Permalänk
Medlem

Hemsida till företaget..

Har tänkt starta en liten firma och sälja mina kunskaper inom ett visst område, lite konsult light.

Tänkte att en hemsida borde kunna höja seriositetsfaktorn lite.
Ska inte sälja några produkter utan vill ha en enkel, snygg hemsida med information om mig och min verksamhet.

Hur gör jag enklast för att nå detta?

Ser egentligen två alternativ,
Ena är att skaffa något enkelt program och utgå från en mall eller använda mina halvdana kunskaper inom html och själv göra en sida.

Andra är att be någon, mot betalning eller ej, göra sida åt en.

Vad tror ni? Finns det inget typ "Windows homepage maker" som fixar en enkel hemsida som ändå inte ser ut som dom gjorde när internet kom?

Alla förslag välkomna!

Permalänk

Hej AndersW

Jag jobbar i DreamWeaver och tycker att det är mycket användarvänligt och om man som du inte ska ha några konstigheter på sidan så är det inte speciellt svårt att sätta sig in i vad som krävs. Man kan arbeta antingan i code wiev där man kan skriva ren HTML kod eller i design wiev Där man jobbar i en lite mer avancerad windows miljö. (man ser direkt resultatet av vad man gjort.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Kermit
Hej AndersW

Jag jobbar i DreamWeaver och tycker att det är mycket användarvänligt och om man som du inte ska ha några konstigheter på sidan så är det inte speciellt svårt att sätta sig in i vad som krävs. Man kan arbeta antingan i code wiev där man kan skriva ren HTML kod eller i design wiev Där man jobbar i en lite mer avancerad windows miljö. (man ser direkt resultatet av vad man gjort.)

Då får jag fråga hur lätt/svårt Dreamweaver är, kan en person som inte kan HTML hoppa in i det och göra en hemsida?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Då får jag fråga hur lätt/svårt Dreamweaver är, kan en person som inte kan HTML hoppa in i det och göra en hemsida?

Ja. Om du vill vara litet snällare mot plånboken (alternativt Macromedia) kan du istället använda Nvu. Det är ett gratisprogram med mer eller mindre samma funktioner som Dreamweaver.

Dock rekommenderas att skriva sidan själv. Då får du större kontroll på utseendet och snyggare kod, dessutom lär du dig någonting.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Isbjörnen Igor

Ja. Om du vill vara litet snällare mot plånboken (alternativt Macromedia) kan du istället använda Nvu. Det är ett gratisprogram med mer eller mindre samma funktioner som Dreamweaver.

Dock rekommenderas att skriva sidan själv. Då får du större kontroll på utseendet och snyggare kod, dessutom lär du dig någonting.

Har tyvärr inte tid att lära mig, då sidan ska upp snart.
Men jag är inte direkt den som är lat när det gäller att lära sig nya saker.

*EDIT: Tankade Nvu

Permalänk
Medlem

*Host* Anteckningar *host*
okey, kanske lite overkill ifall man är nybörjare.
Och som sagt tidigare, Dreamweaver är plånbokskiller.
Sen har vi även Adobe GoLive! om vi nu ändå ska vara på den nivån.
Ev. Macromedia Homesite? Finns ju trials på deras hemsidor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog betala någon som gör en sida åt dig om du ska ha ett företag borde du ha råd med det
Det är inte så lätt att få ihop designen om man inte har gjort något alls förut, och om du inte har tid att lära dig så ser jag inte något annant alternavtiv än att anlita någon. Det finns många kunniga hobby-webdesigners som gärna fixar en sida år dig för en billig peng

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Ska kolla upp dreamweaver och nvu. När det antagligen bara är en hemsida jag kommer göra+senare uppdateringar, så känns nvu närmare till hands.

Har programmen inbyggda script och liknande man bara kan infoga eller måste allt sånt installeras separat? Ska börja peta lite i programmet nu.. återkommer med alla tusen frågor sen

Permalänk
Medlem

Macromedia Dreamweaver har inbyggda Javascript, om du vet hur du använder programmet vill säga. Och den sätter in egen JS kod automatiskt också.
Skräp kod i mitt tycke, men dock funktions dugligt.

Stylesheets finns också inbyggt så du bara sitter och väljer färg etc.

Permalänk

Ingen mening med att ha en hemsida om det inte ser riktigt bra ut och fungerar bra.. Det är inget egenvärde att ha en hemsida, det måste generera något för att det ska vara mening med det.. annars är det snarare negativt än positivt.

Det är ju inte som att besökare dräller in på sidan utan rätt stora engagemang från ägaren iaf.. att bara göra en halvdan sida, som inte får besökare (eller i alla fall inte rätt besökare) ger nada. Om man tänker satsa på att driva trafik till domänen så bör man ju ha råd att lägga ett par kronor på en layout osv innan det.

Det är inte många som kan göra webblayout som är funktionell och bra.. men kan man inte det så ska man låta bli.. det är min uppfattning..

obs, detta gäller företag.. i andra fall, så kan det se ut hur som helst givetvis.

Permalänk
Medlem

Jag håller med björn
Antingen anlitar du någon eller så skippar du hemsida, för något halvdant ger endast en negativ effekt

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem

Re: Hemsida till företaget..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersw
Har tänkt starta en liten firma och sälja mina kunskaper inom ett visst område, lite konsult light.

Tänkte att en hemsida borde kunna höja seriositetsfaktorn lite.
Ska inte sälja några produkter utan vill ha en enkel, snygg hemsida med information om mig och min verksamhet.

Hur gör jag enklast för att nå detta?

Ser egentligen två alternativ,
Ena är att skaffa något enkelt program och utgå från en mall eller använda mina halvdana kunskaper inom html och själv göra en sida.

Andra är att be någon, mot betalning eller ej, göra sida åt en.

Vad tror ni? Finns det inget typ "Windows homepage maker" som fixar en enkel hemsida som ändå inte ser ut som dom gjorde när internet kom?

Alla förslag välkomna!

Argh!! Jag är ledsen men fy FAN vad jag blir trött på sån här SKIT! Anar du hur många som tänker precis som dig, man vill ha en hemsida men man vill inte betala för den, för att det är bra att ha men "inte så viktigt". Begriper du hur många såna skitsidor det finns där ute som snarare skrämmer bort potentiella kunder bara för att de har en layout och uppbyggnad som är helt åt helvete misanpassad? Och ja, nu får du ta all skit från många års bevittnande av vrånga jävla individer som inte förstår att de skulle öka sin försäljning om de bara hade en sida som inte var så jävla illa att folk flyr från den istället, men så må det vara. Ville bara säga detta: Om du inte har kunskaper om html/css och har någon form av designsinne, så låt bli att göra en hemsida själv! Låt någon som kan göra det åt dig, eller låt bli, bättre att inte ha en sida alls än att ha en som ser ut som ett amatörbygge.

Permalänk
Medlem

Frontpage! För nybörjare, likadan miljö som office word

Permalänk

om du vill spara lite pengar kan du ju alltid anlita http://www.webbprofessorn.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nilstastic
om du vill spara lite pengar kan du ju alltid anlita http://www.webbprofessorn.se

"Spara pengar" - en sida med ett CMS för 25 sidor kostade 37000 kr och då verkar inte ens XHTML och CSS att användas.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hemsida till företaget..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Argh!! Jag är ledsen men fy FAN vad jag blir trött på sån här SKIT! Anar du hur många som tänker precis som dig, man vill ha en hemsida men man vill inte betala för den, för att det är bra att ha men "inte så viktigt". Begriper du hur många såna skitsidor det finns där ute som snarare skrämmer bort potentiella kunder bara för att de har en layout och uppbyggnad som är helt åt helvete misanpassad? Och ja, nu får du ta all skit från många års bevittnande av vrånga jävla individer som inte förstår att de skulle öka sin försäljning om de bara hade en sida som inte var så jävla illa att folk flyr från den istället, men så må det vara. Ville bara säga detta: Om du inte har kunskaper om html/css och har någon form av designsinne, så låt bli att göra en hemsida själv! Låt någon som kan göra det åt dig, eller låt bli, bättre att inte ha en sida alls än att ha en som ser ut som ett amatörbygge.

Eftersom jag inte är insatt i hur krävande det är att göra en vettig hemsida skrev jag mot betalning eller ej. Jag är mer än villig att betala för en funktionell hemsida om det behövs!

Du har rätt i det du säger, men tråkig attityd. Med den insikt du nu verkar ha, varför omvandlar du inte den till handling och gör di ett par kronor istället? Kanske du gör redan.. bara ett tips.

När jag pratar "enkel" hemsida menar jag på funktioner. En snygg design vill jag givetvis ha, men förutom det är information det ända som kommer finnas.. inga formulär, shops, gästböcker, forum, interaktiva bokningssystem osv osv

Permalänk
Medlem

Ska du ha en sida som visar seriösitet, ska du fixa en som gör den åt dig.
Finns inget värre än om man ser en snygg sida och så funkar den inte..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

Lite "off topic" men: hur är det med försäljning av hemsidor? Behöver man F-skattesedel eller? Vid vilken inkomst måste man betala skatt, och så vidare? Jag är inte så insatt i det där. Kan någon berätta?

Permalänk
Medlem

Du måste betala inkomst för allt du tjänar, oberoende av typ av arbete.
Däremot kan du få jämka som student och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zapher
Du måste betala inkomst för allt du tjänar, oberoende av typ av arbete.
Däremot kan du få jämka som student och liknande.

Okej, så alla som bara stoppar pengarna direkt i fickan gör fel? Om någon nu gör det. Jag snackar nu inte om de 37000 kronorna som WebbProfessorn tog utan kanske en 40 gånger mindre summa.

Ett exempel här då:
Om man tar en tusenlapp för en hemsida och man är under 18 år, hur ska försäljningen skötas?

Permalänk
Medlem

Det är svart arbete ja. Arbetsgivaren ska egentligen redovisa. Men let's face it. En tusenlapp försvinner ändå i administrationskonstnader på Skatteverket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

*host* svartjobb ftw *host*

hehe

Permalänk
Medlem

Skriv vad du vill ha på sidan så fixar jag till ett bra pris.

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk
Medlem

Jag kan göra en sida (en singelsida alltså) där du kan ha information. Kan göra en logotype och skriva en text också om du vill. PMa mig med lite info om vad du gör och vad företaget heter så kan jag leka lite när jag har tid över.