Citat:
Ursprungligen inskrivet av Phunky
Att boxen låser sig är korrigerat av Humax sedan i slutet av sommaren vad jag hört från en kompis som har comhem med humaxbox där felet är löst. Den mjukvara du numera får skall ej orsaka detta problem, det var således inte boxfel och den skulle inte heller skickats in för lagning. Det problem du upplevt var allmänt på alla Humaxboxar har jag hört och när comhems "boxfixare" såg beskrivningen från dig visste de att de inget kunde göra och skickade tillbaka den snabbare än ögat.
Akut problem = grundutbudet är helt borta, telefonin/bredbandsmodemet visar signalfel (blinkande online enligt scientific atlantas hemsida). Antar endel gällande telefonin då jag inte vet deras nya rutiner för detta. Kan vara så att de tar hand om det på akuttid om man inte har kopplingston men modemet blinkar ok också. Tror dock att om det inte är felkopplat att de endå bara kan felanmäla så en tekniker ringer dagen efter.
Enligt din beskrivning ovan kan man antaga att grundutbudsfelet är ett akut fel, när du lämnar felanmälan bör du i detta fall bara tillägga kort att telefoni/bredband inte heller fungerar så det tas med. Om de fortfarande hävdar att det ej är akut fel så äre nått miffo som svarat. Vad du kan göra då? Erkänn dig besegrad och lägg på luren =p
Mitt låsningsproblem var inte det samma som det generella enligt den person jag först talade med. Han var bekant med ett fel som liknande mitt men inte uppstod på samma sätt.
(Jag mins inte detaljerna men jag kom ihåg att han först trodde att han visste vilket problem jag talade om men att både han och jag snabbt listade ut att problemet jag beskrev var något helt annat dvs. att det uppstod och artade sig på helt olika sätt.)
I vilket fall så kvarstår problemets trots två uppgraderingar sedan jag laddade ner den firmware som orsakade problemets början så att säga.
Senaste uppdateringen fick jag ner för några dagar sedan, söker jag nu står det att det inte finns några uppdateringar tillgängliga.
Om nu problemet var det här kända problemet så borde någon informerat mig om detta. Det har ingen gjort trots ett antal telefonsamtal och minst två e-mail. Alternativt kunde de informerat mig om detta på en lapp som de skickat tillbaka med boxen.
Det var ju knappast så att jag skickade boxen vind för våg, jag ringde först och hade en lång genomgång med support i två omgångar innan de skickade addresslappen till mig.
Angående dina riktlinjer om vilka fel man ska ange så förmodar jag att du menar att detta är vad man på comhem har som interna riktlinjer, inte någon information jag som kund borde känna till i förväg?
Tack för din input, förresten. Synd att inte fler av dina kollegor/f.d kollegor delar din attityd och kunskap.
"tcp/ip: send: 1.13 recieve: 8.86
udp: send: 1.18 recieve: 8.95"
När mitt bredband funkade (det har funkat klockrent i ett år ända fram tills för en vecka sedan) hade jag grymt bra hastighet.
Jag låg snarare på 9.5/1.5 än 8/1.
Bra ping hade jag också, hittade tonvis med spelservrar med runt 40-50 ping. (Hade visserligen ännu bättre med telia adsl men där var både upp- och nerhastgheterna betydligt sämre.)
Hoppas att comhem följer i UPCs fotspår och lanserar 24/8 eller något liknande snart.
"Är du s.k. combokund som det förefaller tycker jag inte du skall säga upp alla tjänsterna för nån sommarvikarie gjort fel. Finns liksom inget alternativ i prisklassen för alla tjänsterna om du inte har BBB-fiber. Felanmäl istället imorgon under normal öppettid så får du nog ett ok bemötande och tekniker åter ut och korrigerar ditt problem."
Om vi säger som såhär:
Jag är inte intresserad av att säga upp mitt combo-avtal bara för att "visa dem". Förutom att det vore en menlös handling, då den vore riktad mot ett företag med så många kunder, så vill jag hellre bara att allt ska funka.
Under det år jag haft mina tjänster så har dock telefonin spökat större delen av tiden, jag har åtskilliga gånger haft problem med det analoga TV-utbudet och dessutom några gånger med digital-TVn samt det här stöket med min box.
Visserligen spökar bredbandet nu också men jag kommer iaf ut på nätet så det känns helt klart "förlåtligt" (givetvis beroende på hur lång tid det här varar).
Utöver det har jag ofta "problem" med supporten. För att inte tala om en hel del uteblivna tjänster som olika människor på comhem lovat mig ska finnas tillgängliga inom en viss tidsrymd
Jag baserar långt ifrån min observationer bara på den senaste veckans problem kort sagt.