Permalänk
Medlem

AMD vs Pentium

Nu kommer säker en dum fråga men måste ställa den ändå.

På alla AMD så stär det t.ex Athlon64 4800+ 2.4Ghz.
Har fått nån som sagt att 4800+ är vad den genfört med Pentium skulle har för Hz. Men att den igentligen med AMD mått går i 2.4Ghz....
Stämmer detta eller vad står 4800+ för ??

Permalänk
Avstängd

Re: AMD vs Pentium

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweppe
Nu kommer säker en dum fråga men måste ställa den ändå.

På alla AMD så stär det t.ex Athlon64 4800+ 2.4Ghz.
Har fått nån som sagt att 4800+ är vad den genfört med Pentium skulle har för Hz. Men att den igentligen med AMD mått går i 2.4Ghz....
Stämmer detta eller vad står 4800+ för ??

du har inte ställt en dum fråga! själv undrar jag vilken av dessa två som är bäst båda har ju dual core! AMD Athlon 64 X2 4800+ Vs Intel Pentium Extreme Edition 840 3.2 GHz processor!

båda har ju dual core och 2 mb cache! men intel har HT vad har amd?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Re: Re: AMD vs Pentium

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
du har inte ställt en dum fråga! själv undrar jag vilken av dessa två som är bäst båda har ju dual core! AMD Athlon 64 X2 4800+ Vs Intel Pentium Extreme Edition 840 3.2 GHz processor!

båda har ju dual core och 2 mb cache! men intel har HT vad har amd?

Jo det är sant..men min fråga är, en AMD 4800+ skulle de gå i 4.8Ghz om det va en Intel ??
Asså varför står det alltid 3200+, 4800+ osv men sedan efter vad den igentligen går i för Hz.

Är detta då vad en AMD skulle ha för Hz om den var en Intel
Flummigt förklarat men vet inte hur jag skall skriva.

Permalänk
Medlem

Det är helt enkelt ett säljtrick.
Om de skulle bara skriva hur många MHz den går i så skulle den okunnige personen alltid välja den med högst MHz.
De ville helt enkelt gå ifrån att ha MHz som någon måttstock på hur snabb processorn är.
Så då valde de att införa beteckningar som visade hur många MHz deras intel-motsvarighet har.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

AMD ar ju generellt sett snabbare på spel, det ar ju allmant kannt, Intel ar nog aningen battre pa videohantering osv men jag ar inte expert.
Fråga dig vad du ska anvanda maskinen till, pris osv.
Intel drar mer strøm och blir darmed mkt varmare vilekt påverkar kylning osv særskilt om du ska øverklocka t.ex.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Nja Intel är väll ungefärligt lika bra AMD vinner väll ibland när man tittar på tester och så men dom står sig rätt så lika. Men fler väljer AMD för dom är billigare bättre till klockning m.m. Så för mig är AMD alltid det första valet.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av club01
Nja Intel är väll ungefärligt lika bra AMD vinner väll ibland när man tittar på tester och så men dom står sig rätt så lika. Men fler väljer AMD för dom är billigare bättre till klockning m.m. Så för mig är AMD alltid det första valet.

okej! har kört intel ett tag nu! är sugen på nåt nytt! men jag fattar inte varför amd inte kan ha snabbare minnen än pc3200?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
okej! har kört intel ett tag nu! är sugen på nåt nytt! men jag fattar inte varför amd inte kan ha snabbare minnen än pc3200?

Man kan ha snabbare minnen än PC3200. Det är bara det att PC3200 är den högsta officiella standard som finns när det gäller vanliga DDR-minnen. Det finns minnen som kallas PC3500, PC4000 osv som garanterat klarar högre hastigheter, men det är tillverkarnas namn på det hela, ingen officiell standard.

I valet mellan Intel Prescott och AMD A64 är A64an generellt snabbare, billigare och svalare och därför ett givet val imho.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Märkvärdigt vad en del "sanningar" lever kvar länge. AMD är inte speciellt bra på överklockning i dagsläget, och har inte varit på ett tag. De är förståss inte speciellt dåliga iheller, men det är inte som när de var olåsta, och det var rena julafton. Den senaste störe överklockaren är väll i så fall Pentium M, men det är ju något av ett speciallfall, och knappast billigt.
orginal är A64'orna överlägsna allting Intel har i dag, vad det gäller ren beräkningskraft, överklockade är det just PentiumM som kan ge den en rejäl match, och då beror vinnaren mycket på vilken typ av beräkningar som körs. Mycket spel, och tester som belastar cache hårt, är PentiumM ofta vinnare i, medans den helt enkelt inte riktigt vill vara med alltid när det gäller andra typer av arbeten.

Så där jäkla mycket billigare är inte AMD längre, däremot har de ett bredare spektrum av tillgängliga cpu'er, från billigare, till "lika dyra" och lika dyra, är bättre presterande.

Självklart kan du köra snabbare minnen än PC3200 i en AMD, däremot kan du inte ha DDR2 i en AMD. Det är ingen nakdel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Märkvärdigt vad en del "sanningar" lever kvar länge. AMD är inte speciellt bra på överklockning i dagsläget, och har inte varit på ett tag. De är förståss inte speciellt dåliga iheller, men det är inte som när de var olåsta, och det var rena julafton. Den senaste störe överklockaren är väll i så fall Pentium M, men det är ju något av ett speciallfall, och knappast billigt.
orginal är A64'orna överlägsna allting Intel har i dag, vad det gäller ren beräkningskraft, överklockade är det just PentiumM som kan ge den en rejäl match, och då beror vinnaren mycket på vilken typ av beräkningar som körs. Mycket spel, och tester som belastar cache hårt, är PentiumM ofta vinnare i, medans den helt enkelt inte riktigt vill vara med alltid när det gäller andra typer av arbeten.

Så där jäkla mycket billigare är inte AMD längre, däremot har de ett bredare spektrum av tillgängliga cpu'er, från billigare, till "lika dyra" och lika dyra, är bättre presterande.

Självklart kan du köra snabbare minnen än PC3200 i en AMD, däremot kan du inte ha DDR2 i en AMD. Det är ingen nakdel.
B!

har itne sett något mobo socket 939 som kan ha pc3500 och pc4000! men det lutar åt en amd ändå! men man får hoppas att man inte blir besviken om man byter till amd!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
har itne sett något mobo socket 939 som kan ha pc3500 och pc4000! men det lutar åt en amd ändå! men man får hoppas att man inte blir besviken om man byter till amd!

Som sagt.. Det finns ingen officiell standard högre än PC3200. Moderkorten kan inte officiellt stödja standarder som inte finns. Simple as that.
Dock finns inget inget som hindrar att du kör ditt minne i 300MHz (DDR600) på ett modernt S939-kort.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Märkvärdigt vad en del "sanningar" lever kvar länge. AMD är inte speciellt bra på överklockning i dagsläget, och har inte varit på ett tag. De är förståss inte speciellt dåliga iheller, men det är inte som när de var olåsta, och det var rena julafton. Den senaste störe överklockaren är väll i så fall Pentium M, men det är ju något av ett speciallfall, och knappast billigt.
orginal är A64'orna överlägsna allting Intel har i dag, vad det gäller ren beräkningskraft, överklockade är det just PentiumM som kan ge den en rejäl match, och då beror vinnaren mycket på vilken typ av beräkningar som körs. Mycket spel, och tester som belastar cache hårt, är PentiumM ofta vinnare i, medans den helt enkelt inte riktigt vill vara med alltid när det gäller andra typer av arbeten.
B!

Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. Dock så vet jag iofs inte hur det var "när dom var olåsta."

Dom flesta 3000+ Venicarna klockar ju till 2,7 och Opteron 939 klockar ungefär lika högt om inte högre. Och 2,7GHz på dom ger rätt så bra prestanda.

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem

Smolk, det är inte nån "wow" faktor i ett par 300 Mhz mer än snabbaste sålda cpu'n i samma familj, lika lite som Prescottarnas 2.53Ghz är nån kanon för att den klockar till 4Ghz regionen. Det är inte dåliga överklockningar, men det är inte "lika bra som förr". Det ända som klockar på samma skalla lika bra, är just PentiumM och många av Intels LV Xeon's... oavsett vilket valet är här, är det löjligt dyrt, och i alla fall i mitt tycke ointressant. Det finns ett par omgångar Opterons nu nyligen släppta som är intressantare, men deras intresse faktor baseras mer på pris / prestanda, än överklockningsbarhet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem

En processor som gör +50% med liten eller ingen ökning av Vcore är en väldigt bra överklockare imho. Vissa A64or/Opterons hör dit, men inte alla.

Det beror på hur man definierar bra överklockning antar jag. Jag är mest ute efter "enkel" överklockning på relativt låg spänning och då är det mest ingångsmodellerna som är intressanta och man kommer sällan långt över toppmodellernas prestanda. Ln2-klockning av toppmodellerna, extrema Vcore-moddar osv intresserar mig mindre.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

personligen så tycker jag bättre om AMD...... tycker inte om intels stil eller attityd.

AMD har alltid funkat för mig och då håller jag mig till dom

Permalänk
Avstängd

Tycker att kan man inget ska man akta sig för att skriva saker.

Men en AMD på 3200+ är generellt snabbare än en P4 på 3.2GHz. Dessutom kommer den bli ännu snabbare när man byter till ett 64bitars Operativsystem.

Jämför man A64 mot P4 kan man säga att A64 är snabbare, billigare, och väldigt mycket svalare.
Kan man sin sak kan man också köra en billig Opteron som man kan klocka riktigt högt och därmed få otrolig prestanda för liten peng.

Finns ingen riktigt bra anledning att köpa P4 idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Man kan ha snabbare minnen än PC3200. Det är bara det att PC3200 är den högsta officiella standard som finns när det gäller vanliga DDR-minnen. Det finns minnen som kallas PC3500, PC4000 osv som garanterat klarar högre hastigheter, men det är tillverkarnas namn på det hela, ingen officiell standard.

I valet mellan Intel Prescott och AMD A64 är A64an generellt snabbare, billigare och svalare och därför ett givet val imho.

Svalare? det kan jag knappast hålla med om...p4 håller mycket lägre temperatur än vad amd gör!

Visa signatur

| Antec Sonata | Intel Pentium 4 560 3.6GHz | MSI 945P Platinum | Kingston DDR2 1024MB PC4300 | GeForce 6200 128Mb | 80 gb PATA/IDE Seagate | 250 gb SATA Seagate | 200 gb PATA/IDE Maxtor | 250 gb SATA2 Western | 250 gb SATA2 Western | NEC 3500 DVD-RW |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanbo
Svalare? det kan jag knappast hålla med om...p4 håller mycket lägre temperatur än vad amd gör!

Jo, för så är det.. I fablernas värld. I faaaaablernas väääärld... *sigh*

Ett par länkar som förhoppningsvis kan få dig att vakna upp.
- http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/athlon64-x2-3800...
- http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/sempron-3000_9.h...
- http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/pentiumd-820_3.h...
- http://anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=2389

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanbo
Svalare? det kan jag knappast hålla med om...p4 håller mycket lägre temperatur än vad amd gör!

Möjligtvis Northwood propparna under 3Ghz isåfall men definitivt inte prescott.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Möjligtvis Northwood propparna under 3Ghz isåfall men definitivt inte prescott.

Nej inte ens dom. Northwood kom snabbt över 100W MAX-Watt.
Kan väl tänka mig att 2GHzarenär ganska sval.

Att northwood kanske var svalare än AXP är möjligt, men isåfall när man jämför vid samma prestanda. Typ 3200+ mot P4 2,8GHz.
3200+ mot 3.2GHz eller 2600+ mot 2.6GHz så var nog faktiskt AMD svalare. Dock långsammare också.

Men A64 är mycket svalare vid samma prestanda som northwood.

Permalänk
Medlem

Ok.. kollade min egen P4C 2,8 & den låg på ca~52 grader (idle 26) (rumstemp 21 grader) efter 30 min med prime95 x 2.
Kylare på proppen är en termalright slk-948-u med en adda 90mm fläkt som varvade 1400 varv.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johanbo
Svalare? det kan jag knappast hålla med om...p4 håller mycket lägre temperatur än vad amd gör!

Hehe... Din P4 är rejält mycket varmare än någon processor som AMD tillverkat. Någonsin.

Tänk att sådana här grejor kan leva kvar så länge. AMD har inte varit mycket varmare än Intel sedan tiden då Pentium III tävlade mot Athlon Thunderbird. Under hela AthlonXP-tiden låg Intel och AMD nära varann i effektförbrukning, även om Intel lyckades lura de flesta att tro att P4:an var mycket svalare än AthlonXP. Allt sedan P4 Prescott släpptes har ju dock AMD legat före på detta område och i och med AMDs 90nm-process blev skillnaden mycket stor.

Jag är säker på att de flesta redan visste allt det här, men det verkar som en liten genomgång är bra ibland.

Permalänk
Medlem

Celeron M ULV är nog den "kallaste" processorn idag från de bägge tillverkarna.

Men nu är vi nog väldigt offtopic.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless