Ursprungligen inskrivet av Knashatt
En katalog i NTFS är en fil som innehåller information om vad som ska finnas i katalogen.
Så ja, du flyttar alla katalogen fysiskt längst fram till hårddisken med tex Diskeeper.
Detta är bra då det går fortare att bläddra i kataloger då dessa läses in i en samlad hög i början på hårddisken.
Vad menar du, förklara gärna detta... "fysiskt längst fram" var är det på min runda disk. För övrigt: det går fortast om filernas delar ligger så att interleave timas med diskens läshastighet och att filerna ligger så att läshuvudet inte behöver röra på sig för mycket i sidled. Är det detta du menar?
MFT är även den en ren fil som kan bli fragmenterad och ju mer den är fragmenterad desto längre tid tar det att läsa information från den filen.
Visserligen så ska MFT-filen vara skyddad mot att bli fragmenterad då den växer, men detta skydd minskar ju mer filer som sparas så frågan är hur länge detta skydd varar.
Frågan är vem som behöver läsa på då du faktiskt helt enkelt inte vet hur det fungerar.
Sök lite på nätet så kommer du hitta information om hur NTFS är uppbyggt.
Ah, feltolkning, vi verkar missförstå varandra. Jag förknippar MFT:n med den databas det är (för många års pluggande eller för lite kaffe kanske) Jo, det är en bunt med filer och som sådana kan detta bli fragmenterat, databasens innehåll likaså... innehållet defragmenteras automatiskt. Växer MFT:n kan den givetvis hoppa förbi filer och växa omkring på disken och bli per definition "fragmenterad". Nu är väl detta inte så där vansinnigt prestanda sänkande, rent intiutivt tycker jag att mycket annat borde spela roll innan det här gör ett skvatt åt prestandan. Har du någon länk på prestandaökningen? Själv hittade jag bara referenser till att man fick detta fenomen bara om man fyllde upp disken över ca 75%.
Eftersom du inte verkar ha använt Diskeeper så förklarar jag hur jag menar med att Diskeeper drar igång när skärmsläckaren går igång.
Den drar helt enkelt igång att defragmenterar hårddisken så fort din valfria skärmsläckare drar igång. Så fort du rör musen så slutar den. Detta är en mycket bra funktion. Du behöver heller inte ha igång själva programvaran för detta utan det är en liten tjänst som ligger och kollar om skärmsläckaren drar igång.
Att ställa den på schemalagt är inte någon bra idé anser jag för då är kravet att du har datorn igång just den tiden du har ställt in och eftersom jag är rädd om min hårdvara så har jag inte på datorn dygnet runt. Fungerar säkert bra på en server men inte på en vanlig användardator.
Det var, som du nog förstår i mina inlägg, väldigt längesedan jag insåg att nyttan med diskeeper inte är värd pengarna. Jag gav det en chans då och har sedan lämnat det bakom mig. Så nu när du beskrev funktionen förstod jag vad syftet var. Jag ber om ursäkt för att jag inte förstod funktionen på en gång. Är det som så att diskeeper ligger inladdat och övervakar när skärmsläckaren är igång? Hur mycket prestanda tar detta, är det verkligen värt detta mot att köra schemalagt? Om man verkligen vill att datorn ska nypas ner i viloläge, körs defrag fram tills dess eller stör detta viloläget? Växlas detta ner när under körning eller är detta minnes resident? Låter oerhört suspekt som funktion... iaf för mig.
Angående din åsikt med att ha datorn på dygnet runt: Det beror vem du frågar angående hur hårdvaran mår av att stängas av eller stå på, jag står på den sidan av datoranvändare som menar benhårt att dagens maskiner är gjorda för att stå på dygnet runt och ska hålla lika länge som garantitiden/avtal/specifikationerna säjer. Lagom tills att dom är "föråldrade" alltså. Min dator är en arbetstation, inte en användardator och kanske du har rätt där då det brukar vara mer budget i sådana. Jag tror iaf att avstängning och påslagning av datorer sliter mer på hårdvaran än om dom får stå på hela tiden. (Det är inte samma sak som om dom arbetar på max hela tiden, ok?) Jag som också är rädd om min hårdvara råder dig till att undersöka om du gör rätt mot din hårdvara, kanske du har budget/skräp saker i datorn som inte tål att vara igång och som saknar garanti eller dras med många reklamationer, eller så har du prylar som är gjorda för att vara igång 24/7.
Som en liten notis kan vi ta jobbets burkar: Av dom 30-talet servrar jag driftar går det någon enstaka disk per år, ungefär lika mycket % havererar av dom ca 1000 pc i driften (allt står på dygnet runt och mest är det fläktar eller nätagg som rasar). Det är HP/Compaq och enligt dom så är burkarna gjorda för att hålla ganska exakt avtalstiden ut (vilket stämmer rätt bra), det blir billigare så att tillverka maskiner. Vill man däremot spara hårdvara ska man ha skydd för strömspikar/bortfall/intermitenta störningar osv, det är mer skador här än annat... men det är ju en helt annan sak än defragmentering som vi pratade om.
Ja, jag vill gärna att det defragmenteras snabbt eftersom vid tex en uppdatering av spelet EQ2 (uppdateras minst 1-2 ggr per vecka) så blir D: hårddisken så fragmenterad att spelet tar ca 30-60 sekunder längre tid att starta och när man zoonar mellan olika ställen tar det ca 30-60 sekunder längre tid.
Då vill jag så fort spelet är uppdaterat defragmentera hårddisken. Då vill jag gärna att detta tar snabbt så jag kan dra igång spelet fort.
Sedan är det fördelaktigt att det defragmenterar snabbt om man har defragmentering kopplat till skärmsläckaren så det blir snabbt färdigt.
Exakt, får det dina klockor att ringa... använd det, men det betyder inte att det är lika bra för alla andra. Syftet är inte enda aspekten i ett inköp, eller hur?
Synt4x_3rr0r: Inte det minsta, sätter du prestige på dina inlägg ligger du rätt långt ner med dylika.
/G
//edit - jag bläddrade upp i tråden och såg att jag glömde svara på din fråga angående hur man defragmenterade växlingsfilen med den inbyggda defrag. Det går inte och det behövs inte. (Va?): Efter installation är disken fragmenterad en smula och växlingsfilen ligger eventuellt utspridd. Ta bort växlingsfilen, boota om, defragmentera, sätt en fast växlingsfil och boota om igen - problem borta. Oldest trick in the book.
Summa sumarum: Med diskeeper får jag en snabb flertrådig defragmentering med möjligheten att ställa programmet att defragmentera när skärmsläckaren går igång. Jag får möjligheten att defragmentera min MFT om jag lyckats med detta. (Det där dravlet med kataloger längst fram på disken förstår inte jag... ) Allt detta för det fashionabla priset för ca 250kr ex moms / dator.
Det skulle väl vara för att det är flertrådigt som gör det motiverat att öht fundera på applikationen. Resten verkar vara antingen BS eller onödigt om man besitter kunskaper. Det är min humla åsikt.