Permalänk
Medlem

vad betyder det här?

Så här står det:

Intel Pentium 4 530J 90nm Prescott 3.0GHz Hyperthreading 1Mb 800MHz BTX Boxed (with cpu-cooler!) Socket775
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=P4-30JBTXR

Det svartmarkerade.

en sak till, skall man sattsa på ett annat moderkort än detta som kostar 900 spänn

Asus P5P800 i865PE 4DDR-DIMM 5PCI SATA Audio GB-LAN Socket775 ATX
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASP5P800

Visa signatur

GOING HARDCORE ALLRIGHT?
bogomips : 1581.05

Permalänk
Medlem

530 är modellnumret, J står för att den har dataexkaveringsskydd, 90nm är tillverkningsprocessen och BTX är formfaktorn.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

BTX är en annan standard än ATX. Nätaggen, moderkorten, chassin är lite annorlunda både till form och placering.

Måste jag ha ett BTX moderkort? eller kan jag köpa ett sådant som jag nämner ovan, ett ATX.

Visa signatur

GOING HARDCORE ALLRIGHT?
bogomips : 1581.05

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning tyvärr, antar att du måste ha ett BTX mobo, fråga nån intel kunnig. (vi med amd har ingen tanke på att behöva skaffa btx ) tror att jag har hört att BTX är gjort så att man fäster cpu kylaren i chassit och inte på moderkortet, har jag fel då?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=P4S775P8-30J...

Vad jag ser så e det samma processor bara att denna behöver ingen BTX

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Medlem

är den bra eller, så svårt att välja mellan AMD och Intel tycker jag. jag skall inte spela så mycket, vill mest rendera film.

Visa signatur

GOING HARDCORE ALLRIGHT?
bogomips : 1581.05

Permalänk
Medlem

Beror på hur mycket pengar du har att lägga ut.. tex dom nya Amd 64 X2 är gjora för media osv...

Visa signatur

C2D 3,0GHz@3.4GHz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus P5Q SE | Crucial Ballistix 4GB@1000MHz | GeForce GTX 560 Ti OC | Corsair HX 520W | Antec 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lärkan
Måste jag ha ett BTX moderkort? eller kan jag köpa ett sådant som jag nämner ovan, ett ATX.

Nej, du behöver inte ett BTX mobo för den prollen, det går lika bra med ett vanligt ATX-mobo. BTX är en standard där processor, minne, och lite andra grejer sitter annorlunda mot vad det gör på "vanliga" ATX-mobon. Det har med kylning att göra, fast funkar inte så bra i praktiken tydligen.

Asus moderkort är av högsta kvalitet och är mycket stabila. Ska du köra AGP-grafik och DDR minnen så är det ett bra val. Angående prosessorn så skulle jag välja 630 då den har EM64T. Dvs, du kan utnyttja 64bits Windows när den kommer i slutet av nästa år. Kostar några hundra mer, men är värd de pengarna.

90nm betydet att det sitter en Prescott-kärna i cpu:n. Det är den senaste tekniken på P4.

J står för ett typ av "virusskydd" skulle man kunna säga, som är inbyggt i prosessorn.

Hejhopp.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mirziz
Beror på hur mycket pengar du har att lägga ut.. tex dom nya Amd 64 X2 är gjora för media osv...

Ja, bra ide. En person som frågar om en cpu för under 2000 är säkert otroligt intresserad av för <5000.

Visa signatur

Må edra kameler aldrig gå törstiga!

[img]http://www.the-north-pole.com/carols/images/ansanta.gif[/img]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Nej, du behöver inte ett BTX mobo för den prollen, det går lika bra med ett vanligt ATX-mobo. BTX är en standard där processor, minne, och lite andra grejer sitter annorlunda mot vad det gör på "vanliga" ATX-mobon. Det har med kylning att göra, fast funkar inte så bra i praktiken tydligen.

Asus moderkort är av högsta kvalitet och är mycket stabila. Ska du köra AGP-grafik och DDR minnen så är det ett bra val. Angående prosessorn så skulle jag välja 630 då den har EM64T. Dvs, du kan utnyttja 64bits Windows när den kommer i slutet av nästa år. Kostar några hundra mer, men är värd de pengarna.

90nm betydet att det sitter en Prescott-kärna i cpu:n. Det är den senaste tekniken på P4.

J står för en typ av "virusskydd" skulle man kunna säga, som är inbyggt i prosessorn.

Hejhopp.

Windows XP 64bitar är ju redan släppt eller är tråden gammal?

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Jo, winXP64 finns. Det jag tänkte på är "the real stuff", Longhorn, som ska släppas 4Q 2006.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk

oki... då förstår jag

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Hjälpsam

Ang J:et. Execution Stop Bit. En elegant liten lösning.

Visa virus som tex Blaster och liknande lägger sig i cpu cachen och exiekverar sig därifrån. Det är ett misstag, igentligen skall inget exekveras från cachen.

Sista biten i det segment av cachen som virusen har utnytjar säger om koden som ligger där kan exekveras eller inte. Så vad execution stopbit eller motsvarande på AMD's sida är, är att sista biten i det segmentet är hårdkodat till ett (eller noll kommer inte ihåg vilket som indikerade att den inte fick lova att exekvera koden) och därmed kan inget exekveras därifrån. Så även om du får hem viruset via en hemsida och lägger sig i cpu cachen så kan den inte starta sig själv och är därmed totalt harmlöst.

Mao, man spikar fast den litta transistorn till ett fast läge, färdigt... Inget knepigt tekniskt under direkt. bara en billig och elegant lösning.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI