Permalänk
Medlem

Märkligt grafikproblem i BIOS

Jag har nyligen fått problem i bios vid uppstarten av datorn. det ser ut så här

http://home.student.uu.se/mihe3109/PICT3311mini.JPG

Om det sker så redan innan windows startas kan det då bero på något mjukvarufel. Är det Bios i sig som är skadat eller är det ett virus? Skulle det hjälpa att uppdatera Bioset eller är det grafikdrivrutinerna som inte är bra.

Permalänk
Medlem

Är det bara ute i BIOS felet uppkommer? Inte i OS?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Nej, inte samma problem. Har lite andra problem med grafiken i Xp, men det ändrar sig när jag byter mellan olika Nvidia drivrutiner. Problemet i bios kvarstår.

Permalänk
Medlem

Har du testat ett annat grafikkort?

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Nej, har för tillfället inget annat. Men frågan kvarstår kan det vara BIOS?

Har testat att ominstallera windows nu, men fortfarande samma problem i bios. Det konstiga är dock att det verkar inte vara något vid första sidan i biosen, utan först lite senare mellan början av uppstarten och windows initiering

Kan ett f__ed up grafikkort generera ett sånt här fel, fast inte konsekvent hela tiden

Permalänk
Medlem

När mitt grafikkort höll på att dö så blev det precis såna fel i bios (och windows också för den delen). Börja spara pengar till nytt kort, det är bara en tidsfråga innan du köper ett nytt...

Permalänk
Medlem

Det är ditt grafikkort som är felet, det är jag helt säker på.
Som wolfheat säger så är det nog att grafikkortet håller på
ge upp. eller så kanske det är fläkten på kortet som inte är bra.
Artifakter kan även uppstå vid överklockning.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Förmodligen så håller det bara på att ge upp. Någon överklockning har jag inte ägnat mig åt, så det är nog bara normal förslitning. Haft´kortet i 3år nu.

Permalänk

Kolla att AGP-kortet sitter ordentligt i. Jag hade exakt det problemet (korrupt grafik i textmode, hängde sig när man startade 3d-spel) i min gamla dator för att jag AGP-kortet satt löst i sin sockel (jag hade ett billigt chassi där hållaren för korten var lite böjd). Jag tryckte till det ordentligt och datorn fungerade igen.

Visa signatur

Jag har ingen signatur.