Snabbast möjliga strukturen för lagring?

Permalänk
Medlem

Snabbast möjliga strukturen för lagring?

Tja, det är så att jag ska köpa en ny hempc. Och med den följer det med 2*250gb samt 160gb. Jag har redan en 160gb sen tidigare.
Så har jag tröttnat på långsamma system!

Därmed får jag 4 hårddiskar. Som det känns nu kommer jag inte behöva fylla alla hårddiskar. Därför tänkte jag höra vilket snabbast möjliga strukturen skulle vara. Min tanke borde vara att det här är de snabbaste?

hd 1: 250 - windows - spel
hd 2: 250 - Lagring
hd 3: 160 - swap filen
hd 4: 160 - program

Skulle detta vara optimalt? Det borde väl rimligen bli snabbare om windows får ligga ensamt. Och program på en egen hårddisk. Tänker framförallt på uppstarter. Tex antivirusprogram och brandvägg startar från en egen hårddisk. Istället för att den ska behöva jobba från windows hdn ?

Har även funderingar på att skaffa en raptor.

i såfall har jag tänkt såhär:

hd1: raptor - windows
hd 2: 250 - Lagring
hd 3: 160 - swap filen
hd 4: 160 - program
hd 5: 250 - spel - samt extra lagring om de behövs.

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra så här:
hd1: raptor - windows + uppackning av dvd filmer
hd 2: 250 - Lagring (dvd filmer)
hd 5: 250 - Lagring (dvd filmer)
hd 3: 160 - swap filen + lagring (inte dvd filmer)
hd 4: 160 - program + spel

då skulle jag köra hd 2 och 5 i raid0 också, en enda partition. Går snabbt att packa upp dvds då. Skulel köra hd 3 och 4 i raid0 också, men ha tre partitioner, en för spel, en för swap och en för lagring.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

Kör 160orna i Raid 0 med OS och annat kraftkrävande krafs

sen resten som vanliga hårddiskar

Visa signatur

Skoskav?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kåmputer
Kör 160orna i Raid 0 med OS och annat kraftkrävande krafs

sen resten som vanliga hårddiskar

Varför? Raid 0 ger väl sämre söktid?
Glömde nämna att en 160gb är löstagbar UATA för usb. Misstänker att sånna är långsammare än vanliga?

Permalänk
Medlem

2*160GB i Raid0
2*250GB i Raid0

Viktiga data backar du korsvis mellan arrayerna.

Partitionerna med DVD: Sätt cluster size till minst 32kB

Använd en duktig defragger, tex O&O Defrag eller Raxcos PerfectDisk

Snabbare kan du inte få med de där prylarna.

Permalänk
Medlem

Okej, men viktigast. Är att systemet känns rapt och att program osv startar snabbt. Vad jag förstår förlorar man väl lite söktid med raid 0 ?

Raid 0 är bra för filöverföring och uppackning av stora filer? Eller har jag fått det om bakfoten? Det sysslar jag inte med i nån större utsträckning.

Raid 0 snabbar det upp ex laddningstider för spel? Och start av program osv? I så fall kan det vara intressant.

Permalänk

Du kan fördela din pagefile över flera diskar, då kommer Windows att använda den disk som är minst använd för tillfället.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Du kan fördela din pagefile över flera diskar, då kommer Windows att använda den disk som är minst använd för tillfället.

Okej, då kommer en följdfråga.
Minst använd? Är det i förhållande till hur mycket som är ledigt på hårddisken eller vilken hårddisk som för närvarande läser/skriver mest? I ett scenario där windows väljer den hårddisk jag har spelen på kan väl det innebära tråkigheter när jag spelar? Det vill jag gärna undvika.

Permalänk
Medlem

Om du gör som jag sa' i föregående inlägg kommer du att få snabbast möjliga system med dina diskar.

Essensen i det jag sa' va' att du skall RAID-nolla + 32Kb cluster size på de partitioner där du har stora filer + en bra defragger.

Då kommer spelladdningarna att gå i ett huj eftersom filerna kommer att ligga samlade (contiguos och defraggade) över 2 diskar (RAID0).

Lägg en liten (512Mb) pagefil i systempartitionen på Raptorn samt en större på 7K250-arrayen.

Orao dig inte för söktiden på RAID0 - den är marginellt sämre och tas lätt ut av den snabbare överföringen.

*** 7K250 160GB/8MB PATA

SiSoftware Sandra

Drive index 50 MB/s
Benchmark Breakdown
Buffered Read : 92 MB/s
Sequential Read : 58 MB/s
Random Read : 42 MB/s
Buffered Write : 84 MB/s
Sequential Write : 53 MB/s
Random Write : 33 MB/s
Average Access Time : 6 ms (estimated)

HD Tach (3.0.1.0)

Random Access time: 12.5
Read burst speed: 97

Läs: Average: = 50 MB/S

HD Tach 2.70
Write speed:
Maximum: 31 MB/S
Minimum: 10 MB/S
Average: 20 MB/S

CPU utilization: 4%

Roadkil

Poäng: 8300
Linear Read: 58 MB/s
Random Read: 3.7 MB/s
Access Time: 7.1 ms

Hitachi 2*7K250 120GB/8MB i SATA (SiL 3112A) RAID0 - stripe size: 32K

SiSoftware Sandra

Drive index 96MB/s
Benchmark Breakdown
Buffered Read : 120 MB/s
Sequential Read : 117 MB/s
Random Read : 68 MB/s
Buffered Write : 108 MB/s
Sequential Write : 108 MB/s
Random Write : 64 MB/s
Average Access Time : 6 ms (estimated)

HD Tach (3.0.1.0)

Random access: 12.2
Read Burst Speed: 122
Läs: Max/min/average = 110/63/98
CPU: 23%

Roadkil

Poäng: 15923
Linear Read: 110 MB/s
Random Read: 3.5 MB/s
Access Time: 7.0 ms

Permalänk
Medlem

Okej Vet dock inte hur jag ska göra med raptorn än. Om det är värt den extra prestandan.

Men låt oss säga att jag kör raid 0 på 250 gb hårddiskarna och räknar bort raptorn sålänge.
Dom är till för lagring av dvd-filmer.

Hur ska jag då placera program, spel, swap samt OS ??

Alla de här applikationerna består ju av massor av små filer. Kommer nyttan av Raid 0 vara lika stor då? Eftersom du säger att nyttan finns när det handlar om stora filer. Eller går det att kompensera med högre klusterstorlek?

En annan problematik är ju att en 160gb är UATA alltså löstagbar för koppling via USB. Jag har ingen koll på sånna hårddiskar. Men jag antar att den är långsammare än min andra hårddisk som är en maxtor 160 8mb ide? Och jag har ingen aning om dessa två går att raida?

Jag antar att dom inte går det. Därmed är det bara 250gb hårddiskarna jag kan köra raid 0.

Nu blev det ändå mer förvirrande hur jag ska lägga upp det...

Permalänk

Du behöver inte bry dej det minsta om det du läser just nu för jag skriver det bara för att testa en sak. För övrigt så ska jag vara nykter idag! Men som sagt: skit i de här..

Visa signatur

A64 X2 4400+//XP-120mm\\DFI-Lanparty Ultra-D//Gainward 7800GTX\\CorsairTwinxC2 2048MB//WD-Raptor74GB10000rpm+300GB\\Tagan480W 2force

Permalänk
Medlem

Har du beställt en d4090 från HP? Gissningsvis hempc?

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0kel^
Har du beställt en d4090 från HP? Gissningsvis hempc?

korrekt Har du också det eller har du en???

Permalänk
Medlem

Har beställt en jag med eller min morsa har...:P Riktigt fin dator till riktigt fint pris.

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0kel^
Har beställt en jag med eller min morsa har...:P Riktigt fin dator till riktigt fint pris.

Yes, samma här. Morsan som beställt. Men jag som betalar och som ska ha den.
Kanon paket till bra pris. Lite synd bara att processorn inte var 64 bit bara... Sen vet jag inte hur skärmen är, lite dåligt responstid som de verkar. Men i övrigt bra paket.

Inga fler förslag på hur jag kan strukturera upp hårddiskarna för ett snabbt system?

Permalänk
Medlem
Citat:

Orao dig inte för söktiden på RAID0 - den är marginellt sämre och tas lätt ut av den snabbare överföringen.

Gäller detta även för två raptorer raid0? Låg accestid kombinerat med bra "burst"-hastighet borde ju vara guld för en array där man har windows, program och spel.