Permalänk
Medlem

Bygga router, räcker 10MBit NIC?

Jag tänkte använda en gammal dator som router/brandvägg till en 10-Mbit lina. Jag undrar nu om det räcker med 10 MBit nätverkskort eller om man behöver 100 MBit för att få full fart genom routern?

Permalänk
Hedersmedlem

Om kortet är alltför gammalt kan du få problem med att det inte gillar andra kort/switchars autosensing mm.. annars borde det inte vara några problem. testa.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jovisst kan jag testa men problemet är att jag måste införskaffa nätverkskorten.

Permalänk
Hedersmedlem

Aha, men då är det ingen mening med att köpa nätverkskort på 10MBit, prisskillnaden mellan kort som klarar 10 och 100 är ändå minimal.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Jo men jag tänke leta upp några begagnade 10 MBit, dom är ju nästan gratis.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Problemet är att jag tänkte köra OpenBSD och måste ha kort som stödjer det. (Att inte folk kan skriva exakt vad det är för kort de säljer!)

Permalänk
Medlem

Här har du: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=15859188

Fungerar garanterat i OBSD också.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Här har du: http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=15859188

Fungerar garanterat i OBSD också.

Ja det var ju billigt och bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonsson
Ja det var ju billigt och bra

Relativt billigt, och garanterat bra.

Dock tror jag inte du behöver oroa dig det minsta om dina budgetkort kommer fungera med OBSD, personligen skulle jag snåla med med nätverkskort till en router, men det gör du som du vill.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

annars finns det alltid billiag 3com eller intel att komma över på tradera har jag sett..... (ca50-75kr)

fråga mig inte varför....men själv skulle jag satsa på ettparbra kort, va sjutton ska man snåla på de för? det kan ju bara leda till försmämring om man har otur, man vill ju ha ut så mycket som möjligt av sin lina

slutsats: hitta ett par 3com eller intel, inte ett dugg dyrt...

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"