Permalänk
Medlem

Karlstad stadsnät, vilken ISP?

Jag ska snart flytta och kommer antagligen att få tillgång till Karlstad stadsnät. Frågan är nu vilken ISP jag ska välja. Kan ni komma med rekommendationer, erfarenheter och tips så vore det väldigt bra. Info om vad de tycker om egna servrar vore också bra.

Det som finns att välja på är följande (se också http://www.stadsnat.karlstad.se/index.asp?id=511)

Active 24 - 175 kr/mån

Blixtvik - 249 kr/mån

Carlstad Bredband - 195 kr/mån
ingen support, max 10 GB / mån (verkar väldigt dåligt)

One stadsnät - 190 kr/mån
avstängning vid "onormalt hård användning" (verkar dåligt)

Rix Telecom - 195 kr/mån
bredbandstelefoni för 75 kr/mån

Telia - 245 kr/mån

Vad tycker ni jag ska välja? Har jag missat något viktigt i mina beskrivningar? Alla är 10 MBit.

Permalänk
Medlem

Telia, Rixtelecom om prisfaktorn är viktig.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog valt telia.

Permalänk
Medlem

Rix har jag som adsl-leverantör. Har fungerat smidigt tycker jag.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Jag skulle nog valt telia.

Varför?

Permalänk
SpelClockers

Active24 hadde jag valt .

Citat:

Active24
Active 24 Bredband är den perfekta uppkopplingen för dig som vill slippa långsamma uppkopplingar och dålig bandbredd (kapacitet). Ni kommer att kunna ladda ner filer blixtsnabbt och använda Internet hur mycket ni vill till en fast månadskostnad.

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xurra
Active24 hadde jag valt .

Jo det låter ju onekligen bra, nästan för bra. Du har alltså ingen erfarenhet av dem själv?

Permalänk
Medlem

"Active24
Active 24 Bredband är den perfekta uppkopplingen för dig som vill slippa långsamma uppkopplingar och dålig bandbredd (kapacitet). Ni kommer att kunna ladda ner filer blixtsnabbt och använda Internet hur mycket ni vill till en fast månadskostnad."

Min mormor hade eventuellt tyckt att det lät bra. Den där texten säger ju lika mycket som ingenting.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson
Varför?

För att telia har det i särklass fetaste nätet av alla de operatörerna du listade, det garanterar dig bra ping och peering(bra hastighet/ping) till i princip alla destinationer, du får vad du pröjsar för.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

BBB har 10/10 och 100/100Mbits i Kstad bland annat i rud o kronoparken mm...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

ta telia för sjutton gubbar... det där är väl det ända dem kan leverera till ett normalt pris.... sen ahr dem ju bra peering mot andra isp:er i andra länder... så helt klart telia...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson
Varför?

För att det är det enda företaget av dom jag har erfarenhet av och jag tycker dom är bra.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar men är det ingen som vet något om Active 24? Det är ju det billigaste alternativet och eftersom jag ska studera är varenda sparad krona värdefull.

Permalänk

Active24 är väl gamla Carambole och i så fall skulle jag hålla mig borta!

Permalänk
Medlem

Blixtvik har jag för mig kör med fasta ip-adresser vilket kanske kan vara trevligt om du tänkt ha en del serverar uppe ?

Hittade dessutom detta på deras hemsida
" Användare får sätta upp webbserver, ftp-server, mailserver etc efter eget tycke så länge användningen är för privat bruk."

Har för mig att det är ett dotterbolag till IP-Only som levererar uppkopplingar till många större företag.

Dock ligger väll kanske inte priset till deras fördel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keyfinder
Active24 är väl gamla Carambole och i så fall skulle jag hålla mig borta!

Ja, det stämmer.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk

Skulle gå på telia men Blixtvik låter ju också intressant, undra vilka nät dem lör i?? telia har som sagt bäst peering å transit mt andra nät..+ att dem har en backbone(egna serverar) i usa??

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Skulle gå på telia men Blixtvik låter ju också intressant, undra vilka nät dem lör i?? telia har som sagt bäst peering å transit mt andra nät..+ att dem har en backbone(egna serverar) i usa??

http://viktore.myvnc.com/topologi.txt

Visa signatur

N/A

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av viktore
http://viktore.myvnc.com/topologi.txt

Ah nice danke..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue eyed devil
Ah nice danke..

Inga problem.
Om någon annan har något att lägga till i nodlistan, släng jättegärna iväg ett mess

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Hmm ok, men om man av ekonomiska skäl ska välja en av dem som kostar under 200kr så borde väl Rix Telecom vara mest pålitlig va?

Permalänk
Medlem

Även om man är en fattig student bör man inte vara dumsnål. Det jag menar är att du får vad du betalar för, vad det än gäller. Är det värt att ta risken att du eventuellt kommer få lägga ner massor med tid på felsökning, känna ilska och ångest bara för några kronor?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Min åsikt lyder: tag telia. blixtvik vet jag är helt ok inom sverige i alla fall men telia kostar lika mycket så därför ska du ta telia tycker jag....
vill du komma unan billiagre så tycker jag att du ska ta rixtelecom..
dem andra har jag svårt för att uttala mig om..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
Min åsikt lyder: tag telia. blixtvik vet jag är helt ok inom sverige i alla fall men telia kostar lika mycket så därför ska du ta telia tycker jag....
vill du komma unan billiagre så tycker jag att du ska ta rixtelecom..
dem andra har jag svårt för att uttala mig om..

What he said...

Visa signatur