Permalänk
Medlem

X850XT Tips

Om du (precis som jag) nyligen införskaffat ett nytt grafikkort, närmare bestämt ett ATi Radeon X850XT och har lite problem, eller inte får ut det du vill utav det så kommer du förmodligen inte bli helt besviken efter att ha följt mina tips.

Nr 1: Det första du borde göra (om du nu inte har köpt en helt ny dator, inklusive grafikkortet) är att formatera, rensa allt.. ..Detta är säkrast (enligt mig) för att få bort de gamla drivrutinerna. Visst finns det program som säger sig kunna ta bort de gamla men det här tycker jag är säkrast och jag kan faktiskt bara uttala mig utifrån min egen erfarenhet.

Nr 2: Nu hoppas jag allting gått smärtfritt genom det första steget och att du kan fortsätta med nr 2. Jag antar att det första du gjort är att installerat ANTIVIRUS program.. ..T.ex, Norton 2005? Som många vet kan virus försämra din dators prestanda rejält, om du spelar kommer det garanterat att synas. Ok, installera alla enheter du VET ska installeras och som är viktiga.

Nr 3: Dags att installera drivrutinerna! Jag använder ATi Catalyst v 5.3, jag har inte testat de senare versionerna ännu (jag är verkligen nöjd med min nuvarande prestanda). OM du använder Catalysts drivisar kan jag ge dig några fler tips men om du använder någon annan typ av drivrutin t.ex. omega? Så kan jag dessvärre inte längre hjälpa dig.

Nr 4: Installera Catalyst
Nr 5: Inställningarna i Catalyst kan vara svåra att förstå om du inte, så att säga, "grävt i sandlådan" tidigare. De här inställningarna är alltså till Catalyst™ Version 5.3 så jag kan inte garantera att dom är likadana till jämfört med andra versioner.

Display Options: 100 MHz (om din skärm klarar av det, annars ska du ändra någonting här och speciellt inte om du använder en TFT-skärm, ändra ALDRIG hertzen i en TFT-skärm!)

+3D
- Anti Aliasing: Deaktivera
- Anisotropic Filtering: Deaktivera
- CATALYST™ AI: Deaktivera
- MipMap Detail Level: Quality
- Trueform: Always Off
- Smartshader: None

SMARTGART™
- AGP SPEED: 8X

VPU RECOVER
- Aktivera allt (annars blir skärmen antagligen svart)

OVERDRIVE™

Nu till det viktigaste, enligt mig. Klockningen.

Den normala processorhastigheten i X850XT:et ligger på 520 MHz, du behöver inte klocka mycket alls för att få resultat Ex:

Jag klockade processorn från 520 (5816 P i 3DMark05) till 530 MHz (5931 P) Och det var bara processorn, jag klockade sedan minnet (visas under processorklockningen) 10 MHz och fick därefter 5994 Poäng i 3DMark05. Kortets värme ändras inte markant, om du är orolig för det Det är bara direkt efter testet som kortet kan vara varmt (om du inte har bra kylning dvs). Jag kör med orginalkylning.

Spel: Jag har märkt en ganska stor skillnad före och efter denna klockning. Doom 3 flyter på ännu bättre än vad det gjorde innan. Jag kör då med 1024x768 och högsta inställningarna förutom Vertical Sync, AA och AF.

Hoppas någon har fått ut någonting av den här lilla guiden.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ 2,41 GHz - 200 GB HDD - MSI K8N NEO PE - 1,50 GB RAM - Radeon X850XT - Chieftec Mesh Miditower, silver/svart
www.pw3D.webb.se

Permalänk

Jag håller inte med om att man ska köra utan aa och af utan istället sänka det andra. I doom3 klarar man inte högsta utan lagg om man inte har 512MB grafikminne men Hgh-inställningen är fullt tillräcklig om man kör 1024x768 och så mycket AA och AF som möjligt.
Det är ju så här att man om man kör 1024x768 utan någon AA så är alla linjer väldigt hackiga. Dett avhjälps antingen men högre upplösning eller med AA, vilket jag föredrar då det blir snyggast. Dock är AA det mest krävande man kan utsätta ett grafikkort för.
Hur mycket minne man har på kortet avgör hur snygga texturer man kan ha då det framförallt är dessa som laddas i grafikminnet. Om man kör med för höguplösta texturer så dom inte får plats i grafikminnet kommer det hacka elakartat eftersom den då får ladda från ramminnet istället. Observera att skärmupplösningen inte är samma sak som texturupplösningen så att köpa ett grafikkort med massa minne gör inte att du kan köra höga upplösningar som tex 1600x1200. Där krävs istället en kraftig GPU.
Hoppas det iaf var någon som inte redan visste detta!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Bra guide, men smaken e som baken

VPU recover är inge bra o ha på när man klockar, då kan de hoppa ur spelen eller testen o säga att datorn återställt drivrutinerna.
jag kör 1024x1028, fullt på AA & AF, men de är en smaksak och vad man har för övrig hårdvara etc.

Visa signatur

[i5 2500k@4.5Ghz][Gigabyte Z68MX-UD2-B3][2x4096Mb Corsair XMS3 2000mhz][Gigabyte GTX580 3xWindforce][Intel 80GB SSD][Corsair 520W][Samsung Syncmaster 2443BW 24"][Antec Three Hundred][Windows 7 Pro 64-bit]PS3 Mediaserver]

Permalänk
Medlem

ATI tool funkar utmärkt det är bra om man vill sänka ljudet på fläkten eftersom du kan köra dynamisk fläktkontroll

Permalänk
Medlem

lite kass result i 3dmark 05...., har ju fått över 6500 med min sunkiga 2.8 NW och x800xtpe

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Avstängd

AA och AF ska man ju lätt ha högt med x850xt, annars trevligt skrivet.

Visa signatur

Må edra kameler aldrig gå törstiga!

[img]http://www.the-north-pole.com/carols/images/ansanta.gif[/img]

Permalänk
Medlem

Tack tack, som 'Nelio Nelio' skriver - "AA och AF ska man ju lätt ha högt med x850xt" Errm, om jag höjjer kvalitén på inställningarna i catalyst får jag sämre poäng i 3DMark05, ska det vara så ? Jag körde med AA och AF på och andra kvalitéts inställningar i Catalyst, då fick jag bara 4916 P eller nått :S Några tips ?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ 2,41 GHz - 200 GB HDD - MSI K8N NEO PE - 1,50 GB RAM - Radeon X850XT - Chieftec Mesh Miditower, silver/svart
www.pw3D.webb.se

Permalänk

Klart du får sämre poäng om du har högre grafikinställningar, det säger väl sig självt?
Spelar du i 640x480 eller i 2048x1536 så ger det dig ju mycket skillnad, dina ögon blir gladare av alla fina effekter men din fps försämras markant.
Det kanske var en liten överdrift, men för att ge dig skillnader bara ^^

Visa signatur

Celeron D 320 2400Mhz @ 2700 (Zalman CNPS7000B-AlCu LED) | 2x512Mb DDR PC3200 (Revoltec RAM Freezer) | Sapphire Radeon 9550 256Mb

Permalänk
Medlem

Är lite noob på det där med graffeinställningar.
Vad menas med AA och AF och var ställer jag in dessa?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Avstängd

Kommer fan inte ihåg vad AA gör, men AF gör att kanterna blir mjukare på alla objekt, och inte så jävla pixliga. Blir stor skillnad och 16x är en fröjd för ögonen. I nyare spel går de ofta att ställa in i graphics options, annars i 3d options i grafikalternativen i windows.

Visa signatur

Må edra kameler aldrig gå törstiga!

[img]http://www.the-north-pole.com/carols/images/ansanta.gif[/img]

Permalänk

Nopp, nelio har blandat sig. Anti Aliaising jämnar ut kanterna vilket är mycket trevligt och Anisotrofisk Filtering fixar så att texturer inte blir suddiga på långt håll vilket oxå är mycket trevligt. Står inte detta i FAQ fressten?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Det är ju inte bara virus som kan "slöa" ner datorn ordentligt utan även ett AV-prog som Norton 2005 kan göra det jobbet ganska bra.
Kör på NOD32 istället!!!

Visa signatur

| CM Stacker | Asus P5K | Intel C2D E6600 @ 3.28GHz - 1.375 volt | 2 x OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB KIT | Raptor WD1500ADFD | Leadtek Winfast 8800GTS TDH 640MB | Xfi- Platinum | Dell 3007WFP*HC lcd | Hiper 580w | Zalman CNPS9500 | Logitech Z-5450 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Är lite noob på det där med graffeinställningar.
Vad menas med AA och AF och var ställer jag in dessa?

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=69989

Det ställs in i cdrivrutinen, det står på prestanda och kvalitetsinställningar.

Dock så måste man ställa in ingame i vissa spel (t.ex. BF2)

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wess
Tack tack, som 'Nelio Nelio' skriver - "AA och AF ska man ju lätt ha högt med x850xt" Errm, om jag höjjer kvalitén på inställningarna i catalyst får jag sämre poäng i 3DMark05, ska det vara så ? Jag körde med AA och AF på och andra kvalitéts inställningar i Catalyst, då fick jag bara 4916 P eller nått :S Några tips ?

Det är ju bekant att höga poäng i 3Dmark är viktigare än allt annat. Jag tror att om det gick att hoppa över grafikkortet helt och inte visa bilden alls skulle nog poängen öka ännu mer

Permalänk
Medlem

Någon annan som använder ATI tray tools och catalyst? Jag har ett problem och det är att den glömmer hur jag ställt in fläktarna så den startar om sig på random när det blir för varmt :/ Typ när man startar om händer det.

Förövrigt skall jag testa och klocka lite nu så får vi se om det händer något ^^