Permalänk
Medlem

kablar

hej jag har problem med några kablar i mitt aspire x-cruiser.. chassi fläktarnas kontakter hittar jag ingenstans att sätta fast?
undrar också vilken kabel man ska använda när man kopplar i hårddisken?.. fick med 2 st till mitt asus a8n-e.

Permalänk

du får isf köpa en y greneing till dina "molex ér" om de är slut.. finns på classe mm

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Om dina fläkar har en 3-pinskontakt så finns det antingen anslutningar på moderkortet. Är anslutningarna slut där kan du köpa en Adapterkabel.

Permalänk
Medlem

om det är 3pins kontakter så finns det inga sådana på ditt agg, kolla t.ex vart cpufläktensladden går in, den sitter på en kontakt på moderkortet, kolla vidare, det brukar finnas ett par stycken lediga.

Permalänk
Medlem

det är en rätt så stor 4 pins kontakt och den passar inte där breve cpu fläkten är ikopplad..
från fronten på chassit gick de en sladd som fläkt kablarna funkade perfekt i..ska ja koppla i den där? förresten varje fläkt har 2 kontakter . ska man använda båda? eller bara en?

nån som vet nåt om vilken hårddisk kabel som ska användas?

Permalänk
Medlem

Om det är en 4pins kontakt så ska den in på kontakter som kommer från nätagget.... Samma slags kontakter ska användas för hårddisken... Och Nej du ska inte ha båda kontakterna från fläkten ikopplade. Använd bara en av dem, den stora(4pin) eller om du vill den lilla (3pin).
OBS!!!! Om du får för dig att koppla in båda får du räkna me kortslutning!!!

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

ok så jag kan ta en hårddisk kabel från mitt tagan easycon och koppla in fläktarna på de bara? ingen som vet nåt om vilken hårddisk kabel ja ska använda?

Permalänk
Medlem

JA det ska gå. Det är sammas slags kabel som du ska koppla till fläkten som man använder för cd-rom, hårddisk alltså 4pinskontakt från nätagg bry dig inte om den lilla kontakten från fläkten

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

har du nån bild? på kontakten

Permalänk
Medlem

http://www.tritechcoa.com/images/products/I328473.jpg

Här ser du hur änden på fläkten ser ut och kontakten från nätagget

Här en bättre bild http://www.cosh.ag/pics/thumbs/tgc23.jpg

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

tack för svaret..

på dvd brännaren måste man ställa in Master eller Slave?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mig
tack för svaret..

på dvd brännaren måste man ställa in Master eller Slave?

Om brännaren sitter ensam på en IDE-kabel kvittar det om den står som master eller slave. Sitter den på samma kabel som din primära hårddisk (den du har Windows på) så ska brännaren vara slave.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

tack.. hårddisken då? jag fick med 2 kablar till hårddisk till moderkortet.. vet inte vilken jag ska använda?

edit: fick med en sata kabel med nätagget det ska nog vara till ström.. men till dvd brännaren vilken kontakt på moderkortet ska den kopplas i? undrar också va det är för strömkablar till dvd brännarn och floppyn?

Permalänk
Medlem

asså till dvd:n och hårddisken ska det vara 4pin som strömkabel. sata kabeln motsvarar ide(den breda platta kabeln) så det e ingen strömkabel. floppyn har en lite mindra strömkabel som också kommer från nätagget.

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

så för att ge ström till dvdn o floppyn o de måste jag hålla på o koppla ihop olika kablar och så?

Permalänk
Medlem

från nätagget kommer det ut en massa sladdar. Alla dem sladdarna är olika förmer av strömkontakter som skall in i komponenter så dem för ström.
För att få ström i dvd:n och hårdisken och fläktar m.m så ska du koppla in en av kontakterna från nätagget i enheten. 4pinskontakterna som majoriteten av kablarna från agget är ska alltså kopplas in i dvd, hårddiskar fläktar. du behöver inte koppla ihop olika kablar det är redan färdigt. I floppyn ska en mindre elkontakt in som också kommer från nätagget. Ja tror det är en 2pins kontakt.
Fläktar går också koppla in direkt i moderkortet om man vill men då är det den lite mindre kontakten från fläkten som ska användas. Men koppla fläkten till 4pin för det e lättare.

PS. JA förstår inte hur du kan få för dig idéen om att bygga en dator om du inte ens vet va en 4pins kontakt e................

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

ok..tack för svaren.. kan det hända nåt om man kopplar dvd o floppy fel? eller funkar bara dom inte då?

Jag vet vad en 4 pins kontakt är...

Permalänk
Medlem

du kan inte koppla in en strömkonatk fel alla fall inte 4pin till dvd men till floppy går det med lite våld

om du har msn så kan ja adda dig o hjälp blir änklare så

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

jag menar dom stora platta sladdarna som man kopplar in i moderkortet.. om det kan hända nåt om man kopplat dom fel

Permalänk
Medlem

jaha dem ide kablar heter dem. på moderkortet finns det ide kontakter som du säkerligen redan visste. det finns 2 sådanna o en floppy, IDE 1 och IDE2. hd:n ska du koppla till IDE1 och ställa jumprarna på master.... dvd:n ska du koppla till IDE2 och ställa den på slave. PÅ ide kontakterna finns det en liten utåtbuktad pigg so m gör att det inte ska gå o koppla dem åt fel håll men tryck inte för hårt för då kan det gå. på IDE sladden är ena kanten färgad röd,rosa den sidan ska va mot 4pinskontakten på dvd änden

Som sagt om du har msn så kan ja adda dig o hjjälpa

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

fläktarna har molex kontakter.. kan man koppla in dom på kablarna från nätagget som går tilll dvd brännaren , det är också molex? funkar de?

Permalänk
Medlem

Japp det funkar man kan annvända vilka av 4pins kontakterna man vill från nätagget.
Gick det bra o bygga ihop resten av grejerna

Visa signatur

*->AleX<-*

Permalänk
Medlem

Ja, det går bra.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

ok.. jo det gick bra