Permalänk
Inaktiv

Sista tips innan beställning :)

Jag ska beställa min nya dator idag eller imorgon. Jag har valt ut dessa delar:

AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt
Pris: kr 3.750:-

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.
Pris: kr 1.195:-

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs
Pris: kr 2.265:-

NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Pris: kr 479:-

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz
Pris: kr 3.749:-

Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Ljud, PCI-Ex16
Pris: kr 1.019:-

Maxtor DiamondMax 10 250GB SATA 16MB 7200RPM NCQ
Pris: kr 995:-

Sony Diskettstation 3,5" 1,44MB Svart Floppydisk Intern
Pris: kr 149:-

Total pris: 13601 :-

Vad tycker ni om denna dator, behöver jag ändra nåt? Passar alla delar ihop med varandra och kommer de att funka bra ihop? Har jag glömt någon viktig del? Behöver jag en fläkt(kylare) eller vad det heter, isf vilken rekommenderar ni?

Tacksam för svar /// MVH Ziero

Permalänk
Avstängd

det ser väldigt bra ut
men i antec's sonata II följer det bara med en 120mm fläkt. en sån kanske vore bra http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302082&cks=PRL

om du vill ha tystare så finns en 16.5dBa fläkt från papst.

Permalänk
Inaktiv

Förstod inte riktigt ditt inlägg, maez ? Ngn som har några andra synpunkter på någonting?

Permalänk
Avstängd

haha. alltså i chassiet (antec sonata II) får du bara med en fläkt. så du kanske borde köpa en till

Permalänk
Inaktiv

Nu förstod jag Allt annat bra eller, behöver inte ändras?

Permalänk
Avstängd

nej inte vad jag ser. men om du vill få ner priset lite kan du ta en 3700+. eller om du vill ha dual core, X2 3800+
det beror på vad du vill ha men mobo och så ser bra ut

Permalänk
Medlem

En bättre prolle fläkt skulle nog sitta fint. Kanske lite kylpasta me när du ändå handlar.
Jag rekomenderar nog zalman framför de andra fläktarna och utan tvekan arctic silver pastan.

Permalänk
Inaktiv

Jag ska använda denna för spel för det mesta och gör oftast en sak i taget. Ska jag ta en 4000+ då eller X2 3800+ ?

Rilleman, vilka rekommenderar du då? Kan inte så mkt om dessa delar.

Permalänk
Avstängd

för spel _JUST NU_ är single core bättre. välj själv

Permalänk
Medlem

Det är lite halv komiskt att jag tänker köpa en ny maskin i veckan och att jag har funderat på det här paketet:

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr + 120mm fläkt

PAPST Fläkt 120x120x25mm (16,5db)

Arctic Silver 5 Kylpasta 3.5 Gram

Cooler Master Aerogate III Svart Dynamisk Fläkt/Kontrollpanel

Zalman CNPS7700-Cu CPU-Fläkt Socket 478/775/754/939/940

Asus A8N-E, nForce4 Ultra, Socket-939, ATX, S-ATA, GbLAN, Ljud, PCI-Ex16

AMD Athlon 64 3700+ 2.2GHz Socket 939, 1MB, BOXED m/fläkt

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

NEC DVD-brännare ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3 PCI-Express, Dual-DVI, VIVO, 450MHz

Snacka om déjà vu när man ser den här tråden

Permalänk
Inaktiv

Tack för hjälpen Tar nog 4000+, mobo ? (det du skrev i ditt föra inlägg)

Permalänk
Medlem

Om du ska överklocka som f*n så är DFI's lanparty mobo helt överlägset, men det är inte helt lätt att använda (mycket drivisar som ska laddas hem och saker som ska ställas in)
Medan asus kortet inte är lika klockvänligt men mycket enkelt att installera, mycket noob vänligt (det är därför jag ska ha det )

Permalänk
Inaktiv

Tack för svaret Rilleman Men jag undrar bara vad Zalman CNPS7700-Cu CPU-Fläkt Socket 478/775/754/939/940 används till? Om jag inte ska klocka så har jag ingen nytta av den, eller?

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men datorn tenderar att bli varm trotts att du inte klockar. Dessutom så låter de medföljande fläktarna väldigt mycket.
Så har du datorn i ditt rum och planerar att sova nån gång då och då så kan jag rekomendera bättre fläkt eller isolering i chassit

Förresten är verkligen 4000+ prisvärd?

Permalänk
Inaktiv

Tack för hjälpen Vet inte om den är prisvärd, kan någon svara på det ? Någon annan förutom maez och Rilleman som tycker någonting? Hjälp uppskatas

Permalänk
Medlem

Ok jag är inte på något vis bra på processorer men är inte den enda fyskska skillnaden mellan 3700+ och 4000+ 200mhz? Medan priset skilljer 1000 kr.
Det skulle ju innebära en skillnad på ca 10% i prestanda och ca 35% i pris. Eller?

Dessutom är 64 processorererna ganska lätta att klocka till och med med ett billigt asus mobo.
Har sett mänder med folk på forumet som har klockat sin prolle mycket mer utan at förlora stabiliteten.

Permalänk
Inaktiv

Ska nu snart beställa Ngn som har några sista tips till mig angående detta datorköp ?

Tacksam för savr /// Ziero