X850XT Tips
Om du (precis som jag) nyligen införskaffat ett nytt grafikkort, närmare bestämt ett ATi Radeon X850XT och har lite problem, eller inte får ut det du vill utav det så kommer du förmodligen inte bli helt besviken efter att ha följt mina tips.
Nr 1: Det första du borde göra (om du nu inte har köpt en helt ny dator, inklusive grafikkortet) är att formatera, rensa allt.. ..Detta är säkrast (enligt mig) för att få bort de gamla drivrutinerna. Visst finns det program som säger sig kunna ta bort de gamla men det här tycker jag är säkrast och jag kan faktiskt bara uttala mig utifrån min egen erfarenhet.
Nr 2: Nu hoppas jag allting gått smärtfritt genom det första steget och att du kan fortsätta med nr 2. Jag antar att det första du gjort är att installerat ANTIVIRUS program.. ..T.ex, Norton 2005? Som många vet kan virus försämra din dators prestanda rejält, om du spelar kommer det garanterat att synas. Ok, installera alla enheter du VET ska installeras och som är viktiga.
Nr 3: Dags att installera drivrutinerna! Jag använder ATi Catalyst v 5.3, jag har inte testat de senare versionerna ännu (jag är verkligen nöjd med min nuvarande prestanda). OM du använder Catalysts drivisar kan jag ge dig några fler tips men om du använder någon annan typ av drivrutin t.ex. omega? Så kan jag dessvärre inte längre hjälpa dig.
Nr 4: Installera Catalyst
Nr 5: Inställningarna i Catalyst kan vara svåra att förstå om du inte, så att säga, "grävt i sandlådan" tidigare. De här inställningarna är alltså till Catalyst™ Version 5.3 så jag kan inte garantera att dom är likadana till jämfört med andra versioner.
Display Options: 100 MHz (om din skärm klarar av det, annars ska du ändra någonting här och speciellt inte om du använder en TFT-skärm, ändra ALDRIG hertzen i en TFT-skärm!)
+3D
- Anti Aliasing: Deaktivera
- Anisotropic Filtering: Deaktivera
- CATALYST™ AI: Deaktivera
- MipMap Detail Level: Quality
- Trueform: Always Off
- Smartshader: None
SMARTGART™
- AGP SPEED: 8X
VPU RECOVER
- Aktivera allt (annars blir skärmen antagligen svart)
OVERDRIVE™
Nu till det viktigaste, enligt mig. Klockningen.
Den normala processorhastigheten i X850XT:et ligger på 520 MHz, du behöver inte klocka mycket alls för att få resultat Ex:
Jag klockade processorn från 520 (5816 P i 3DMark05) till 530 MHz (5931 P) Och det var bara processorn, jag klockade sedan minnet (visas under processorklockningen) 10 MHz och fick därefter 5994 Poäng i 3DMark05. Kortets värme ändras inte markant, om du är orolig för det Det är bara direkt efter testet som kortet kan vara varmt (om du inte har bra kylning dvs). Jag kör med orginalkylning.
Spel: Jag har märkt en ganska stor skillnad före och efter denna klockning. Doom 3 flyter på ännu bättre än vad det gjorde innan. Jag kör då med 1024x768 och högsta inställningarna förutom Vertical Sync, AA och AF.
Hoppas någon har fått ut någonting av den här lilla guiden.
AMD Athlon 64 3700+ 2,41 GHz - 200 GB HDD - MSI K8N NEO PE - 1,50 GB RAM - Radeon X850XT - Chieftec Mesh Miditower, silver/svart
www.pw3D.webb.se