Permalänk

PTS hotar TeliaSonera

http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,707039,00.html
(jag vet att aftonbladet är som dom är men det får duga)

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/29/20050929144547_CS/20...
( IDG får en chans också)

Har ej hittat nån tråd om just denna sak.

Kort om detta. TeliaSonera riskerar ett vite på 100 miljoner kronor om dom inte tar bort kravet på att ha ett telefonabb för att få ADSL, detta måste ske inom 2 veckor.

Kravet försvinner och man kan teckna abb med andra bolag eller skita i det om man så vill och på så sätt spara som högst 125kr per månad. Troligen får man betala på annat sätt men då till ett lägre pris.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Kan man avsäga sitt nuvarande telefon-abbonemang men behålla adsl:et?

Permalänk

Re: PTS hotar TeliaSonera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaMan
http://www.aftonbladet.se/vss/it/story/0,2789,707039,00.html
(jag vet att aftonbladet är som dom är men det får duga)

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/29/20050929144547_CS/20...
( IDG får en chans också)

Har ej hittat nån tråd om just denna sak.

Kort om detta. TeliaSonera riskerar ett vite på 100 miljoner kronor om dom inte tar bort kravet på att ha ett telefonabb för att få ADSL, detta måste ske inom 2 veckor.

Kravet försvinner och man kan teckna abb med andra bolag eller skita i det om man så vill och på så sätt spara som högst 125kr per månad. Troligen får man betala på annat sätt men då till ett lägre pris.

Detta är redan klart. Telia kan erbjuda detta nu men varje kund som väljer bort det fasta ab. får betala en nätavgift på 89kr/månad.

Permalänk
Medlem

Frågan är ifall dom kommer tillåta andra operatörer att ansluta sig utan att Kunden har PSTN.
Jag ställer mig skeptisk faktiskt....

Permalänk
Medlem

Re: Re: PTS hotar TeliaSonera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Degeneration
Detta är redan klart. Telia kan erbjuda detta nu men varje kund som väljer bort det fasta ab. får betala en nätavgift på 89kr/månad.

Vem ska dom kräva det av?

Om jag inte har ett fast abbonemag & tecknar ett avtal om ADSL med företag X så är det till företag X jag betalar till & ingen annan.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigTasty
Frågan är ifall dom kommer tillåta andra operatörer att ansluta sig utan att Kunden har PSTN.

spelar ingen roll pts ställer kraven, om telia vägrar som är mer korrekt term får dom vite. Men i alla andra fall har telia gett med sig strax innan böterna träder i kraft.

Permalänk

Re: Re: Re: PTS hotar TeliaSonera

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Om jag inte har ett fast abbonemag & tecknar ett avtal om ADSL med företag X så är det till företag X jag betalar till & ingen annan.

Möjligt att då företag x får stå för nätavgiften om de hyr kapacitet i Telias nät, vilket ju då innebär att det inte är helt otänkbart att de tar ut den avgiften av kunden i form av höjd abonnemangsavgift..

Permalänk
Medlem

Haha, fan va surt. Skaffade fast telefoni för ca 2veckor sen bara för att kunna få ADSL. Yeye.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Citat:

Det finns en del inbitna Telia hatare som inte vill lägga en krona till detta företag eller dess moderbolag TeliaSonera, om man nu kan kalla TeliaSonera för moderbolag. Självklart vill TeliaSonera ha in stålar för att folk nyttjar kablarna och det är alltid kunden som får betala detta, går aldrig att komma ifrån när det gäller ADSL. Det är egentligen skitsamma vilket företag det är, TeliaSonera får alltid in några kronor på detta.

Visa signatur

Asus M5 A97 R2.0| Corsair Vengance DDR3 16GB| AMD FX 8350| Gigabyte HD 7950 3072Mb *2| Nätagg Corsair AX1200| Logitech Z4 samt QPAD QH-90 vid spelande eller lyssnade på film/musik| Det styrs av Windows 10.
Jösses vad gamla prylar man har :)

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigTasty

Skanova har haft den tjänsten länge. Bara för aktuell operatör att köpa.
https://www.skanova.com/pub/tab_offers/products/0,2716,prod%2...

Citat:

Och företag X köper tjänsten kopparaccess av Skanova, vilket du förmodligen blir fakturerad för.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Frågade detta till Telia fick svaret: Svar 2005-09-30

Tack för din förfrågan och ursäkta det sena svaret.
Det stämmer att vi nu kan erbjuda bredband utan telefonabonnemang i grund och botten.

Att teckna ett nytt bredband kostar 1670:-. Om du har ett bredband och väljer att avsluta ditt tillhörande telefonabonnemang kostar detta 550:-. Modemet vi säljer kostar 695:-.

Månadskostnaden om du tecknar ett 12-månadersavtal ser ut enligt nedan (priserna inom parantes gäller om du inte vill ha någon bindningstid):

Upp till 0.25 Mbit/s för 239 kr/månad (279:- kr/månad)
Upp till 0.5 Mbit/s för 309 kr/månad (339 kr/månad)
Upp till 2 Mbit/s för 339 kr/månad (419 kr/mån)
Upp till 8 Mbit/s för 389 kr/månad (439 kr/månad)
Upp till 24 Mbit/s för 419 kr/månad (449 kr/månad)

Du betalar även en nätavgift på 89:-/månad. Om du är intresserad av en beställning återkommer du med din adress och ett telefonnummer vi kan kontakta dig på så gör vi en förfrågan på om vi kan leverera bredband till dig. En förutsättning är att du har ett installerat jack hemma och att du kopplar modemet i huvudjacket.

Med vänlig hälsning

Telia Kundtjänst

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem

telia säger att de kunnat erbjuda detta länge, men ingen nappat på det. det stämmer tydligen inte då glocalnet har förfrågat om de kan få koppla in kunder under dessa premisser. det fick de, men de får då betala en utvecklingskostnad på 6 miljoner. låter rimligt? det tycker då inte jag.

och telia ska inte böla över att det kostar att underhålla nätet, det är ingen skälig utsäkt för att ta överpriser och oskäliga priser. de ska dessutom vara glada, för nätet fick de när de privatiserades, de har inte betalt en krona för att bygga det från grunden, det har vi skattebetalare gjort, sen när telia blev privat fick de nätet på köpet, regeringen gav bort "vårat" nät till ett privat vinstdrvande företag, som sen ska sköta det och erbjuda det till andra operatörer utan att vara jäviga (tänka på sig själva). vilket är idiotiskt, det säger ju sig själv, telia går före i kön hos skanova som sköter näten o som telia äger i alla fall. hur mycket skanova än säger att det inte är så. har kompisar som är teletekniker, telia går först.

telia får oxå bättre service tjänster från skanova än de andra. de andra får skicka in klagomål o servicebegäran på utrustning som sen ska handläggas av en handläggare o sen skickas till tekniker. telia, de har en datatjänst, där raporten/begäran går direkt till tekniker och det går därmed snabbare. det kallar jag fördel.

tyvärr är PTS en myndighet som mest utövar mycket snack, men liten verkstad. det hhär krävde de av telia i februari, NU, 8 månader senare så hotar de att ge böter, något som aldrig komemr ske, hur många gånger har de inte hotat men aldrig skritt till verket. annat exempel är det här med 3G, det skulel ju vara klart o färdigt för 1 år sen. de får hela tiden mer tid av PTS. inte direkt fair mot de företag som kom med verkliga tidsplaner när licenserna skulle delas ut. de hade säkert oxå kunnat lova att de skulel vara klara på en månad, bara de viste att de igentligen inte behövde det utan kunde förhala det hela tiden.
sätter inte mycket till för PTS. tyvärr.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Nu är det väll visserligen så att telias ägare (aktieägarna) har köpt telia inkl nätet, en aktie som blev kraftigt övervärderad så känns snarare som aktieägarna har betallt väldigt dyrt för kopparnätet.

Sen att man aldrig skulle sålt ut kopparnätet är en annan sak. Övertygad om att den typen av infrastruktur bör vara statlig (även om jag är väldigt liberal).

Permalänk
Medlem

Hiker: Kopparaccess är den tjänst leverantören köper när det redan finns ett kopparpar. Tjänsten du tänker på är 'Koppar punkt till punkt' (vilken dock är snäppet dyrare än ett vanligt teleabb både i installation och månadskostnad).

Permalänk

Att Telia/TeliaSonera över huvud taget äger kablarna är helt vansinnigt. Att de försöker återta kontrollen över Skanova är än vansinnigare. Att betala pengar till en före detta myndighet som bara lever på gamla meriter (ie. kablage som lades i marken långt innan Telia existerade som företag) är mig fullkomligt främmande, och jag är glad att PTS är rimliga i den här frågan.

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anakata
Hiker: Kopparaccess är den tjänst leverantören köper när det redan finns ett kopparpar. Tjänsten du tänker på är 'Koppar punkt till punkt' (vilken dock är snäppet dyrare än ett vanligt teleabb både i installation och månadskostnad).

att dessa tjänster finns e ett bevis för att telia bara jävlas, grundbulten är att telia inte vill bli av med mängder med folk som säger upp sitt fasta teleabb, allt annat e bara skit snack.

telia kör gamla vanliga förhala taktiken ... tills dom inser att det är kört och går med på kraven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Nu är det väll visserligen så att telias ägare (aktieägarna) har köpt telia inkl nätet, en aktie som blev kraftigt övervärderad så känns snarare som aktieägarna har betallt väldigt dyrt för kopparnätet.

Sen att man aldrig skulle sålt ut kopparnätet är en annan sak. Övertygad om att den typen av infrastruktur bör vara statlig (även om jag är väldigt liberal).

Det är självklart att kopparnätet ska vara statligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72

Det stämmer att vi nu kan erbjuda bredband utan telefonabonnemang i grund och botten.

Att teckna ett nytt bredband kostar 1670:-. Om du har ett bredband och väljer att avsluta ditt tillhörande telefonabonnemang kostar detta 550:-. Modemet vi säljer kostar 695:-.

Månadskostnaden om du tecknar ett 12-månadersavtal ser ut enligt nedan (priserna inom parantes gäller om du inte vill ha någon bindningstid):

Du betalar även en nätavgift på 89:-/månad. Om du är intresserad av en beställning återkommer du med din adress och ett telefonnummer vi kan kontakta dig på så gör vi en förfrågan på om vi kan leverera bredband till dig. En förutsättning är att du har ett installerat jack hemma och att du kopplar modemet i huvudjacket.

Med vänlig hälsning

Telia Kundtjänst

"Ett nytt bredband", "ett bredband".
Bara jag som reagerar på deras språkbruk?

Kul att betala 89kr i "nätavgift" också.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nebbi
Det är självklart att kopparnätet ska vara statligt.

precis, i alla fall om man ska komma o säga att det råder fri konkurans på marknaden, för det gör det inte. Jäv kallas det.

hur många aktier äre igentligen i telia? ja menar, de kostade väll 84 kr/st? säg 100 miljoner aktier, vilket nog är väll tilltaget (är nog färre), det blir väll 8,4 miljarder, det är ju mindre än vad i alla fall jag anser att kopparnätet är värt, då ska man ha i åtanke på att de pengarna även ska täcka telia som teleoperatör, exklusive kopparnätet, de blire ännu mindre pengar för kopparn. skulle säga att aktieägarna kom billigt undan. om de nu inte va mer än 100 miljoner aktier. eller har ja räknat fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

detta verkar ju rätt meningslöst, 89 istället för 125 och då blir man även av med telefonfunktionen på köpet
inte värt någonstans i mina ögon

är det verkligen skäligt att underhåll/drift av kopparledningen hem till mig kostar 89 i månaden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
telia säger att de kunnat erbjuda detta länge, men ingen nappat på det. det stämmer tydligen inte då glocalnet har förfrågat om de kan få koppla in kunder under dessa premisser. det fick de, men de får då betala en utvecklingskostnad på 6 miljoner. låter rimligt? det tycker då inte jag.

Glocalnets huvudägare Telenor har haft detta länge i sin tjänsteportfölj så jag tycker detta påstående låter mer som en bortförklaring. Har du någon källa?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Citat:

precis, i alla fall om man ska komma o säga att det råder fri konkurans på marknaden, för det gör det inte. Jäv kallas det.

hur många aktier äre igentligen i telia? ja menar, de kostade väll 84 kr/st? säg 100 miljoner aktier, vilket nog är väll tilltaget (är nog färre), det blir väll 8,4 miljarder, det är ju mindre än vad i alla fall jag anser att kopparnätet är värt, då ska man ha i åtanke på att de pengarna även ska täcka telia som teleoperatör, exklusive kopparnätet, de blire ännu mindre pengar för kopparn. skulle säga att aktieägarna kom billigt undan. om de nu inte va mer än 100 miljoner aktier. eller har ja räknat fel?

Telias aktieägare har köpt aktien med nät och allt, ska du bara ta nätet ifrån dem?
Men visst, låt alla som köpt telia aktier sälja tillbaks dem för inköps pris så ska ni se att ni säkert får tillbaks nätet

Citat:

är det verkligen skäligt att underhåll/drift av kopparledningen hem till mig kostar 89 i månaden?

Är det inte det får väll PTS gå in och slå dem på fingrarna?
Kabel föråldras, stationer ska underhållas och sådär. Tycker inte det verkar särskilt dyrt alls faktiskt egentligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72

Med vänlig hälsning

Telia Kundtjänst

Snacka om hämmande konkurrans för IP telefonin med dessa priser...

Knappast någon vits att skaffa IP telefoni om man har ADSL isf, först pröjsa 89:- månad och sedan ett ip telefoniabb på det. Helt orimligt!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Kabel föråldras, stationer ska underhållas och sådär. Tycker inte det verkar särskilt dyrt alls faktiskt egentligen.

PTS har redan kommenterat kostnaden för service/underhåll.
Dom kom fram till att Telia hade rätt att höja avgiften om dom så ville.

Med andra ord, PTS tycker att 89:- är för lite!

Permalänk
Medlem

Så, pts tycker att 89 kr är förlite när ett vanlig abb. kostar 125 i månaden?
En skilnad på 36 kronor. Så om telia höjer, vad är då vitsen med att inte ha ett vanlig abb? Aja..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Så, pts tycker att 89 kr är förlite när ett vanlig abb. kostar 125 i månaden?
En skilnad på 36 kronor. Så om telia höjer, vad är då vitsen med att inte ha ett vanlig abb? Aja..

Enligt en utredning som gjordes förra året utav PTS, så gav dom Telia rätten att höja den fasta avgiften för telefin, ifrån 125 till 175. Med anledning utav att service/underhåll hade ökat sedan dom fastlog att maxgränsen var 125.

Telia har ju dock inte höjt avgiften ifrån 125, då det skulle vara som att skjuta sig själv i foten! Men om dom vill så får dom, och då höjs per automatik summan för service/underhåll!

Ps.
Bytt namn?
Ds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker

Glocalnets huvudägare Telenor har haft detta länge i sin tjänsteportfölj så jag tycker detta påstående låter mer som en bortförklaring. Har du någon källa?

/H

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/29/20050929154547_CS/20...

Citat:

Telias aktieägare har köpt aktien med nät och allt, ska du bara ta nätet ifrån dem?
Men visst, låt alla som köpt telia aktier sälja tillbaks dem för inköps pris så ska ni se att ni säkert får tillbaks nätet

klart de inte kan ta tillbaka det nu, nu äre ju för sent. man skulle inte gett dem nätet från början, det är min ståndpunkt.Nätet och dess drift borde har styckats ut till ett eget fristående företag, statligt elelr privat. Nu äre PTS som måste se till att det råder fri konkurans, vilket kan bli svårt då en av operatörerna äger nätet.Jag tycker personligen att PTS handlande i alla frågor är väldigt lamt, både i denna fråga och i 3G frågan, tror knappast telia komemr få 100 miljoner i böter även om de gjort fel.

priset de fick på på nätet måste varit ruskigt bra, för hur man än räknar så blire i förhållandevis lite pengar vi snackar om. det är ju inte 100 meter koppar vi snackar om här.visst måste de serva nätet, men ändå, de lägger ju inte om en 1000-del ens om året. men de måste så klart ta betalt för det, men inte oskäligt, nätet borde drivas med motieringen att det ska funka, men inte vara extremt vinstdrivande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

[url]

priset de fick på på nätet måste varit ruskigt bra, för hur man än räknar så blire i förhållandevis lite pengar vi snackar om. det är ju inte 100 meter koppar vi snackar om här.visst måste de serva nätet, men ändå, de lägger ju inte om en 1000-del ens om året. men de måste så klart ta betalt för det, men inte oskäligt, nätet borde drivas med motieringen att det ska funka, men inte vara extremt vinstdrivande.

Läs senaste årsredovisningen... Nätet är inte vinstdrivande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VitoC
Ps.
Bytt namn?
Ds.

Ja, det har jag. Var trött på det gamla som hängt med i så många år.