Ursprungligen inskrivet av rainor88
Vad jag förstår från vad du säger, så skulle jag gissa på att det handlar om en Trojan eller Spoof inkl DoS (Denial of Service) attack.
I båda alternativen så måste personen som gjort detta haft nån slags ihopkoppling med din brors dator.
I en Trojan attack så är det enkelt för personen som gjort det att kunna använda sig av din brors dator eftersom att det då bara är att koppla upp sig mot den och sen använda dn som en "gate" att gå igenom.
I en spoof inkl DoS attack så har personen helt enkelt "maskerat" sin IP adress till din brors, detta är mer komplicerat men effektivt.
Först måste han genomföra en DoS attack på din brors dator genom att skicka massviss med data mot just den porten som används för att koppla upp sig (eller den som används av tjänsten) mot nätet/tradera.
För att kunna förstå måste man kunna lite TCP/IP, jag ska snabbt förklara hur det funkar i det här fallet.
När man loggar in nånstans så måste man skicka en "request" mot servern, den svarar då med att skicka en nyckel till användaren, sen skickar man själv tillbaka sin nyckel för att bekräfta serverns nyckel. (Det man skickar tillbaka baseras då på serverns nyckel)
Servern skickar sen tillbaka med ett meddelande mo att man är uppkopplad.
För att genomföra attacken måste först personen skicka data mot servern för att fråga efter nån sorts nyckel/data att använda (t.ex för inloggning eller så), detta får han göra flera gånger för att kunna avgöra vilken sorts algoritm som servern använder sig av.
Efter det måste personen skicka data mot servern och säga vilken adress han har (som är din brors i det här fallet), servern kommer då att svara men skicka nyckeln/data mot din brors dator. (han kan då inte ta emot den eftersom att den porten är upptagen
Personen måste sen gissa vad för något som skickades til din brors dator, gissar han rätt så kommer en uppkoppling att uppstå och, woila, han kan göra vad han vill maskerad till din brors IP.
Av erfarenhet rekommenderar jag att din bror skaffar en brandvägg (mjukvara, går att hitta många bra gratis på Internet om man söker, b.la www.kerio.com under "personal firewall", den är gratis i 30 dar men man kan använda den efter det också)
och nån sorts router som fördelar trafiken på nätverket.
Pröva att köra många olika anti-virus programm också, eftersom att de också kan hitta Trojaner (prova t.ex www.free-av.com på tyska men funkar perfekt)
Polisanmäl även händelsen samt kontakta Tradera om händelsen.
Mer tips har jag inte just nu, kanske återkommer om jag kommer på något mer.
PS. Kom även på att personen MÅSTE ha nån slags uppkopppling mot din brors dator, trafiken kan vara sniffad (att man kollar all data med ett visst program) eller dylikt, eftersom att personen fått reda på hans namn och hans flickväns namn.
Han bör prova på att göra en Traceroute till Tradera för att se vilka olika ställen trafiken passerar.
En traceroute kan man göra i MS-dos eller Kommandotolken genom att skriva "tracert adressen" fast då utan "" och där adressen är www.tradera.se (tror jag det var)
Om man märker att trafiken går till nåt konstigt ställe, som t.ex nåt annat land eller dylikt, så vet man att något är fel och ungefär vad.