hur defragmenterar jag?

Permalänk

hur defragmenterar jag?

tänkte låta det stå på över natten:) hur gör jag? cheers!

Visa signatur

Gamingeye.com

Permalänk
Medlem

Öppna "Den här datorn", alltså Explorer. Högerklicka på C: och välj Egenskaper. Välj fliken Verktyg sedan så fixar du nog resten själv.

Permalänk

tjo, har defragmenterat nu men det stannade på 25%:/ resten kunde inte defragmenteras.. ska det vara så?=/ känns som väldigt lite... något som är fel?

Visa signatur

Gamingeye.com

Permalänk
Gäst

Det ska naturligtvis inte vara så.
Prova istället med detta program då Microsofts egen degrag är urusel.

http://www.executive.com/coverpage.asp

Permalänk
Medlem

är disken full går det apsegt, städa lite först om det är möjligt kanske

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

nej den var inte full=/ aja, får pröva diskeeper.. men den vägrar skicka en downloadlänk till min mail:P

Visa signatur

Gamingeye.com

Permalänk
Permalänk

Det kan var något som stör, tex antivirus, eller andra program som "lever sitt eget liv" så snart de är startade.
Koppla från nätverkskabeln, stäng antivirus, mm. (Kolla tex nere till höger vid klockan och stäng allt som går att stänga av.)
Starta sedan defrag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DreamMaan
Det ska naturligtvis inte vara så.
Prova istället med detta program då Microsofts egen degrag är urusel.

http://www.executive.com/coverpage.asp

på vilket sätt är microsoft's enga defrag usel? tester visar att den gör lika bra jobb som övriga på marknaden ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
på vilket sätt är microsoft's enga defrag usel? tester visar att den gör lika bra jobb som övriga på marknaden ...

Den är inte urusel. Om det finns väldigt lite utrymme ledigt funkar Raxco PerfectDisk betydligt bättre. Å andra sidan är det en bra regel att ha många procent ledigt utrymme på partitionerna.

Permalänk
Gäst
Citat:

Kvoten till inlägget är av egen erfarenhet och stöder endast ur min egen synvinkel.

Permalänk
Medlem

+ att det inte finns några inställningar och det är ganska slött

jag använder O&O Defrag 8 Pro fungrara utmärkt. Har man ett större nätverk kan alla klienter anslutas till en server som administrerar ut när hur klienterna ska defraggas.

sen finns "Five different defragmentation methods"

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

MS´s kan inte defragmentera MFT.
MS´s kan inte defragmentera Pagefilen.
MS´s kan inte lägga alla kattaloger längst fram på hårddisken.
MS´s kan inte börja defragmentera automatiskt när skärmsläckaren går igång.
MS´s är MYCKE MYCKET långsammare.
Jag märker inte alls något alls prestandaökning av ett system som är hårt fragmenterat efter en defragmentering med MS´s.

Diskeeper kan defragmentera MFT.
Diskeeper kan defragmentera Pagefilen.
Diskeeper kan lägga alla kattaloger längst fram på hårddisken.
Diskeeper kan börja defragmentera automatiskt när skärmsläckaren går igång.
Diskeeper är MYCKET snabbt.
Jag märker en STOR prestandaökning efter att defragmenterat ett system som är hårt fragmenterat med diskeeper.

Så att påste att att MS´s gör ett lika bra jobb är ju lite fel.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Det inbyggda verktyget ÄR diskeepers ju... bara en aningens åtstramad verre.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tycker nog att man märker en rätt stor skillnad om man kör PerfectDisk jämfört med windows inbyggda defrag. Windows laddar betydligt snabbare efter en defrag med perfectdisk.

Permalänk
Medlem

Varför den stannar på 25% kan vara att det är Fat32 filsystem, det hände så förut fört länge sen för mig oxå, och att de inte kunde defragmentera alla filer. Men det är ju därför man sak använda ntfs

Permalänk
Medlem

Ni som tycker att det går snabbare; jag upplever det också så ibland (använder O&O Defrag V6 Professional Edition) men ha i åtanke att det kan vara lite placebo också

Permalänk
Medlem

självklart är det lite placebo, men en hårddisk med mycket lite fragmenterade filer _ÄR_ snabbare, om än inte mycket så bibehåller man livslängden på disken

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte kalla det placebo när jag efter en uppdatering av spelet EverQuest 2 (uppdateras i alla fall 1-2 ggr per vecka) startar spelet på ca 30-60 sekunder längre tid och alla zoner tar ca 30-60 sekunder längre tid att komma in i.
Defragmenterar jag då hårddisken som spelet ligger på så är allt som normalt igen.

Sedan så kan det mycket väl stämma att det är Executive som har programerat mjukvaran till MS men detta är inte samma produkt som Diskeeper.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Sedan så kan det mycket väl stämma att det är Executive som har programerat mjukvaran till MS men detta är inte samma produkt som Diskeeper.

Det är, om jag minns mina första Win2k seminarier (sommaren 1999) rätt faktiskt ganska exakt diskeeper lite rakt av (som det var då iaf).

/G

//edit - Öppna defrag.exe i notepad, läs copyrighten längst ner: 'L e g a l C o p y r i g h t © 2 0 0 1 M i c r o s o f t C o r p . a n d E x e c u t i v e S o f t w a r e I n t '

Och jo, du skulle bli grymt förvånad över hur många sådana här exempel det finns... allt från kerneln (gjord av folk som håller på med unix kärnor) till tcp/ip stacken, ad:t (indier inhyrda på exchange-filialen) etc

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att göra en defrag är faktiskt att göra en ghost av hela partionen ifråga och sedan helt enkelt formatera disken och sedan lägga in ghostfilen igen. Detta går att scripta och det tar betydligt kortare tid. (rekomderas att göra på C: som oftast inte är så jättestor)

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurkGager
Bästa sättet att göra en defrag är faktiskt att göra en ghost av hela partionen ifråga och sedan helt enkelt formatera disken och sedan lägga in ghostfilen igen. Detta går att scripta och det tar betydligt kortare tid. (rekomderas att göra på C: som oftast inte är så jättestor)

va ?

ghostar du en partition som är fragmenterad och sen formaterar om och lägger tillbaka ghostningen så är partitionen lika fragmenterad som den var innan. Ghost använder sej av "sector by sector" kopiering vilket gör att att disken ser identisk ut efter som före

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Det är, om jag minns mina första Win2k seminarier (sommaren 1999) rätt faktiskt ganska exakt diskeeper lite rakt av (som det var då iaf).

/G

//edit - Öppna defrag.exe i notepad, läs copyrighten längst ner: 'L e g a l C o p y r i g h t © 2 0 0 1 M i c r o s o f t C o r p . a n d E x e c u t i v e S o f t w a r e I n t '

Och jo, du skulle bli grymt förvånad över hur många sådana här exempel det finns... allt från kerneln (gjord av folk som håller på med unix kärnor) till tcp/ip stacken, ad:t (indier inhyrda på exchange-filialen) etc

Så, om det är diskeeper rakt ha kan du förklara hur man defreagmenterar MFT, flyttar fram kattaloger längst fram fysiskt på hårddisken, degragmenterar pagefilen, ställer i så den drar igång när skärmsläckaren kommer igång, defragmenterar lika snabbt, gör lika stor märkbar prestanda ökning mm i windows orginal defragmenteringsprogram.

Som jag skrev förut, bara för att det är Executive som programmerat mjukvaran till MS så är detta inte det samma som att det är samma produkt.

Jag är fult medveten om att många enheter i MS (och andra OS) har delar som inte MS själva har programerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja men det är väl självklart att den i Windows XP inbyggda defragmenteringen inte har alla finesserna. Det vore ju idiotiskt av Microsoft att krångla till det för alla nybörjare som inte har någon koll alls. Dessutom skulle de säkert straffas för att de sänker konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Finns det några bra gratisalternativ?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, om det är diskeeper rakt ha kan du förklara hur man defreagmenterar MFT, flyttar fram kattaloger längst fram fysiskt på hårddisken, degragmenterar pagefilen, ställer i så den drar igång när skärmsläckaren kommer igång, defragmenterar lika snabbt, gör lika stor märkbar prestanda ökning mm i windows orginal defragmenteringsprogram.

Som jag skrev förut, bara för att det är Executive som programmerat mjukvaran till MS så är detta inte det samma som att det är samma produkt.

Jag är fult medveten om att många enheter i MS (och andra OS) har delar som inte MS själva har programerat.

Heh, du är rolig och lite ivrig... jag ska gärna svara på dina frågor:
"Så, om det är diskeeper rakt ha kan du förklara hur man defreagmenterar MFT"
Det är en efterkonstruktion, MFT är en databas och behöver inte defragmenteras på filnivå... det görs vid avslut/uppstart av NTFS.

"flyttar fram kattaloger längst fram fysiskt på hårddisken"
1) Det *finns* inga kataloger, öht... kolla hur filhantering fungerar (Det är en logisk "bild" för att du som människa ska kunna sortera och organisera dina filer, det händer inte på filnivå)
2) Du menar antagligen att dom ligger längst till vänster på listan och inte ... framtill i en hög, inne i disken... eller vad menar du med "fysiskt på hårddisken". Hehe, sorry... lät roligt. Iaf, det är bara en "lista" killen... inget annat.

"ställer i så den drar igång när skärmsläckaren kommer igång"
Vet inte vad du menar, men jag kör varje natt schemalagd via at-kommandon, fungerar klockrent... skärmsläckaren påverkas inte av det. På jobbet skjuter jag på defrag på samma sätt, och heller där är inga problem. Du kör väl inte via GUIT? Det drar ner prestandan, det vet du va?

"defragmenterar lika snabbt"
Skiter väl jag i om det är flertrådigt på flera diskar/partitioner samtidigt (skarpa diskeeper) eller enkeltrådigt (inbygda)... det är det som skiljer. Jag låter det aldrig bli så fragmenterat att jag behvöer bry mig om tiden. Gör du?

"Som jag skrev förut, bara för att det är Executive som programmerat mjukvaran till MS så är detta inte det samma som att det är samma produkt."
Du missade att jag sa "diskeeper lite" och 1999 (eller verkar vara 2001). Det du gick igång på var min freudianska felsägning av diskeeper/executive. Sorry

"Jag är fult medveten om att många enheter i MS (och andra OS) har delar som inte MS själva har programerat."

Vi får väl hoppas att inte microsoft har programerat så mycket åt andra operativsystem. Eller hur?

Innan du drar igång och raljerar, du har rätt i sak att man får vad man betalar för och att den skarpa versionen som man lägger pengar på är bättre, det är inget snack om saken. Jag menar bara på att man bör veta om att det går att få det bra utan att lägga (mer) pengar på denna sak. Se gärna till vad du får för pengarna och varför det isf är så mycket bättre (värdet av detta).
Se till att vara så påläst att du ser till vad som händer och vad du får för nytta för grejerna du köper, vad mervärdet blir och inte bara tekniken eller flashfaktorn.

Härligt att du står på dig, det ska du ha en klapp på axeln för.

/G

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Heh, du är rolig och lite ivrig... jag ska gärna svara på dina frågor:
"Så, om det är diskeeper rakt ha kan du förklara hur man defreagmenterar MFT"
Det är en efterkonstruktion, MFT är en databas och behöver inte defragmenteras på filnivå... det görs vid avslut/uppstart av NTFS.

"flyttar fram kattaloger längst fram fysiskt på hårddisken"
1) Det *finns* inga kataloger, öht... kolla hur filhantering fungerar (Det är en logisk "bild" för att du som människa ska kunna sortera och organisera dina filer, det händer inte på filnivå)
2) Du menar antagligen att dom ligger längst till vänster på listan och inte ... framtill i en hög, inne i disken... eller vad menar du med "fysiskt på hårddisken". Hehe, sorry... lät roligt. Iaf, det är bara en "lista" killen... inget annat.

"ställer i så den drar igång när skärmsläckaren kommer igång"
Vet inte vad du menar, men jag kör varje natt schemalagd via at-kommandon, fungerar klockrent... skärmsläckaren påverkas inte av det. På jobbet skjuter jag på defrag på samma sätt, och heller där är inga problem. Du kör väl inte via GUIT? Det drar ner prestandan, det vet du va?

"defragmenterar lika snabbt"
Skiter väl jag i om det är flertrådigt på flera diskar/partitioner samtidigt (skarpa diskeeper) eller enkeltrådigt (inbygda)... det är det som skiljer. Jag låter det aldrig bli så fragmenterat att jag behvöer bry mig om tiden. Gör du?

"Som jag skrev förut, bara för att det är Executive som programmerat mjukvaran till MS så är detta inte det samma som att det är samma produkt."
Du missade att jag sa "diskeeper lite" och 1999 (eller verkar vara 2001). Det du gick igång på var min freudianska felsägning av diskeeper/executive. Sorry

"Jag är fult medveten om att många enheter i MS (och andra OS) har delar som inte MS själva har programerat."

Vi får väl hoppas att inte microsoft har programerat så mycket åt andra operativsystem. Eller hur?

Innan du drar igång och raljerar, du har rätt i sak att man får vad man betalar för och att den skarpa versionen som man lägger pengar på är bättre, det är inget snack om saken. Jag menar bara på att man bör veta om att det går att få det bra utan att lägga (mer) pengar på denna sak. Se gärna till vad du får för pengarna och varför det isf är så mycket bättre (värdet av detta).
Se till att vara så påläst att du ser till vad som händer och vad du får för nytta för grejerna du köper, vad mervärdet blir och inte bara tekniken eller flashfaktorn.

Härligt att du står på dig, det ska du ha en klapp på axeln för.

/G

En katalog i NTFS är en fil som innehåller information om vad som ska finnas i katalogen.
Så ja, du flyttar alla katalogen fysiskt längst fram till hårddisken med tex Diskeeper.
Detta är bra då det går fortare att bläddra i kataloger då dessa läses in i en samlad hög i början på hårddisken.

MFT är även den en ren fil som kan bli fragmenterad och ju mer den är fragmenterad desto längre tid tar det att läsa information från den filen.
Visserligen så ska MFT-filen vara skyddad mot att bli fragmenterad då den växer, men detta skydd minskar ju mer filer som sparas så frågan är hur länge detta skydd varar.

Frågan är vem som behöver läsa på då du faktiskt helt enkelt inte vet hur det fungerar.
Sök lite på nätet så kommer du hitta information om hur NTFS är uppbyggt.

Eftersom du inte verkar ha använt Diskeeper så förklarar jag hur jag menar med att Diskeeper drar igång när skärmsläckaren går igång.
Den drar helt enkelt igång att defragmenterar hårddisken så fort din valfria skärmsläckare drar igång. Så fort du rör musen så slutar den. Detta är en mycket bra funktion. Du behöver heller inte ha igång själva programvaran för detta utan det är en liten tjänst som ligger och kollar om skärmsläckaren drar igång.
Att ställa den på schemalagt är inte någon bra idé anser jag för då är kravet att du har datorn igång just den tiden du har ställt in och eftersom jag är rädd om min hårdvara så har jag inte på datorn dygnet runt. Fungerar säkert bra på en server men inte på en vanlig användardator.

Ja, jag vill gärna att det defragmenteras snabbt eftersom vid tex en uppdatering av spelet EQ2 (uppdateras minst 1-2 ggr per vecka) så blir D: hårddisken så fragmenterad att spelet tar ca 30-60 sekunder längre tid att starta och när man zoonar mellan olika ställen tar det ca 30-60 sekunder längre tid.
Då vill jag så fort spelet är uppdaterat defragmentera hårddisken. Då vill jag gärna att detta tar snabbt så jag kan dra igång spelet fort.
Sedan är det fördelaktigt att det defragmenterar snabbt om man har defragmentering kopplat till skärmsläckaren så det blir snabbt färdigt.

EDIT:
Här kan du läsa lite om NTFS: http://www.databyggarna.se/soft/ntfs.asp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

knashatt: Haha, fan va knäckt han måste blivit

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

En katalog i NTFS är en fil som innehåller information om vad som ska finnas i katalogen.
Så ja, du flyttar alla katalogen fysiskt längst fram till hårddisken med tex Diskeeper.
Detta är bra då det går fortare att bläddra i kataloger då dessa läses in i en samlad hög i början på hårddisken.

Vad menar du, förklara gärna detta... "fysiskt längst fram" var är det på min runda disk. För övrigt: det går fortast om filernas delar ligger så att interleave timas med diskens läshastighet och att filerna ligger så att läshuvudet inte behöver röra på sig för mycket i sidled. Är det detta du menar?

MFT är även den en ren fil som kan bli fragmenterad och ju mer den är fragmenterad desto längre tid tar det att läsa information från den filen.
Visserligen så ska MFT-filen vara skyddad mot att bli fragmenterad då den växer, men detta skydd minskar ju mer filer som sparas så frågan är hur länge detta skydd varar.

Frågan är vem som behöver läsa på då du faktiskt helt enkelt inte vet hur det fungerar.
Sök lite på nätet så kommer du hitta information om hur NTFS är uppbyggt.

Ah, feltolkning, vi verkar missförstå varandra. Jag förknippar MFT:n med den databas det är (för många års pluggande eller för lite kaffe kanske) Jo, det är en bunt med filer och som sådana kan detta bli fragmenterat, databasens innehåll likaså... innehållet defragmenteras automatiskt. Växer MFT:n kan den givetvis hoppa förbi filer och växa omkring på disken och bli per definition "fragmenterad". Nu är väl detta inte så där vansinnigt prestanda sänkande, rent intiutivt tycker jag att mycket annat borde spela roll innan det här gör ett skvatt åt prestandan. Har du någon länk på prestandaökningen? Själv hittade jag bara referenser till att man fick detta fenomen bara om man fyllde upp disken över ca 75%.

Eftersom du inte verkar ha använt Diskeeper så förklarar jag hur jag menar med att Diskeeper drar igång när skärmsläckaren går igång.
Den drar helt enkelt igång att defragmenterar hårddisken så fort din valfria skärmsläckare drar igång. Så fort du rör musen så slutar den. Detta är en mycket bra funktion. Du behöver heller inte ha igång själva programvaran för detta utan det är en liten tjänst som ligger och kollar om skärmsläckaren drar igång.
Att ställa den på schemalagt är inte någon bra idé anser jag för då är kravet att du har datorn igång just den tiden du har ställt in och eftersom jag är rädd om min hårdvara så har jag inte på datorn dygnet runt. Fungerar säkert bra på en server men inte på en vanlig användardator.

Det var, som du nog förstår i mina inlägg, väldigt längesedan jag insåg att nyttan med diskeeper inte är värd pengarna. Jag gav det en chans då och har sedan lämnat det bakom mig. Så nu när du beskrev funktionen förstod jag vad syftet var. Jag ber om ursäkt för att jag inte förstod funktionen på en gång. Är det som så att diskeeper ligger inladdat och övervakar när skärmsläckaren är igång? Hur mycket prestanda tar detta, är det verkligen värt detta mot att köra schemalagt? Om man verkligen vill att datorn ska nypas ner i viloläge, körs defrag fram tills dess eller stör detta viloläget? Växlas detta ner när under körning eller är detta minnes resident? Låter oerhört suspekt som funktion... iaf för mig.

Angående din åsikt med att ha datorn på dygnet runt: Det beror vem du frågar angående hur hårdvaran mår av att stängas av eller stå på, jag står på den sidan av datoranvändare som menar benhårt att dagens maskiner är gjorda för att stå på dygnet runt och ska hålla lika länge som garantitiden/avtal/specifikationerna säjer. Lagom tills att dom är "föråldrade" alltså. Min dator är en arbetstation, inte en användardator och kanske du har rätt där då det brukar vara mer budget i sådana. Jag tror iaf att avstängning och påslagning av datorer sliter mer på hårdvaran än om dom får stå på hela tiden. (Det är inte samma sak som om dom arbetar på max hela tiden, ok?) Jag som också är rädd om min hårdvara råder dig till att undersöka om du gör rätt mot din hårdvara, kanske du har budget/skräp saker i datorn som inte tål att vara igång och som saknar garanti eller dras med många reklamationer, eller så har du prylar som är gjorda för att vara igång 24/7.

Som en liten notis kan vi ta jobbets burkar: Av dom 30-talet servrar jag driftar går det någon enstaka disk per år, ungefär lika mycket % havererar av dom ca 1000 pc i driften (allt står på dygnet runt och mest är det fläktar eller nätagg som rasar). Det är HP/Compaq och enligt dom så är burkarna gjorda för att hålla ganska exakt avtalstiden ut (vilket stämmer rätt bra), det blir billigare så att tillverka maskiner. Vill man däremot spara hårdvara ska man ha skydd för strömspikar/bortfall/intermitenta störningar osv, det är mer skador här än annat... men det är ju en helt annan sak än defragmentering som vi pratade om.

Ja, jag vill gärna att det defragmenteras snabbt eftersom vid tex en uppdatering av spelet EQ2 (uppdateras minst 1-2 ggr per vecka) så blir D: hårddisken så fragmenterad att spelet tar ca 30-60 sekunder längre tid att starta och när man zoonar mellan olika ställen tar det ca 30-60 sekunder längre tid.
Då vill jag så fort spelet är uppdaterat defragmentera hårddisken. Då vill jag gärna att detta tar snabbt så jag kan dra igång spelet fort.
Sedan är det fördelaktigt att det defragmenterar snabbt om man har defragmentering kopplat till skärmsläckaren så det blir snabbt färdigt.

Exakt, får det dina klockor att ringa... använd det, men det betyder inte att det är lika bra för alla andra. Syftet är inte enda aspekten i ett inköp, eller hur?

Synt4x_3rr0r: Inte det minsta, sätter du prestige på dina inlägg ligger du rätt långt ner med dylika.

/G

//edit - jag bläddrade upp i tråden och såg att jag glömde svara på din fråga angående hur man defragmenterade växlingsfilen med den inbyggda defrag. Det går inte och det behövs inte. (Va?): Efter installation är disken fragmenterad en smula och växlingsfilen ligger eventuellt utspridd. Ta bort växlingsfilen, boota om, defragmentera, sätt en fast växlingsfil och boota om igen - problem borta. Oldest trick in the book.

Summa sumarum: Med diskeeper får jag en snabb flertrådig defragmentering med möjligheten att ställa programmet att defragmentera när skärmsläckaren går igång. Jag får möjligheten att defragmentera min MFT om jag lyckats med detta. (Det där dravlet med kataloger längst fram på disken förstår inte jag... ) Allt detta för det fashionabla priset för ca 250kr ex moms / dator.

Det skulle väl vara för att det är flertrådigt som gör det motiverat att öht fundera på applikationen. Resten verkar vara antingen BS eller onödigt om man besitter kunskaper. Det är min humla åsikt.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

O & O Defrag v8, är den bästa defragen ever

Går jävligt fort, och det är mycket bra.

Visa signatur

. C++
. PHP