Permalänk
Medlem

Missfärgning i skärm

Hej,

Jag har en IIYAMA HM903DT-B 19" Skärm och jag har fått en missfärgning i min skärm i vänsternedre hörn.

Det är en gröngråaktig smet som har kommit dit.

Klantig som jag var så hade jag min förstärkare under skärmen och jag antar att det är den som har skapat detta.

När jag trycker på AVmagnetisera knappen så blire bra under tiden den gör det, men så fort den blir klar återkommer denna gröna smet.

Hur ska jag göra för att få tillbaka bilden till det normala?.

Tacksam för svar

Mvh:

Emil

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem med min "Vision Master Pro 450", men då är det en missfärgning i nästan hela högra halvan. Avmagnetisering får det att se bra ut för stunden men återgår snabbt. Dock blir färgerna bra efter 5-10 minuters användning.

Skulle verkligen vilja ha lite hjälp jag med =/

Permalänk

magnetisk skada? trist. men det finns faktiskt ett sätt att fixa det även om det här kommer låta ganska konstigt.

- fäst några magneter på ett borrstål i en borr.
- starta skärmen.
- kör igång borren och maxa den.
- rikta borrstålets spets mot skärmen och för den över problemområdet.
- rikta borren nån annanstans och stäng av den.
- de magnetiska skadorna är borta (om inte, kör några ggr till).

observera dock att detta kan förstöra skärmen totalt om man använder för starka magneter, så om det endast är en liten skada till att börja med verkar det dumt. är skärmen däremot så skadad att den inte går att använda är det ju värt ett försök iaf.

lycka till!

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

är det en crt skärm? ja det var det viist. jo på serviceställen så använder de faktiskt en manick som är magnetisk när de ska laga TVapparater som har magnetfel(skada). Gör som han säger men ha inte kanske magneten så nära utan se hur det blir först. Det kommer ju bli alla regnbågens färger där först. men det är bara att cirkulera lite runt o grejja. Det kan bli bättre. Har du garanti kan du ju alltid använda den vilket skulle vara smartare:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Haha, låter nästan spännande det där... problemet är bara att jag varken har några magneter förutom kylskåpsmagnet och inte heller en borr =P testade i alla fall skärmen lite för att vad egentligen problemet var och hur det uppstår osv och detta är vad jag har upptäckt:

Dessa missfärgningar uppstår så fort jag stänger av skärmen och startar den igen. När jag sätter på skärmen så låter det som att den utför en "avmagnetisering" och färgerna blir skumma efter det.

Färgerna korrigeras enkelt med funktionen "landed" i skärmmenyn, men måste nästan hela tiden ändras inom loppet av ca. 10 minuter.

När missfärgningarna uppstår är det i de högra hörnen blått och i det vänstra gult, gör jag de korrekta "landed"-inställningarna direkt så blir det efter ett tag gult i de högra hörnen och blått i de vänstra.

Låter nästan uteslutet som en magnetskada, men kan man inte typ ta bort att den ska avmagnetisera när man startar skärmen eller något? =P verkar nästan vara det som knasar till färgerna.