SweClockers-medlem fick hem bluff-processor från Amazon

Permalänk
Melding Plague

SweClockers-medlem fick hem bluff-processor från Amazon

Den gamla processorn, maskerad som en Ryzen 7 5700X3D, ska returneras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När man köper på Amazon så köper man många gånger ifrån privatpersoner så gäller att kolla på reviews innan man trycker på köpknappen, samt om priset är för bra för att vara sant, så är det nog så.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Verkar inte vara ovanligt med att få bluff-cpuer eller folk som köpt och återsänt sin gamla, via amazon. Ser det iaf väldigt ofta i r/PCMR och lite andra liknande subreddits. Returswap är dock betydligt vanligare.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Frågan är om den såldes och skickades av Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det står ”Den var dessutom köpt direkt från Amazon, och inte via en tredjepartsförsäljare.” så antar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

När man köper på Amazon så köper man många gånger ifrån privatpersoner så gäller att kolla på reviews innan man trycker på köpknappen, samt om priset är för bra för att vara sant, så är det nog så.

Skrivet av ficklampa:

Verkar inte vara ovanligt med att få bluff-cpuer eller folk som köpt och återsänt sin gamla, via amazon. Ser det iaf väldigt ofta i r/PCMR och lite andra liknande subreddits. Returswap är dock betydligt vanligare.

Skrivet av landahl:

Ja, detta sammanfattar väl mer eller mindre de mest sannolika förklaringarna... antingen om det var någon skum säljare (känns mindre troligt faktiskt, men det får @Thermelio svara på antar jag), eller om det är något sådant "returswap"-bedrägeri och att Amazon kollar sina returer dåligt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, detta sammanfattar väl mer eller mindre de mest sannolika förklaringarna... antingen om det var någon skum säljare (känns mindre troligt faktiskt, men det får @Thermelio svara på antar jag), eller om det är något sådant "returswap"-bedrägeri och att Amazon kollar sina returer dåligt.

Stor sannolikhet på returswap, de som tar emot returer är förmodligen inte kunniga nog att se skillnad. Trots att det var en riktigt dålig förfalskning i det här fallet

Permalänk
Medlem

Och folk varnar mig när jag köper komponenter ifrån Aliexpress.
Senaste fynd var en Ryzen 7700 för 1600:-
Fungerar perfekt, och väldigt vänligt för undervolt, -30.

Och är verifieriad.

Men hur som är det J tråkigt när en drabbas av detta.
Men Amazon brukar vara väldigt bra på returer/rma etc. Aldrig haft bekymmer med sådant.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Verkar vara en returnerad bluff CPU precis som den Hardware Busters fick.

Intressant är att "allt" är lika med Hardware Busters som @Thermelio fick, så även QR-koden, förutom då modellbeteckning och texten ner till vänster.

Så verkar som att någon eller några har satt i system att beställa och byta ut CPU, då med vetskapen att Amazon inte har så där noggrann kontroll av returer.

Är en av orsakerna till att jag aldrig kan rekommendera Amazon med gott samvete till någon!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Och är verifieriad.

Men Amazon brukar vara väldigt bra på returer/rma etc. Aldrig haft bekymmer med sådant.

Folk varnar även för Amazon, men mest då i två avseenden:

1. Det är en marknadsplats, så att handla "på amazon.se" och att "köpa från Amazon" är inte nödvändigtvis samma sak

2. Det är dokumenterat sedan gammalt att folk lyckas med bedrägerier mot Amazon där de "ångrar köpet" men skickar något helt annat i retur, och det spiller sedan över på nästa kund som köper varan

Vad gäller att de är bra på returer/rma så har de vad jag förstår en förhållandevis generös hantering (eventuellt en del av problemet, se 2 ovan)... åtminstone så länge de inte bestämt sig för att du är en "dålig kund".
Det verkar ju också vara en grej nämligen; folk skriver om att Amazon plötsligt är helt obehjälpliga när kunden förmodligen då gått över något gränsvärde och blivit en "dålig kund", och ingen verkar kunna förklara vad själva grejen är. Kanske en retur för mycket eller vad vet jag (har inte själv varit med om det, men det låter på folk som att det är en grej).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Och är verifieriad.

Händer att folk vinner på lotto också..

Permalänk
Medlem

Samma dag som the original eu (estados unidos) går i topplocket över att amazon tänkt redovisa tullavg. i klartext. Skoj!

Ang mottagaren av nåt Så nedsligt; nää, trist!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Händer att folk vinner på lotto också..

Jo visst, men du gamblar inte när tex Amazon säljer en cpu för X kronor.
Du förvänta få det du köper, samma sak när jag köper via Aliexpress, Banggood etc.

Skulle däremot man köpt "mystery cpu" för X kronor.
Då kan vi börja snacka lotto.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x6TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Tänkte precis beställa switch 2 från amazon, skippar det nu. Vill inte få hem en Nontundo swatch 02 på release =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Jo visst, men du gamblar inte när tex Amazon säljer en cpu för X kronor.
Du förvänta få det du köper, samma sak när jag köper via Aliexpress, Banggood etc.

Skulle däremot man köpt "mystery cpu" för X kronor.
Då kan vi börja snacka lotto.

Tänkte mer på Aliexpress..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Det står ”Den var dessutom köpt direkt från Amazon, och inte via en tredjepartsförsäljare.” så antar det.

Jag köpte ett Corsair psu också direkt av dem.
Fick hem den och den va uppenbart begagnad och defekt.
Amazon vägrade byta den.. Corsair själva byte den direkt då den va defekt enligt dem.

Amazon är ett riktigt bluff företag.

Visa signatur

🎮 → Strix B650-A , Ryzen 7 7800x3d , G.Skill Trident Z5 NEO DDR5 6400mhz 48GB, Rx 7900 XTX Hellhound White,
🖥️ → Monitor: Samsung Odyssey G7" 2560x1440 240hz G-Syn
⌨️ → No Brand
🖱️ → Razer Naga Pro
🎧 → Sennheiser PC37X

Permalänk
Medlem

Jag har alltid varit skeptisk till Amazon just denna anledningen. Det kanske är min trust issues som kickar in. Ja är glad jag har den.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Amazon vägrade byta den.. Corsair själva byte den direkt då den va defekt enligt dem.

Dåligt av Amazon, blir förvånad att folk vågar köpa 5090 kort från dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unrated:

Det låter jättemärkligt, de gånger jag reklamerat på Amazon har man varit överraskad hur smidigt det varit. Har i det mesta hört liknande erfarenheter.
Jag tycker även det gått fint att få personlig kontakt på Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det låter jättemärkligt, de gånger jag reklamerat på Amazon har man varit överraskad hur smidigt det varit. Har i det mesta hört liknande erfarenheter.
Jag tycker även det gått fint att få personlig kontakt på Amazon.

Samma, aldrig haft problem med Amazon, trots att jag returnerat vara som var ett felköp helt enkelt och inte ens defekt.

Permalänk
Medlem

Min upplevelse av Amazon är att det ibland slinker igenom något som är uppenbart fel, typ en retur där det saknas grejer, slitage utöver vad som är okej etc. Men varje gång har dom ersatt utan att ifrågasätta.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Inget nytt.

Amazon har outsource:at kontrollen av returnerade produkter till nästa köpare. Det blir billigare så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibrand:

Samma dag som the original eu (estados unidos) går i topplocket över att amazon tänkt redovisa tullavg. i klartext. Skoj!

Inte de enda som kommer att göra det heller, som någon påpekade, företag kommer göra allt för att minimera skadan pga strafftullarna genom att göra allt de kan för infomera om varför priserna ökar kraftigt.

Permalänk

Nu är nog glad att jag trots allt tog elgiganten till några hundralappars dyrare pris när det hänt igen, det hade inte varit kul att få en fejk sådan. Mycket tråkigt att de inte kommit tillrätta med bedragarna på amazon ännu. De kommer få se över sina rutiner för returer! Ska tilläggas jag köpt en del elektronik från dem innan och inte haft problem. Än så länge har jag en positiv bild av dem, dessutom brukar jag få grejerna riktigt snabbt!

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur dom förseglar prylarna så bra?
Polaren fick en tom SSD-förpackning men där såg den här blänkande security-sealen perfekt ut.

Nästan så att dom som gör det har lyckats få tag på oanvända kartonger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag förstår inte hur dom förseglar prylarna så bra?
Polaren fick en tom SSD-förpackning men där såg den här blänkande security-sealen perfekt ut.

Nästan så att dom som gör det har lyckats få tag på oanvända kartonger?

Varmluft och skalpell? Funkade fint förr i tiden men har inte testat sedan 2010 någonting.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk

Jag fick hem ett begagnat moderkort idag från amazon.
Fan va trött man blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Varmluft och skalpell? Funkade fint förr i tiden men har inte testat sedan 2010 någonting.

kunde du ta bort hologram security-sealen med Varmluft och skalpell ?

Permalänk
Medlem

Själv sa jag upp Amazon för ett par månader sedan. Litet svårt att hitta en del småpryttlar på andra ställen men hittills har det gått bra. Aldrig råkat ut för något dumt, men det är dumt att ge pengar till Bezoz för tillfället.

Visa signatur

Ryzen 5800x, B450m Mortar Max | 32GB Crucial Ballistix Black DDR4 3200MHz | Asus Dual RX7800XT OC | Kingston KC2500 M.2 2TB | Crucial P3 2TB | Corsair RM650X V2 650W | Phanteks Eclipse P400A | LG 32UQ750P-W

Permalänk
Medlem

"SweClockers-användare kollade inte på vem som krängde vad för ett orimligt bra pris".
Kan vi snälla bara börja förstå att Amazon själva bara är en langare och inte den som ser till att det som finns i påsen är bra grejer? Det är inte som att varenda paket som skickas efter ett köp via deras hemsida kollas av Amazon själva. Förr eller senare måste man faktiskt sluta tycka synd om folk som handlar på Wish, Temu eller vadmannuvillkalladet där i princip vem som helst kan bli ett "företag" och sälja vad som helst maskerat som vad som helst.