Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Du bor i Sverige.

Här har vi skyhöga skatter och hutlös tull på det mesta, därför är också priserna högre.

Apple kommer inte låta dig handla från den amerikanska siten.

Apple kan väl knappast förbjuda människor från vissa länder att handla av dem via Internet? Vad skulle det vara för konstig policy. Har någon provat att beställa en nano från deras webbutik?

Sen skulle man ändå spara runt en hundralapp om man åker på moms.

Permalänk

varvör köra itunes när du kan köra detta http://www.redchairsoftware.com/anapod/ prgget är bara 1MB stort också inte helt fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Vad sägs om att apple drar sin feta tumme ur röven och fixar pluginstöd till hevlettes itunes?!

Vad snackar du om?

Plug-ins och tillbehör, Win/Mac:
http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&actio...
http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&actio...

Grymma scripts, Mac:
www.apple.com/applescript/itunes/
http://www.dougscripts.com/itunes/

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
man kan ju gå in och bara hämta dom manuellt, fast att hitta rätt låt är lite knixit då de döps om.

Jag är övertygad att de faktiskt inte alls döps om.
Det är bara om man rippar låtar som de får otroligt konstiga namn, om du däremot bara lägger över låtar utan att byta format på de eller dylikt ska de behålla sina vanliga namn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moonroy
Eller varför man inte kan lägga in låtar på en ipod med itunes på dator nummer ett, ta med sig ipoden till dator nummer två och lägga in fler låtar med itunes?

Vad i hela helvetet snackar du om?
NATURLIGTVIS går det du talar om, jag har gjort det flera gånger utan några som helst problem.

Jag har en underbar idé till dig, testa iTunes eller var tyst.

Permalänk
Medlem

Wow, 4gb flash för så relativt lite pengar är imponerande! Trodde inte de skulle klara det faktiskt!

Dock är det lätt att lura sig på storleken på spelaren: med sina 9x4cm så är den inte riktigt så liten som man kan tro även om den nu är imponerande slimmad.

Känns ändå lite som att man lika gärna kan köra på en riktigt liten flashspelare på 512-1gb, eller köpa en Sony HD5 på 9x6cm (om än *host* lite tjockare ) och få 5ggr så mycket utrymme och kunna trycka in alla låtarna.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Roger W: apple har nu lagt upp en video från släppet, de jämförde med massa mp3 spelare från andra leverantörer, bland annat HD5 som du nämnde, hmm, hur vare nu, runt 60-65% större än nano om man räknar volym. visst är nonon inte extremt litem om man räknar bredd o höjd, men tjockleken är ju ruskigt tunn. de jämförd med motorola razor V3 som i och för sig är en mobil, men den är ju snusikgt tunn, o den såg ut att vara ruskigt tjock i jämförelse med nanon. det finns andra små spelare på marknaden, men inte med sån bra färgskärm med den upplösningen och absolut inte 4 Gb för 2500 kr snarare 1 gb för de pengarna o den storleken

Moonroy:Måste nog hålla med Haricots, varifrån har du fått det där om att man inte kan lägga in musik på ipodarna från olika datorer? jag o många med mig lyckas ju, varför lyckas inte du? eller har du bara läst det nånstans o inte ägt en ipod själv?

Tony Clifton: självfallet kan du köpa från apples amerikanska butik, så länge adressen som ipoden skickas till är i usa. finns absolut ingen lag om att ett företag måste sälja internationellt, de får sälja vart de vill och så länge de har en svensk butik lär de inte sälja från amerikanska butiken till kunder i sverige.

sen måste du även tänka på att priserna i usa inte är räknade med moms, då varje delstat har olika olika moms. men säg att du skulle kunna beställa en till sverige, så skulle risken vara att den fastnade i tullen, då skulle den snälla svenska myndigheten lägga på 4% tullavgift på varans pris + frakt, sen lägga på 25% moms på varans pris + frak + tull, så ditt slutpris skulle bli högre än det svenska priset.

man må säga va man vill om nanon, men den är grymt prisvärd, 2500 kr för mp3 spelare med 4 gb flashminne är billigt. och som någon skrev är nog vintmarginalen ruskigt liten, så nå prissänkning kan nog ta tid innan den sker. man måste ha i åtanke att när apple sänkte priserna i och med att de lanserade ipod mini gen2, så slutade de skeppa spelaren med nätadapter, bara den värd över 200 kr. så prissänkningen var inte direkt nå extrem sådan.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Den kommer nog att gå av på mitten om man har den i bakfickan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Roger W: apple har nu lagt upp en video från släppet, de jämförde med massa mp3 spelare från andra leverantörer, bland annat HD5 som du nämnde, hmm, hur vare nu, runt 60-65% större än nano om man räknar volym. visst är nonon inte extremt litem om man räknar bredd o höjd, men tjockleken är ju ruskigt tunn. de jämförd med motorola razor V3 som i och för sig är en mobil, men den är ju snusikgt tunn, o den såg ut att vara ruskigt tjock i jämförelse med nanon.

Jo, men min poäng är nog att volym inte är allt... Höjd+bredd sätter helt enkelt en hel del gränser på hur man kan använda spelaren i fickor mm. (som Pwnas hintade om)
Razr är ett bra exempel: visst den är tunn, så volymen är säkert rätt liten, men höjd+bredd gör den på gränsen till klumpig tycker jag... Föredrar klart min Siemens SL55 om man ser bara till storleken iallafall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det finns andra små spelare på marknaden, men inte med sån bra färgskärm med den upplösningen och absolut inte 4 Gb för 2500 kr snarare 1 gb för de pengarna o den storleken

Håller väl egentligen med, men det är bara det att är man beredd att offra storlek eller utrymme så kan man komma billigare undan.. Speciellt om man inte bryr sig om tex färgskärm.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
man må säga va man vill om nanon, men den är grymt prisvärd, 2500 kr för mp3 spelare med 4 gb flashminne är billigt. och som någon skrev är nog vintmarginalen ruskigt liten, så nå prissänkning kan nog ta tid innan den sker.

Kan inte säga emot ... tror inte priset kommer falla särskilt mycket på ett tag.. Frågan är väl om så mycket flashminne är rätt väg att gå ännu?

Jaja, hade jag inte köpt spelare så relativt nyligen så skulle jag iallafall klart överväga en nano!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, men min poäng är nog att volym inte är allt... Höjd+bredd sätter helt enkelt en hel del gränser på hur man kan använda spelaren i fickor mm. (som Pwnas hintade om)
Razr är ett bra exempel: visst den är tunn, så volymen är säkert rätt liten, men höjd+bredd gör den på gränsen till klumpig tycker jag... Föredrar klart min Siemens SL55 om man ser bara till storleken iallafall

Håller väl egentligen med, men det är bara det att är man beredd att offra storlek eller utrymme så kan man komma billigare undan.. Speciellt om man inte bryr sig om tex färgskärm.

Kan inte säga emot ... tror inte priset kommer falla särskilt mycket på ett tag.. Frågan är väl om så mycket flashminne är rätt väg att gå ännu?

Jaja, hade jag inte köpt spelare så relativt nyligen så skulle jag iallafall klart överväga en nano!

det där med tjockleken är nog en smaksak, jag gillar när saker är tunna o stör mig mer på att t.ex. en mobil är tjock än att den är lite lägre (vi snackar ju inga monter mått nu ).

kan hålla med om att färgskärm inte är allt, men den är ju rätt tunn även om man inte tar in det i kalkylen. samtidigt så sa man likadant om färgskärm i mobiler när det kom, o kolla vart vi är idag

anledningen till att man valde flashminne är nog dels pga. att man ville minska storleken, när man sen blev erbjuden flashminnen av samsung till ett MYCKET bra pris så tror jag man nappade direkt. en annan aspekt som alltid snackats emot hårddisk spelare är ju även att de har rörliga delar + att de av förståliga skäl blir större (om man inte köper 1" disken som finns, men då blir nog priset därefter oxå, skyhögt ).

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Overdrive
måste haaaa, ska beställa när studiemedeln kommer den 23:e får bli en svart!
btw alla studenter (uni/högskola) vi får 200:- rabatt på 4gb varianten från applestore.
tror denna länk ska funka http://store.apple.com/Apple/WebObjects/se_Ind.woa/90903/wo/p...

Länken funkar inte.
Det är via CSN/Mecenat som man får rabatt. Nano 2GB : 1835 (160) och 4 GB 2295 kr (200).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

Moonroy:Måste nog hålla med Haricots, varifrån har du fått det där om att man inte kan lägga in musik på ipodarna från olika datorer? jag o många med mig lyckas ju, varför lyckas inte du? eller har du bara läst det nånstans o inte ägt en ipod själv?

Problemet blir att den då märker att låtarna som redan finns på ipoden inte stämmer med låtarna på den andra datorn och den vägrar att göra nåt annat förrän man tar bort låtarna från ipoden. Gällde på den shuffeln jag hade olyckan att testa en kortare tid.

Permalänk
Medlem

shufflen beter sig inte som de andra ipodarna ihop med itunes så det vet jag inget om, alla de andra beter sig inte så där.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Roger W: Tony Clifton: självfallet kan du köpa från apples amerikanska butik, så länge adressen som ipoden skickas till är i usa. finns absolut ingen lag om att ett företag måste sälja internationellt, de får sälja vart de vill och så länge de har en svensk butik lär de inte sälja från amerikanska butiken till kunder i sverige.

sen måste du även tänka på att priserna i usa inte är räknade med moms, då varje delstat har olika olika moms. men säg att du skulle kunna beställa en till sverige, så skulle risken vara att den fastnade i tullen, då skulle den snälla svenska myndigheten lägga på 4% tullavgift på varans pris + frakt, sen lägga på 25% moms på varans pris + frak + tull, så ditt slutpris skulle bli högre än det svenska priset.

Ok, tack för ett bra svar, jens. Jag visste inte att moms lades på frakt och tull.

Förhoppningsvis är nano ännu billigare i Hong Kong, eftersom jag känner en kille som bor där. Får väl be honom kolla efter den där då. 2500,- för 4 gig med flashminne ÄR ett mkt bra pris, men det är ändå väldigt mycket pengar för en mp3-spelare.

Edit: här presenterar Steve Jobs nano:

http://stream.apple.akadns.net/

(ungefär halvvägs in i videon)

Permalänk

Moonroy, det handlar inte om fanboyism. Du jämför iPod/iTunes/Apple med iRiver/iAudio/etc. De sistnämnda tillverkar mp3-spelare, och inte så mycket annat (vad jag vet, rätta mig om jag har fel). Apple tillverkar/utvecklar datorer, operativsystem, mjukvara, mp3-spelare, kringutrustning och tillhandahåller dessutom med försäljning av musik via internet. Det finns saker som du har poänger med, som att det inte går att tanka iPoden full med musik på din dator och sen tanka ur den på kompisens. Men varför tror du att det är så? Apple har avtal med flera av de största skivbolagen och de har självklart tvingat Apple till att se till att iPod inte används som ett piratkopieringsverktyg. Det behöver man inte vara Einstein för att räkna ut (och efterom jag är så långt ifrån Einstein man kan komma är det ju dessutom bevisat ). iTunes, iPod och iTMS kom ganska tätt, och självklart har det planerats under lång tid och skrivits olika avtal.

Att du däremot verkar ha ringa eller ingen kunskap om hur Mac OS X, iPod, iTunes, etc fungerar men likförbannat kastar ur dig fånigheter, och man svarar på det (m, jag var lite nedlåtande, sorry, kass dag ) så blir man fanboyifierad. Visst, jag gillar Apple och deras produkter som fan, men är också PC-användare och gillar Win *nästan* lika mycket som OS X. Dina erfarenheter från Mac OS X skulle antagligen smulas sönder om du gav OS X en rejäl chans och om du tänkte efter lite om hur hela konceptet Apple har med iTunes, iTMS, iPod funkar. Långt ifrån alla är så teknikfanatiska som vi är här och föredrar enkelheten som faktiskt Apples produkter står för.

Hursomhelst, jag ber om ursäkt för mitt första svar, det var på tok för nedlåtande. *Slaps himself*

Permalänk
Medlem

Yey! Nu har man en vit Ipod Nano på väg då. Ska bli kul!

Permalänk

Men förbannat! Snarzzk, du *får* inte, jag vill ju också ha!

Coolers, vad sades det om leveranstid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Men förbannat! Snarzzk, du *får* inte, jag vill ju också ha!

Coolers, vad sades det om leveranstid?

Antar att den frågan var riktad mot mig.

Det stog att den skickades vanligen inom 4 dagar.. Så vi får väl se.

EDIT: Eller om det var 5 dagar med gravering. Kommer inte ihåg riktigt. Men något i den stilen i alla fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Antar att den frågan var riktad mot mig.

Det stog att den skickades vanligen inom 4 dagar.. Så vi får väl se.

EDIT: Eller om det var 5 dagar med gravering. Kommer inte ihåg riktigt. Men något i den stilen i alla fall.

Japp, det var den. Ojdå, trevligt. Då ser vi andra fram emot en liten minirecension med bilder då inom kort?

Permalänk
Medlem

Ipod nano på insidan http://pc.watch.impress.co.jp/docs/2005/0908/nano.htm

går väll att översätta på baelfish om man vill

har för övrigt en svart beställd, hade beställt vit, men ändrade till svart.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

nice, undrar vilka tillbehör man får med ?
Undrar om den är lika robust som Ipod mini, synd att de har nu utgått från Apples sortiment Riktigt bra mp3 spelare.

Undrar om baksidan är gjord av metall?

Edit: lade märket till hörlurskontakten.
Asså den är mysko, är plaserad längst ner.
Hur jävla obekvämt som helst.

Jag vill fan inte ha en ipod hängades i en kedja!

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Japp, det var den. Ojdå, trevligt. Då ser vi andra fram emot en liten minirecension med bilder då inom kort?

Det kanske det blir. Om ingen annan hinner före vill säga.. Blir bara överflödigt då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Det kanske det blir. Om ingen annan hinner före vill säga.. Blir bara överflödigt då.

Fast det beror ju på. Du kan ju ha en annan syn på produkten än en annan Nano-innehavare.

Permalänk

himmel å pannkaka va snygg den är!

längtar efter en recension om den!
svart e lätt snyggast

Permalänk
Medlem

mm kolla in Ebay, fullt med Nanos

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Får hem min på onsdag förhoppningsvis

Permalänk
Medlem

Tänk om dom kunde börja tillverka mobiltelefoner EXAKT sådan design, fast kanske 1-2 cm kortare och med touchknappar. Fi satan skulle köpa en då

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Tänk om dom kunde börja tillverka mobiltelefoner EXAKT sådan design, fast kanske 1-2 cm kortare och med touchknappar. Fi satan skulle köpa en då

De börjar ju så smått.. de släpper ROKR med Motorola nu. Telefon med iTunes.

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är blind men jag ser inga plugins till FLAC, MPC etc...

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Vet inte om jag är blind men jag ser inga plugins till FLAC, MPC etc...

T_T iTunes utgår från att man rippar sin egen musik eller handlar från iTMS...

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se