Permalänk
Medlem

rättighets krångel

Hej det är så att jag har ett litet problem med rättigheter på min ftp. Jo dte är så att jag har gjort satt en användare äger en hel katalog och har alla rättiheter på katalogen. Sen så är det så att den finns en annan användare som ska bara ha läs rättigheter på den katalogen förutom en under katalog. Det jagf har gjort är

Lagt den användaren som ska ha fulla rätigheter i en grup som heter ftpadmins

sen chown -R användaren:ftpadmins /ftp/katalogen/

sen chmod -R 775 /ftp/katalogen/

sen chmod 777 /ftp/katalogen/underkatalogen/ funkade inte

så jag testade

chown "använadren som bara ska kunna skriva till under katalogen" /ftp/katalogen/underkatalogen/

Inget funka så vad ska jag göra?.
Jag får ursäkta om det hela blev lite rörligt. Men jag hoppas att ni fattar.

MVH//Crash_M

edit: jag kör Vsftpd

Visa signatur

8D

Permalänk
Avstängd

Vilken daemon?

Visa signatur

Sinnulla oon iso pää

Permalänk
Medlem

Vsftpd

Visa signatur

8D

Permalänk

Re: rättighets krångel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Hej det är så att jag har ett litet problem med rättigheter på min ftp. Jo dte är så att jag har gjort satt en användare äger en hel katalog och har alla rättiheter på katalogen. Sen så är det så att den finns en annan användare som ska bara ha läs rättigheter på den katalogen förutom en under katalog. Det jagf har gjort är

Lagt den användaren som ska ha fulla rätigheter i en grup som heter ftpadmins

sen chown -R användaren:ftpadmins /ftp/katalogen/

sen chown -R 775 /ftp/katalogen/

sen chmod 777 /ftp/katalogen/underkatalogen/ funkade inte

så jag testade

chown "använadren som bara ska kunna skriva till under katalogen" /ftp/katalogen/underkatalogen/

Inget funka så vad ska jag göra?.
Jag får ursäkta om det hela blev lite rörligt. Men jag hoppas att ni fattar.

MVH//Crash_M

edit: jag kör Vsftpd

"sen chown -R 775 /ftp/katalogen/"

chown eller change owner används för att ändra ägaren av filer. du har just nu valt att användare 755 ska vara ägare på katalogen /ftp/katalogen.

Det rätta är chmod -R 755 /ftp/katalogen/

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

oj skrev fel där ska vara chmod -R 755 så klart. Men hur fixar man satt användaren "jonas" bara kna skriva till en katalog och bara läsa resten medans användaren "henke" kan läsa och skriva till alla kataloger.

Visa signatur

8D

Permalänk

du får nog förklara hur du tänkt sätta upp ftn lite mer..

Om du vill ha 10 användare som bara ska ha läs rättigheter från tex /ftp/mapp1 kan du låta ftpadmins ha fulla rättigheter på alla mappar och sen skapa en grupp tex "leech" sen låter du grupp leech bara ha läs rättigheter på servern. på samma sätt kan du lägga in grupper bara för skrivning. När du skapar dina användare som bara ska ha läs rättigheter låter du deras home vara tex /ftp/mapp1 och lägg till så att användaren inte har nån skel som genereas i ftp katalogen.

Annat allternatib är ju att skapa länkar till användare i home där länken är tex /ftp/mapp1. När användaren loggar in kan han skriva/läsa i sin egen mapp men bara läsa från softlinken. Kvoter äre att föredra om man gör så.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Jag ska förklara så bra jag kan hur jag ska ha det. Jag vill ha en användare som har fulla rättigheter som kan skriva och läsa i alla mappar. Sen vill jag ha en användare som bara ska kunna läsa förutom en i en mapp där han ävenska kunna skriva. hoppas att det blev tydligare nu. Å tack för dne hjälp jag har fått hitils.

Visa signatur

8D

Permalänk

sätt upp följande.

ftpadmin ska ha rekrusivt fulla rättigheter för för /ftp/mapp

om det inte gör något så hade det varit enklast om du la användare som vanligt i home och sen gorde softlinks för dem mappar du vill att dem ska tillgång till.

då ser det ut såhär. användare -> /home/ (skriv/läs) ->länk----------------/var/www/ftp/mapp (läs)

annat sätt att göra det på

/ftproot/
/ftproot/mapp1
/ftproot/läsochskriv
/ftproot/skriv
/ftproot/läs

här kan du skapa en grupp som endast har tillgång till skriv, en som har tillgång till läs och en läsochskriv och har du svårigheter med detta kan du skapa en grupp som heter läsochskrivsvårighter hänger du med?

de e lite kluddit det där med ftp:r och hur man ska sätta upp de men de brukar lösa sig. du lägger till nya grupp med `groupadd` . Sen kan du sätta upp som regel att dumpa viss användare i dem olika mapparna tex klas-göran:läs i där klas-göran är användarnamnet och läs gruppen . Eftersom du har valt att att mappen endast ska ha rättigheter för läsning ägare:grupp:andra, altså 750 så kommer mappen vara tillgänglig för ägaren men skriv och läsrättigheter men endast gruppen läs kan läsa från den.

chown -R ftpadmin:läs /ftproot/läs

chmod -R 750 /ftproot/läs

vill du att gruppen läs ska ha en mapp där de både kan läsa skriva, ja då är det bara att sätta rättigheterna på läsochskriv och ändra grupp. de finns rätt många uppsättningar.

nu har gruppen läs rättigheter att läsa från /ftproot/läs och skriva och läsa från /ftproot/läsochskriv.

Visa signatur

Firewall 1 och 2: obsd Filserver: fbsd Mediaserver till Atv: debian Testserver: debian Produktionsserver: debian Desktop: os x, svorak

Permalänk
Medlem

Ahh nu fattar jag. Tack så mycket för hjälpen MetalWorker :).

Visa signatur

8D