233 mhz:are som brandväggsrouter/lokal filserver/ssh server för internet styrning

Permalänk
Medlem

233 mhz:are som brandväggsrouter/lokal filserver/ssh server för internet styrning

Jag har en gammal dator - P2 233 mhz, 64 MB ram, 120 GB hd - som jag tänkte skulle få agera som en router för mina 2 andra snabbare datorer. Och eftersom den ska vara på dygnet runt tänkte jag att det skulle kunna gå att tanka ner saker i den - dygnet runt då Det var ju en kille som sa - det är en synd att inte tanka när datorn är igång

Har läst runt lite bland sweclockers äldre trådar och fått veta att smoothwall och clarkconnect är två av de mest lättkonfigurerade och stabila brandväggslinux. Men jag skiljer mig ifrån de övriga trådskapare då jag även vill att saker ska kunna tankas ner till routern - till hårddisken som ska vara en central lagringsplats. Kan detta fortfarande uppnås med smoothwall eller clarkconnect, Att installera dc/bt-klienter (förmodligen Valknut och Azureus)? Har absolut noll insikt för hur dessa fungerar eller ser ut då jag endast har kommit i kontakt med suse och fedora. Antar att den ska använda samba för att dela ut. Sedan ska den också ha ssh-server så att jag kan logga in i den utifrån.

Rekommenderar ni renodlade brandväggslinux som de jag nämnde eller större distar som debian/slackware (suse lär inte fungera) för en 233 mhz:are med 64 mb edo ram?

Ps. Är ClarkConnect ej gratis? Ds.

Permalänk
Medlem

Ta en llättvikts dist och skippa X. Finns både dc och bittorrent klienter för att köra i terminalen, t.ex. via en ssh session med screen.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Debian skulle jag ha kört, apt är underbart.

Permalänk
Medlem

OpenBSD är gjutet om du även vill läsa och lära dig något.

Permalänk
Medlem

Funkar inte smoothwall eller clarkconnect för mina aktiviteter?

Är Debian en lättviktsdist eller riktar det sig mer åt ubuntu? Bara så ni förstår så vill jag min linux router ska gå snabbt. Ska inte vara en hake för min anslutning från de andra datorerna, då jag inte laddar hem nåt med den förstås.

Jag tror inte jag ska pilla på *BSD än då jag nu först försöker lära mig Linux.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra http://www.pclinuxonline.com/ så får du en tight-vnc-server med ifrån start. Då kan du fjärrstyra maskinen som om du satt framför den.

Dessutom får du både flera olika Bittorrent, DC, emule och kazaa-klienter.

Den kör shorewall som brandvägg och har routing-funktioner ifrån start (fast jag har inte testat dem själv, ännu).

Permalänk

utan att eg. vara en Linuxmänniska så kan jag rekomendera Gentoo om du..
det (borde ivarjefall vara..men jag vet ju som sagt inte så noga) vara snabbt..och man lär sig garanterat sig en hel del om Linux...

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Jag reckomenderar suse om du ska ha router och en massa andra grejer igång och ska ha i gång dom snabbt och smidit.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Men som jag sa Suse funkar inte på 64 MB ram. Sen tror jag inte det kommer gå speciellt snabbt med Suse. Gentoo är föööööööör svår. Har en kompis som pysslat med Linux 2 år men fortfarande tycker det är svårt. Jag har bara sysslat med detta i 6 månader Nej ... gentoo får vänta tills jag mognat för riktig linux.

Ställer denna fråga för 3e gången Funkar smoothwall eller ClarkConnect om jag samtidigt ska ladda ner saker i den? Och vilka bantade Linux ska man ha (som inte skiljer sig från Suse terminalhantering så mkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nova1007
Men som jag sa Suse funkar inte på 64 MB ram. Sen tror jag inte det kommer gå speciellt snabbt med Suse. Gentoo är föööööööör svår. Har en kompis som pysslat med Linux 2 år men fortfarande tycker det är svårt. Jag har bara sysslat med detta i 6 månader Nej ... gentoo får vänta tills jag mognat för riktig linux.

Ställer denna fråga för 3e gången Funkar smoothwall eller ClarkConnect om jag samtidigt ska ladda ner saker i den? Och vilka bantade Linux ska man ha (som inte skiljer sig från Suse terminalhantering så mkt)

ClarckConnect är nog det du ska ha om du ska använda andra grejer än nat:).

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Ni som har använt smoothwall. Efter installationen så konfar man routern via webbgränsnittet från en annan dator. Hur ser det ut om man sätter på skärmen till själva routern då? Är man på en terminal? Vad kan man göra på det? Är man på / och kan man använda standard kommandona som ls, cp, ifconfig (rpm?) osv. Kan ni berätta lite så slipper jag installera den

Permalänk

jag ska inte låtsas vara insatt...
men jag som är maclirare (sen 86) testade gentoo...

å trot eller ej...jag fick det att funka...det var inte svårt om man följde instruktionerna...och dessutom lärde man sig väldigt mkt.

å klarar jag av att installera gentoo så kan jag lova att till och med en grävling skulle klara det

Visa signatur

något fyndigt, alt. en skrytbeskrivning på min dator

Permalänk
Medlem

Smoothwall är enbart till för att köras som router/firewall, inget annat.
Clark Connect fungerar dock utmärk till det du vill göra, vill du tanka torrents så är www.torrentflux.com nice, och kan administreras via ett webbgränsnitt...

Permalänk
Medlem

Kan man köra dc via clark connect också?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man köra dc via clark connect också?

jepp...

Permalänk
Medlem
Citat:

Funkar inte smoothwall eller clarkconnect för mina aktiviteter?

Är Debian en lättviktsdist eller riktar det sig mer åt ubuntu?

Debian är vad du gör det till. Grundinstallationen är på några hundra MB, sen lägger du till det du vill ha själv. Vill man ha ett litet och slimmat system är inte det något problem, vill man ha ett system med "extra allt" så är det också lätt att fixa.
Ubuntu bygger på Debian förövrigt.

Permalänk
Medlem

Vilken är snabbast mellan debian och slackware på en gammal dator som min? Men jag har hört att slackware är svårare än debian? Jag tror jag kör cc först och testar om det funkar.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla* linux-distar är lika snabba. Alla kör linux och nästan alltid samma uppsättningar verktyg. Det beror på vad man kör för grejer ovanpå. Men ska du ha brandvägg så blir det iptables (även med något scriptpaket ovanpå, är det inte forntid är det endå iptables).

Vissa prestantaskillnader finns ju mellan olika bsd och linux. Men även där är det inte säkert att det är märkbart ens. Samtliga klarar routring och webservrar/liknande bra.

*(Ok, nästan rätt, sourcedistar som optimeras för processormodell kan vara någon % snabbare än vanlig i386-kod)

Visa signatur

motor.holy.se - Projekt "Tüsk MiniJänk med Engelsk V8"
"Bingolotto, till och med Loket har trötnat" - Loesje
"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

WTF. Kikade på requirements för CC och det stod minst 256 MB ram!! Menas det med att jag inte kan ha CC? Damn!

Men hur som helst så testade jag köra installationsprogrammet. Kom till skärmsidan då jag ska partitionera manuellt. Har 2*3.2 GB hd. Valde den ena som /, men hur väljer man att den andra ska vara swap? Finns inget sådant alternativ. Finns bara ett fält jag ska skriva in typen av fs. Jag testade med SWAP men det funkade inte. Hur gör man?

Sedan är jag på en annan ruta där jag ska välja internet anslutning:

Ethernet
Cable - Standard
DSL - Standard
DSL - PPPoE
Telstra - Big Pond Australia

Jag har ADSL Telia. Ska jag välja Ethernet (eftersom ADSL-modemet är ansluten till mitt NIC) eller DSL - Standard?

EDIT: Nu har jag installerat CC. Jag förstår inte riktigt hur man använder den. Det finns printscreen för hur den ska se ut på: http://www.clarkconnect.com/images/ss_dashboard.png
Hur får jag fram ett sådant GUI? Jag testade att gå in på http://ip-till router men det funkade inte. Min dator kan pinga den och routern har kontakt utåt. Liksom, hur ska man administrera den?

Permalänk
Medlem
Citat:

WTF. Kikade på requirements för CC och det stod minst 256 MB ram!! Menas det med att jag inte kan ha CC? Damn!

Men hur som helst så testade jag köra installationsprogrammet. Kom till skärmsidan då jag ska partitionera manuellt. Har 2*3.2 GB hd. Valde den ena som /, men hur väljer man att den andra ska vara swap? Finns inget sådant alternativ. Finns bara ett fält jag ska skriva in typen av fs. Jag testade med SWAP men det funkade inte. Hur gör man?

Sedan är jag på en annan ruta där jag ska välja internet anslutning:

Ethernet
Cable - Standard
DSL - Standard
DSL - PPPoE
Telstra - Big Pond Australia

Jag har ADSL Telia. Ska jag välja Ethernet (eftersom ADSL-modemet är ansluten till mitt NIC) eller DSL - Standard?

EDIT: Nu har jag installerat CC. Jag förstår inte riktigt hur man använder den. Det finns printscreen för hur den ska se ut på: http://www.clarkconnect.com/images/ss_dashboard.png
Hur får jag fram ett sådant GUI? Jag testade att gå in på http://ip-till router men det funkade inte. Min dator kan pinga den och routern har kontakt utåt. Liksom, hur ska man administrera den?

https://<ip eller datornamn>:81

Visa signatur

DELL Inspiron 8600 1.7 GHz Centrino - 768 MB - 40 GB - DVD+RW
SonyEricsson K750i
Volvo 855 T5-R

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qaztaz

Vissa prestantaskillnader finns ju mellan olika bsd och linux. Men även där är det inte säkert att det är märkbart ens. Samtliga klarar routring och webservrar/liknande bra.

Förutom då att Linux kickar det mesta när det gäller SMP... innan nån bölar om något annat vill jag se nya tester från April eller Maj Men routing har du nog rätt i, även om jag aldrig själv skulle orka med iptables.
pf <3

Permalänk
Medlem

Läste om att det även fanns m0n0wall. Är det nånting för mig som vill kunna köra dc/bt-klienter? Går det på freesco?

Eller är det bara CC som klarar det (men den tar ju mkt minimum-ram). DC/BT klienterna har jag tänkt hantera via konsolen. Vet iaf det finns konsol-bt-klient.

Permalänk
Medlem

m0n0wall är ett eget system som du inte installerar på något annat os...

ladda ner en iso och kör direkt från cdskivan
din config sparas på en diskett

eller laddar du ner en version som du installerar på antingen en hdd eller ett CF-kort

du kan göra väldigt mycket med m0n0wall

http://m0n0.ch/wall/

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Förutom då att Linux kickar det mesta när det gäller SMP... innan nån bölar om något annat vill jag se nya tester från April eller Maj Men routing har du nog rätt i, även om jag aldrig själv skulle orka med iptables.
pf <3

Säger du att Linux skulle vara en betydligt slöare kärna med fler processorer? Det var väl inte ens länge sedan tex FreeBSD överhuvudtaget fick smp-stöd?

Nu var det rätt länge sedan jag läste något om det men *bsd brukar ju få ganska ordentligt med spö i prestandatester mot linux. I alla fall med nya scheduelrn (stava?). Med den gamla blev det ju inte så bra med hundratalet cpuer. Vet något fall när det gäller enorm jättemånga paket samtidigt i något routringssammanhan där det inte fungerade med linux.

Så jag tror nästan att du får dra fram något som visar vad du menar om du ska utala dig sådär :p.

Visa signatur

"Och jag som trodde att världens häftigaste moderator inte existerade!" - Robbster

Permalänk
Medlem

Verkar som att det ligger mellan m0n0wall och CC. Ska nog testa alla (smoothwall & fresco oxå) man vet aldrig. Förresten, om jag nu har routern/brandväggen uppe och färigkonfad så behöver jag väl inte nån brandvägg i de lokala datorerna? Just nu kör jag Norton Internet Security. Men antivirus behöver jag väl fortfarande (eftersom jag kanske inte kör det på routern)?

Permalänk
Medlem

Jag kör Crux linux på min routerburk. Tycker det har fungerat utmärkt, finns et enkelt firewall script med i dist. så du slipper göra något eget.

Annars får du i-princip enbart det nödvändigaste paketen samt att du får kompilera en kernel i installationen efter dina behov vilket kan vara bra när man kör på en lite sämre dator så man slipper få med massa onödigt skit. Det går även att lägga till iptables i installationen vilket du använder för att dela internet.

Själv X på den datorn via VNC och med pekwm som fönsterhanterare för torrents etc.

Permalänk
Medlem

Om du ska köra annat än nat så kör med CC, kör det själv och det fungerar klockrent..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco

pf <3

Citat:

Säger du att Linux skulle vara en betydligt slöare kärna med fler processorer? Det var väl inte ens länge sedan tex FreeBSD överhuvudtaget fick smp-stöd?

Nu var det rätt länge sedan jag läste något om det men *bsd brukar ju få ganska ordentligt med spö i prestandatester mot linux. I alla fall med nya scheduelrn (stava?). Med den gamla blev det ju inte så bra med hundratalet cpuer. Vet något fall när det gäller enorm jättemånga paket samtidigt i något routringssammanhan där det inte fungerade med linux.

Så jag tror nästan att du får dra fram något som visar vad du menar om du ska utala dig sådär :p.

"Linux kickar det mesta när det gäller SMP" - kickar i det här fallet betyder spöar/vinner - dvs att Linux SMP-stöd är bättre.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mod
"Linux kickar det mesta när det gäller SMP" - kickar i det här fallet betyder spöar/vinner - dvs att Linux SMP-stöd är bättre.

Kan ju förklara saken :p. Jag kan ju inte läsa, jag läste "klickar", vilket som bekant betyder något helt annat, lustigt att jag inte reagera mer på det lite konstiga användadet av "klickar".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan ju förklara saken :p. Jag kan ju inte läsa, jag läste "klickar", vilket som bekant betyder något helt annat, lustigt att jag inte reagera mer på det lite konstiga användadet av "klickar".

Haha, orkade inte själv kommentera att ni stod på samma sida ^^