Tävla om valfri Komplett-PC!
Permalänk
Medlem

Bästa bredbandsleverantören.

Hejsan. Vi har under en längre tid haft problem med Bredbandsbolagets VDSL här hemma, och nu är vi väldigt inne på att byta ut dom helt.

Problemet är att vi kopplas ur lite då och då, tillsynes utan anledning. Vi har testat att koppla ur routern och ringa BBB. Allt BBB gör är tyvärr att sänka vår hastighet (tror vi har ringt dom två gånger, kanske tre, och dom har bara sänkt hastigheten).

Råkar nu vara så att vår hastighet är det enda alternativet till att vi stannat kvar hos BBB såhär länge, därför vill vi nu byta.

Så till frågan.

Vi betalar för tillfället strax under 400:- i månaden för en uppkoppling på ungefär 5mbps upp och ner. Vart kan man få ett lika eller mer prisvärt bredband i Göteborgsområdet?

Jag tror som sagt att det var VDSL-uppkoppling vi hade nu, men jag är inte helt säker... någon form av *DSL är det iallafall. Uppkopplingen ska vara "upp till 12/9 mpbs", men sen bor vi ju en bit från telestationen och så också.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

vill du ha din uppload kvar så kan du tyvärr inte hitta något som är lika prisvärt.

Permalänk

vad bor du på för avstånd? säker på att allt i dina egna telejack är ok? Brukar alltför ofta vara det senare som är kuk när det strular.

Permalänk
Medlem

Hur kan jag kontrollera att det inte är mina telejack det är fel på?

Problemet kommer förövrigt oftast, nästan uteslutande, på kvällar.

EDIT:
Vad är de bästa alternativen i prisklassen 400:-/månad då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hur kan jag kontrollera att det inte är mina telejack det är fel på?

Problemet kommer förövrigt oftast, nästan uteslutande, på kvällar.

EDIT:
Vad är de bästa alternativen i prisklassen 400:-/månad då?

Telia.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Telia.

Har inte dom fruktansvärt dålig service?

Är verkligen det näst bästa alternativet upp till 1mbps upströms? Det är ju otroligt dåligt jämfört med vad vi har nu.

Överaskande, ska inte Sverige vara ett av de mer/mest utvecklade länderna vad gäller bredband? Trodde de flesta abonnemangen låg runt det jag har nu. =/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla har fruktansvärt dålig service egentligen. Dom är förvisso inkompetenta på Telia, men det funkar iallafall. Du ska nog inte behöva ringa så ofta dit.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | EVGA G2 Supernova 850 W | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K @ 4.0 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | 2 x MSI GeForce GTX 760 2GB TF | Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB @ 1600 MHz | Intel X25-M SSD 160GB | Samsung 850 EVO 250 250 GB | WD Caviar® Black 1TB 32MB Cache 7200RPM | Seagate Expansion Desktop Drive 3TB | SteelSeries Siberia V2 White | Microsoft Sidewinder X4 | Logitech MX518

Permalänk
Medlem

Telia.
Tycker inte de hade direkt dålig support på Telia, Men de har en jävla massa kunder så väntetiden är inte 5minuter precis

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inte dom fruktansvärt dålig service?

Är verkligen det näst bästa alternativet upp till 1mbps upströms? Det är ju otroligt dåligt jämfört med vad vi har nu.

Överaskande, ska inte Sverige vara ett av de mer/mest utvecklade länderna vad gäller bredband? Trodde de flesta abonnemangen låg runt det jag har nu. =/

Dom gånger jag har ringt så har det än så länge bara varit positivt för mig, du kanske pratade med fel person den/dom gången/gångerna du ringde.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JowTow
Alla har fruktansvärt dålig service egentligen. Dom är förvisso inkompetenta på Telia, men det funkar iallafall. Du ska nog inte behöva ringa så ofta dit.

haha, snacka om att dra alla över samma kam.

Permalänk

Möjliga telejacksfel:

Ej förstajack
Parallellkopplade jack (ska vara seriekopplade)

Dessa två ovan har jag för mig är beskrivna i handboken som BBB skickar med.

Egna förlängningskablar (telekablar, förlänga TP-kabel är ok)
Fel på telekablar mellan modem och telejack

Detta är vad du kan kolla själv, som jag kan tänka mig på rak arm. Om inget av ovan funkar, ring BBB och tala om vad du försökt (utan förbättring). De kan skicka ut tekniker som felsöker från telestation och hem mot dig, men du kan åka på en avgift på 1500 spänn ifall felet ligger i din ände. (dvs om du har en förlängningskabel på 20m som du inte orkar koppla förbi, eller har felkopplade jack)

Har du otur bor du för långt från telestation för att kunna ha tjänsten stabilt. VDSL är i min mening den näst bästa tjänsten, skulle mycket till för att jag skulle byta den mot adsl.

Permalänk
Medlem

Telia 24/1 blir det väl då som lite folk redan har sagt.

Kan tala om att servicen är hästlängder bättre än BBB,s. Å andra sidan behöver man inte ringa supporten så ofta med telia.

(Comhem har för övrigt bra service nuförtiden också)

Permalänk

Re: Bästa bredbandsleverantören.

Citat:

Jag tror som sagt att det var VDSL-uppkoppling vi hade nu, men jag är inte helt säker... någon form av *DSL är det iallafall. Uppkopplingen ska vara "upp till 12/9 mpbs", men sen bor vi ju en bit från telestationen och så också.

"Vad är skillnaden mellan ADSL och VDSL?
När det gäller teknikerna ADSL och VDSL så är den största skillnaden för slutkunden att VDSL är
snabbare än ADSL, men också dyrare. Det största problemet med VDSL är att det endast fungerar på
kortare sträckor mellan ditt telejack och telestationen med utrustningen. Med VDSL dämpas signalen tidigare, och därför fungerar VDSL bäst upp till 1.200 meter mellan telejack och telestationen.

VDSL-metoden fungerar nästan likadant som ADSL för anslutningen till internet. VDSL erbjuder visserligen mycket högre hastigheter än ADSL i bägge riktningarna men hastigheterna begränsas kraftigare beroende på avstånd mellan abonent och telestation, samt kvaliteten på kopparkabeln".

Källa:http://www.hotpot.se/ADSLdefinition.htm

Jag har Telia 24 Mbit/s och jag är helnöjd.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bästa bredbandsleverantören.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blue berry
"Vad är skillnaden mellan ADSL och VDSL?
När det gäller teknikerna ADSL och VDSL så är den största skillnaden för slutkunden att VDSL är
snabbare än ADSL, men också dyrare. Det största problemet med VDSL är att det endast fungerar på
kortare sträckor mellan ditt telejack och telestationen med utrustningen. Med VDSL dämpas signalen tidigare, och därför fungerar VDSL bäst upp till 1.200 meter mellan telejack och telestationen.

VDSL-metoden fungerar nästan likadant som ADSL för anslutningen till internet. VDSL erbjuder visserligen mycket högre hastigheter än ADSL i bägge riktningarna men hastigheterna begränsas kraftigare beroende på avstånd mellan abonent och telestation, samt kvaliteten på kopparkabeln".

Källa:http://www.hotpot.se/ADSLdefinition.htm

Jag har Telia 24 Mbit/s och jag är helnöjd.

Ash då, et var ju inte helt underbart.

Men det måste väl finnas någon anknytning till belastningen, och då bör väl BBB kunna göra något åt det? Anledningen till att jag tror det finns en anknytning är helt enkelt för att bredbandet, som sagt, mest lägger av på kvällar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Telia har väl det bästa nätet,supporten och tekniken när det gäller DSL ?
Har haft telia i över 4 år nu och nertiden kan jag räkna på mina fingrar, funkar MYCKET bra, oftast när det varit nere har det varit på grund av åska och blixtar sommartid.
Dock är dom lite dyrare än dom flesta andra men då funkar det bra också i dom flesta fall.