Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Ja men som tur är så kan vi på supporten skylla ifrån oss på skanova som var sega på att få igång allt igen

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

När ska sånt här justeras på fakturan automatsikt? Så jävla kass att man skall behöva ta sig tid att gnälla för att bli kompenserad. Jag blir glad bara dom tar bort en dags avgift från när sånt här händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foggy
När ska sånt här justeras på fakturan automatsikt? Så jävla kass att man skall behöva ta sig tid att gnälla för att bli kompenserad. Jag blir glad bara dom tar bort en dags avgift från när sånt här händer.

Du skulle bara veta vad jävulusiskt med justeringsbekräftelser du skulle få om det vore automatiskt

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Vissa har tur.
För mig har det funkat skit riktigt länge:

Min Humaxbox gick insönder och jag skickade den till dem för reparation och fick tillbaka den bara två dagar senare i samma tillstånd som jag skickade den (trasig) utan förklaring.
Har därför inte brytt mig om att kolla på digital tv på flera månader. Nu såg jag dock att TV3 och de nya kanalerna finns att tillgå vilket är fint eftersom jag haft grova störningar i de analoga sändningar i en vecka ungefär.
Drar igång boxen... "Ingen åtkomst" på exakt alla kanaler.

Samma dag börjar telefonen krångla, skitlång uppkopplingstid och massa distortion när man väl kommer fram.

Några timmar senare börjar min internethastighet dyka från de 8 mbit/s jag betalar för till cirka 300 kbyte/s.

Ringer kundtjänsts TV-service varpå han lite motvilligt tar min felbeskrivning men vägrar lämna en felanmälan på både analog och digital tv utan säger att jag måste välja att felanmälda en av tjänsterna. När jag sedan vill felanmäla telefonin och bredbandet vägrar han koppla vidare mig utan säger att han kan skriva till det i felanmälan på tvn (som en liten parantes nere i hörnet).
Digitalboxen vill han inte felanmäla förrän vi löst problemet med att jag inte har någon åtkomst till kanalerna...

Senare på kvällen vid tio dyker nätet ner till 50-100 kbyte/s, telefonin blir värre och de analoga TV-störningarna också värre (och digital tvn funkar fortfarande inte). Då ringer jag comhems kundservice eftersom min fastighetsvärd har avtal om kundtjänst fram till 22.00. Dena extra tjänst (som jag fått bekräftat förr) vägrar tjejen i luren lyssna på och säger att det inte existerar sådana avtal. Hon vägrar också kolla upp det eller fråga sina kollegor om det och säger att hon bara kan ta akuta felanmälningar.
Jag säger att ingen av de tre tjänster jag abonnerar på fungerar samt att den produkt jag köpt av dem (dig boxen) är sönder varpå hon säger att det inte passar in på beskrivningen av en akut felanmälan och att jag ska ringa på ordinarie öppettid.

Har nu varit utan digital-tv i ett par dagar, har bara anlog mottagning med grova störningar sedan över en vecka, bredbandet funkar men dyker ibland och hastigheten är skrattretande (tog typ tre minuter att ladda swecs förstasida) och telefonen har grova störningar.

På Comhems sida står det att det skulle fixas ikväll, fast de skrev 21.00 och nu är klockan 21.40.
När jag ringde supporten innan idag sa de bara att de inte kunde se att det skulle vara några problem i min region men att de kunde ta en felanmälan...

Härligt härligt... 4 månader kvar på uppsägningstiden...

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

AnteP: Det du skall felanmäla i första hand är ditt Grundutbud på deras akuten öppettider, det är endast om telefon/bredband är helt nere (alltså signalfel, inte hack i ljudet eller låg hastighet) som de gör en felanmälan vid den tiden på dygnet om det inte då gäller grundutbudsfel. Det säger dock absolut inte att felet blir fixat under kvällen när du lagt en anmälan (vare sig det är specialavtal med fastighetsägaren eller inte) bör tilläggas. Tar ungefär lika lång tid som om du anmäler tidigt dagen efter.

Vid övriga fel (ok grundutbud/störningar grundutbud, hack i ljudet på telefonin och låg hastighet på bredbandet) får man snällt ringa ordinarie tid då det tar för lång tid på så lite människor som sitter att felsöka eventuella handhavadekopplingsfel/datorproblem.

Avtalet (som jag endast tror finns med LKF i Lund som jag jobbat med) säger bara att comhem skall ta emot en anmälan fram till 22:00 och inte nått om åtgärdstid.

Låter som nån ny sommarvikarie som du fick prata med vad jag kan förstå av det du skriver.

Förstår dessutom inte hur enligt dig boxen kan vara trasig om den startar och visar ett korrekt felmeddelande för att du inte använt boxen på länge? Detta meddelande visas då kortet inte är uppdaterat för att visa nån kanal, det tar upp till 60min om man står på en digital kanal för kortet att uppdateras. Det säger dock inte att det fungerar efter 60min i ditt fall då du har störningar på grundutbudet. Som bäst får du kanske igång kanalerna men med regäla blockbildningar.

EDIT: Stavfel

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
AnteP: Det du skall felanmäla i första hand är ditt Grundutbud och Telefon, alla comhems tjänster är MYCKET beroende av att grundutbudet fungerar korrekt. Dvs har man problem med hastigheten/bredband i almänhet eller telefonin kan man kolla tv'n först, om det är störningar där felanmäler man detta i första hand men nämner att det är problem på bredband/tele också.

Förstår inte hur enligt dig boxen kan vara trasig om den startar och visar ett korrekt felmeddelande för att du inte använt boxen på länge?

Har också listat ut det du skriver här, anmäler alltid grundutbudet i TVn i första hand, men ibland är ju problemet isolerat till en av tjänsterna.

Problemet med boxen är inte det jag beskriver i mitt inlägg.
Problemet är följande:

Allt funkade fint tills en dag då boxen ville ladda ner ny mjukvara vilket jag godkände.
Efter den dagen "låser" boxen sig varenda gång den varit avstängt mer än två dagar i rad.
Ibland går den att starta så att iaf. lampan börjar lysa grönt.. men inget händer. För det mesta svarar den inte alls och bara fortsätter lysa rött.
Drar jag ur strömsladden och pluggar in den igen funkar det prima ända tills jag har den avstängd i någon dag.
Det har kommit fler uppdateringar sedan dess men dessa har inte rättat till mitt problem.

Jag beskrev detta väldigt tydligt för personen jag ringde till, poängterade att den var tvungen att vara avstängd i cirka 36-48 timmar för att problemet skulle uppenbara sig osv. Givetvis skrev jag lika utförligt på lappen jag skickade in med boxen.
Med tanke på hur snabbt jag fick tillbaka boxen är det uppenbart att den inte varit hos comhem mer än en arbetsdag. Uppenbarligen testades den aldrig för det problem jag beskrev och de ansåg mig inte tillräckligt pålitlig för att bara byta ut den. (Förmodligen har de väl kört någon standarddiagnostik-rutin som inte "avslöjat" problemet.)

Felet med ingen åtkomst är precis så som du beskriver det nu när jag tänker efter på hur boxen betett sig de senaste dagarna, underligt bara att ingen på kundtjänst kunde informera mig om detta under de två samtal jag förde med dem.

"dvs om ditt grundutbud är dåligt/borta eller det blinkar signalfel på tele/bredbandsmodemet"
Jag förklarade att jag inte fick in det digitala utbudet, att det analoga utbudet var fullt av störningar, att telefonin var helt obrukbar (inte ens kopplingston vid tillfället då jag ringde från min mobil) samt att internethastigheten var nere på en åttondel av det jag betalade för och dessutom att linan "dök" med jämna mellanrum.
Svaret var: "det här är inget akut problem, ring på ordinarie tid".
Min följdfråga borde varit: "vad i helskotta är ett akut problem om inte just det jag beskrivit då?" men jag orkade inte tjafsa...

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Att boxen låser sig är korrigerat av Humax sedan i slutet av sommaren vad jag hört från en kompis som har comhem med humaxbox där felet är löst. Den mjukvara du numera får skall ej orsaka detta problem, det var således inte boxfel och den skulle inte heller skickats in för lagning. Det problem du upplevt var allmänt på alla Humaxboxar har jag hört och när comhems "boxfixare" såg beskrivningen från dig visste de att de inget kunde göra och skickade tillbaka den snabbare än ögat.

Akut problem = grundutbudet är helt borta, telefonin/bredbandsmodemet visar signalfel (blinkande online enligt scientific atlantas hemsida). Antar endel gällande telefonin då jag inte vet deras nya rutiner för detta. Kan vara så att de tar hand om det på akuttid om man inte har kopplingston men modemet blinkar ok också.

Enligt din beskrivning ovan kan man antaga att grundutbudsfelet är ett akut fel, när du lämnar felanmälan om detta bör du i detta fall bara tillägga kort i slutet att telefoni/bredband inte heller fungerar korrekt så det tas med. Om de fortfarande hävdar att det ej är akut fel så äre nått miffo som svarat. Vad du kan göra då? Erkänn dig "besegrad" och lägg på luren =p

Är du s.k. combokund som det förefaller tycker jag inte du skall säga upp alla tjänsterna för nån sommarvikarie gjort fel. Finns liksom inget alternativ i prisklassen för alla tjänsterna om du inte har BBB-fiber. Felanmäl istället imorgon under normal öppettid så får du nog ett ok bemötande och tekniker åter ut och korrigerar ditt problem.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag måste bara skriva och tycka synd om alla som har problem med comhem. Själv så har man comhem 8/1 via "det tredje hålet" Testade TpTest nyss och fick dessa värden:

tcp/ip: send: 1.13 recieve: 8.86
udp: send: 1.18 recieve: 8.95

Hyffsat ok måste jag säga

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Att boxen låser sig är korrigerat av Humax sedan i slutet av sommaren vad jag hört från en kompis som har comhem med humaxbox där felet är löst. Den mjukvara du numera får skall ej orsaka detta problem, det var således inte boxfel och den skulle inte heller skickats in för lagning. Det problem du upplevt var allmänt på alla Humaxboxar har jag hört och när comhems "boxfixare" såg beskrivningen från dig visste de att de inget kunde göra och skickade tillbaka den snabbare än ögat.

Akut problem = grundutbudet är helt borta, telefonin/bredbandsmodemet visar signalfel (blinkande online enligt scientific atlantas hemsida). Antar endel gällande telefonin då jag inte vet deras nya rutiner för detta. Kan vara så att de tar hand om det på akuttid om man inte har kopplingston men modemet blinkar ok också. Tror dock att om det inte är felkopplat att de endå bara kan felanmäla så en tekniker ringer dagen efter.

Enligt din beskrivning ovan kan man antaga att grundutbudsfelet är ett akut fel, när du lämnar felanmälan bör du i detta fall bara tillägga kort att telefoni/bredband inte heller fungerar så det tas med. Om de fortfarande hävdar att det ej är akut fel så äre nått miffo som svarat. Vad du kan göra då? Erkänn dig besegrad och lägg på luren =p

Mitt låsningsproblem var inte det samma som det generella enligt den person jag först talade med. Han var bekant med ett fel som liknande mitt men inte uppstod på samma sätt.
(Jag mins inte detaljerna men jag kom ihåg att han först trodde att han visste vilket problem jag talade om men att både han och jag snabbt listade ut att problemet jag beskrev var något helt annat dvs. att det uppstod och artade sig på helt olika sätt.)

I vilket fall så kvarstår problemets trots två uppgraderingar sedan jag laddade ner den firmware som orsakade problemets början så att säga.

Senaste uppdateringen fick jag ner för några dagar sedan, söker jag nu står det att det inte finns några uppdateringar tillgängliga.

Om nu problemet var det här kända problemet så borde någon informerat mig om detta. Det har ingen gjort trots ett antal telefonsamtal och minst två e-mail. Alternativt kunde de informerat mig om detta på en lapp som de skickat tillbaka med boxen.
Det var ju knappast så att jag skickade boxen vind för våg, jag ringde först och hade en lång genomgång med support i två omgångar innan de skickade addresslappen till mig.

Angående dina riktlinjer om vilka fel man ska ange så förmodar jag att du menar att detta är vad man på comhem har som interna riktlinjer, inte någon information jag som kund borde känna till i förväg?

Tack för din input, förresten. Synd att inte fler av dina kollegor/f.d kollegor delar din attityd och kunskap.

"tcp/ip: send: 1.13 recieve: 8.86
udp: send: 1.18 recieve: 8.95"

När mitt bredband funkade (det har funkat klockrent i ett år ända fram tills för en vecka sedan) hade jag grymt bra hastighet.
Jag låg snarare på 9.5/1.5 än 8/1.
Bra ping hade jag också, hittade tonvis med spelservrar med runt 40-50 ping. (Hade visserligen ännu bättre med telia adsl men där var både upp- och nerhastgheterna betydligt sämre.)

Hoppas att comhem följer i UPCs fotspår och lanserar 24/8 eller något liknande snart.

"Är du s.k. combokund som det förefaller tycker jag inte du skall säga upp alla tjänsterna för nån sommarvikarie gjort fel. Finns liksom inget alternativ i prisklassen för alla tjänsterna om du inte har BBB-fiber. Felanmäl istället imorgon under normal öppettid så får du nog ett ok bemötande och tekniker åter ut och korrigerar ditt problem."

Om vi säger som såhär:
Jag är inte intresserad av att säga upp mitt combo-avtal bara för att "visa dem". Förutom att det vore en menlös handling, då den vore riktad mot ett företag med så många kunder, så vill jag hellre bara att allt ska funka.

Under det år jag haft mina tjänster så har dock telefonin spökat större delen av tiden, jag har åtskilliga gånger haft problem med det analoga TV-utbudet och dessutom några gånger med digital-TVn samt det här stöket med min box.
Visserligen spökar bredbandet nu också men jag kommer iaf ut på nätet så det känns helt klart "förlåtligt" (givetvis beroende på hur lång tid det här varar).
Utöver det har jag ofta "problem" med supporten. För att inte tala om en hel del uteblivna tjänster som olika människor på comhem lovat mig ska finnas tillgängliga inom en viss tidsrymd

Jag baserar långt ifrån min observationer bara på den senaste veckans problem kort sagt.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Jag tycker comhem är en av de bättre isp:er nu för tid, jag får lite extra speed. Jag kan tanka runt 9,5mbit konstant Sedan är pingen riktigt bra. Mitt område har varit ett sådant krångelområde i flera år, men sen ip-tele kom så har det blivit sjukt stabilt.

Sedan AntaP >> De gångere jag har snackat med comhem så har de sagt att de kommer lansera någon ny tjänst med bättre upload, fast inte lika mycket som UPC

On Topic: Både tv o internet har funkat hela dagen för mig i Uppsala

Permalänk
Medlem

AnteP: Precis som andra säger så är det gott om sommarvikarier som tyvärr är riktigt dåliga på det dom gör. Dom får en 1v utbildning och sen är det bara att springa ut och ta telefon. Sen trakasserar dom oss stackare som har suttit lite längre på jobbet med alla kunders besvär.

Men det är riktigt konstigt att dom ens skickade fraktsedel för att byta box då detta problemet du beskriver har cirkulerat runt på kontoret i ett bra tag. Men sommarvikarierna kanske inte har hört detta.
Jag själv skulle bara sagt åt dig att ha lite tålamod med detta och att det skulle komma ny mjukvara som fixar detta problemet i slutet av sommaren. Det har nu kommit en ny mjukvara som ska fixat detta problemet.
Jag har iallafall inte fått något samtal om det problemet på länge nu iallafall.

trey: Visst pratas det om mycket hastigheter. Men vem vet när och vilken hastighet som det snackas om. Kollar man runt på lite olika dator/internet -tidningar så snackas det om 100Mbit. Vet inte vad det kommer ligga i ul/dl men det kommer säkert komma hastigheter som konkurrerar med UPC och andra företag.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnteP

Angående dina riktlinjer om vilka fel man ska ange så förmodar jag att du menar att detta är vad man på comhem har som interna riktlinjer, inte någon information jag som kund borde känna till i förväg?

Tack för din input, förresten. Synd att inte fler av dina kollegor/f.d kollegor delar din attityd och kunskap.

Precis, inget du borde veta men kan ju hjälpa dig i framtiden om du träffar på nån "sommarmiffovikarie".

Mina kollegor? Har man varit kund under en längre tid och har jobbat med LKF så har man snappat upp endel genom tiderna gällande deras "rutiner".

Docsis 3.0 har som angiven maxhastighet nånstans upp emot 100/100 men om det är i testlabb eller nått som fungerar i praktiken vet jag inte, 2.0 som svenska operatörer körs idag har ju teoretisk maxhastighet på 50/30 ungefär vilket ingen mig veterligen kör. 3.0 är ingen färdig standard ens (kalla det beta eller vad du vill) utan comhem kommer börjar köra den innan den är färdigstandardiserad med hjäp av Cisco, bland de första i världen om jag förstod rätt.

comhem kommer inte köra snabbare än det du får idag med nuvarande docsis 2.0 platform (UPC är väl det enda svenska företaget som lev. högre än 8/1 med docsis 2.0, troligen en av få i europa dessutom) 3.0 skulle komma i dec hos comhem vilket har stått på idg.se tex. Vill man ha högre hastighet då måste man byta modem. De nya modemen är dock bakåtkompatibel med docsis 1.1 och 2.0

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ

trey: Visst pratas det om mycket hastigheter. Men vem vet när och vilken hastighet som det snackas om. Kollar man runt på lite olika dator/internet -tidningar så snackas det om 100Mbit. Vet inte vad det kommer ligga i ul/dl men det kommer säkert komma hastigheter som konkurrerar med UPC och andra företag.

Jo det har det stått en hel del om, men då inte förren nästa år. Flera tekniker har sagt att en någon förbättrad upload ska komma nu till hösten. Den som lever får se, då comhem aldrig i förtid går ut med något officiellt.

Permalänk

Hmm konstigt för mitt bredband klyddade lite igår fick stänga av routern och modemet ett par gånger för uppkopplingen klydade har visserligen Spray men mitt ip står de bredband.skanova.com så de verar som vissa Spray kunder också hade problem bor i Malmö om ni undrar.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GiiX
Fast inte hela kvällen va?

Iaf inte för mig och några tusen andra.

jorå det fungerade hela kvällen/natten satt och lirade WoW och det fungerade fint, eller om det trådlösa nätverkskortet sökte upp något oskyddat nät så jag kunde spela vidare, märkte iaf inget av något avbrott.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Men det är riktigt konstigt att dom ens skickade fraktsedel för att byta box då detta problemet du beskriver har cirkulerat runt på kontoret i ett bra tag. Men sommarvikarierna kanske inte har hört detta.
Jag själv skulle bara sagt åt dig att ha lite tålamod med detta och att det skulle komma ny mjukvara som fixar detta problemet i slutet av sommaren. Det har nu kommit en ny mjukvara som ska fixat detta problemet.
Jag har iallafall inte fått något samtal om det problemet på länge nu iallafall.

Problemet var att jag skickade in den en bra bit innan sommaren, efter att ha pratat med två olika personer om problemet.
Och att nu har jag uppgraderat till senaste versionen (1.0.0.8 eller nått sånt) utan att det hjälper.

Visa signatur

Från den andra sidan. :)

Permalänk
Medlem

Ja det låter konstigt alla gånger, som killen på supporten säger också har han ej haft nån med detta problem sedan den nya mjukvaran släpptes.

Dock tycker jag väl inte det är ett så allvarligt problem, om boxen står i standby över 32h så startar den ej. Ge bara fan i att ställa den i standby. Fungerar ju perfekt att ha boxen igång jämt och då slipper man eventuella "ingen åtkomst" problem i månadsskiftena för att kortet inte uppdaterats och man måste vänta 60min igen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
jorå det fungerade hela kvällen/natten satt och lirade WoW och det fungerade fint, eller om det trådlösa nätverkskortet sökte upp något oskyddat nät så jag kunde spela vidare, märkte iaf inget av något avbrott.

Okej, konstigt.

Själv satt jag och sökte med mitt trådlösa också men mina grannar har ju också comhem så det gick inte

Permalänk
Medlem

Angående Docsis 3.0 så har det viskats lite runt hastigheter och att det är planerat en 110mbit och en ~50mbit tjänst från comhem, när 3.0 är fullt färdigt. Förhoppningsvis till våren.
Har dock inga uppgifter om uploaden, men skulle tippa på..tja.. ganska mycket lägre än downloaden iaf.