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

norton och avast är dom sämsta jag någonsin har haft, avast blockar bara saker som vill använda och inte saker min inte vill skall kuna finnas på datorn då måste man gå in och ställa in allt säpparat och med norton rasar ju dator pga alla virus och spams.

Visa signatur

Permalänk

vilket skall man ha då moffe90

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kaspersky (www.kaspersky.com) har jag hört att det ska vara bra. Finns nog fler trådar ang bästa antivirus programmet så sök lite här på forumet