Permalänk
Medlem

Nätverkskabel för lång?

Hej!
Jag har lite problem med nätverket hemma.
Grejen är att jag måste ha datorn nätverkskort inställt på 10mbit för att kunna etablera ett nätverk, om jag har det inställt på auto eller 100mbit så skriver datorn att nätverket dåligt och att den inte kan ansluta.
Jag tror att detta beror på att nätverkskabeln är för lång, för samma kabel fungerar bra i kortare stycken, vilket är ganska skumt.
Vet ni något om detta?, att kablar får GRYMT försämrat kapacitet om dom är för långa..
Kabeln jag har är inte dålig, det är nog en av dom bättre (fick den av en snubbe som drog nätverk på sjukhuset här i Örebro och han sa att den var väldigt bra). Han hade dragi totalt 1km av samma kabel där.
Kabeln är runt 25-30 meter lång, vilket jag inte tycker låter så mycket.

Har ni några idéer varför den bara klarar 10 mbit och inte 100?

Permalänk

all nätverksutrustning stöder 100?

Permalänk
Medlem

Säker på att kabeln är rätt klämd? (alla trådar ligger på rätt ställe) har man korta kablar så spelar det inte alltid så stor roll. Men ökar avståndet kommer det att gå sämre.

http://www.kjell.com/kjellfakta/natv_kontakter/

Permalänk

Om kabeln är rätt klämd så funkar det med kablar upp till 100m, utan försämrad hastighet.
Om kabeln är för lång så går det taskigt, inte för att signalen blir för svag, utan för att det tar för lång tid för signalen att färdas, så datorerna i nätverket kan börja "prata i munnen på varandra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasseinorr
Om kabeln är rätt klämd så funkar det med kablar upp till 100m, utan försämrad hastighet.
Om kabeln är för lång så går det taskigt, inte för att signalen blir för svag, utan för att det tar för lång tid för signalen att färdas, så datorerna i nätverket kan börja "prata i munnen på varandra"

Fel.

Begränsningen 100m beror på att signalen dämpas för mycket annars. Problemet med late collissions uppstår inte förren efter ca 200m (i 100Mbps) och då inkluderar det fördröjningen från en repeater också så kör du "ren kabel" kan du gå upp ytterligare i kabellängd. Detta förutsätter nu att du kör hubbat med half-duplex. Men idag är det väl få som inte kör switchat och därmed full-duplex. Då finns inte problemet med late collissions över huvud taget.

Till trådskaparen,
30m är ingen längd för en nätverkskabel.
Det troliga är väl att den är dåligt kontakterad i ändarna eller att det är någon skada på den, tex att den blivit klämd i en dörr eller liknande.

Mitt råd är att byta kontakter och se om det blir bättre (om du har möjlighet) annars köp en ny färdigklämd kablel.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Jag ska testa att byta kontakter senare idag, är dock tveksam till att det är det som är fel, dubbelkollade flera gånger.
Återkommer när jag bytt kontakter!

Permalänk
Medlem

Jag hadde samma problem med en 85 m kabel.
Den var felklämd och är numera fullt fungerande.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

En sak förstår jag inte.
Jag har satt mina kablar såhär i kontakten:

och på Kjell & CO står det att dom ska sitta:

Om jag sätter kablarna samma ordning som på bild 2, blir det bättre då?

Permalänk
Medlem

det SKA vara som i bild två. annars sabbas hela iden med twisted pair

Permalänk
Medlem

Skumt att det fungerar om man har det som bild 1, aja får göra om kontakterna till bild 2 när jag kommer hem!

Permalänk
Medlem

Vadå, de båda bilderna säger ju exakt samma sak? Den övre bilden säger ju att par 1 (blå) kopplas till 4-5, par 2 (orange) till 1-2, o.s.v, precis som den undre.
Vilken färg som hamnar var spelar ingen större roll, så länge det är lika i båda ändarna (det finns ett par olika standarder, och man brukar försöka hålla sig till en inom en viss "anläggning").

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Oj, jag missade att det stod siffror bredvid i bild 1. trodde han hade kopplat som de låg.

Permalänk

Det har jag gjort, har kopplat in dom exakt i den ordningen som dom ligger på bilden, det måte ju vara det som är felet då..

/Skalman på annan dator

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akahumlan
Det har jag gjort, har kopplat in dom exakt i den ordningen som dom ligger på bilden, det måte ju vara det som är felet då..

/Skalman på annan dator

Ja har du kopplat in dem utan att bry dig om pin-nummrena så är det garanterat det som är fel. Du kommer då inte att få kabelparen tvinnade korrekt vilket tar bort hela iden med partvinnad kabel och den blir väldigt störningskänslig.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

Japp. Ethernet (10 och 100Mbit) använder paret 1-2 åt ena hållet och 3-6 åt det andra. Om 3-6 inte är samma par funkar inte TP som det är tänkt. Det fungerar säkert bra kortare sträckor, men kan bli jättefel på lite längre avstånd. Det blir inte bara störningskänsligt, utan man förändrar också kabelns karaktär (impedans och sånt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som kan klarlägga detta?:

TP står tydligen för Twisted Pair, betyder det att sladdarna ska vara olika i dom olika kontakterna?
Finns det någon bild som isåfall demonstrerar hur det ska se ut i dom båda ändarna. Är på väg att lösa detta nu, har bara några pusselbitar kvar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skalman
Någon som kan klarlägga detta?:

TP står tydligen för Twisted Pair, betyder det att sladdarna ska vara olika i dom olika kontakterna?
Finns det någon bild som isåfall demonstrerar hur det ska se ut i dom båda ändarna. Är på väg att lösa detta nu, har bara några pusselbitar kvar!

"Twisted pair" står för att kablarna är snodda runt varandra i hela kabeln.

Det finns utmärkta instruktioner på Kjell & co kjellfakta --> data --> TP-kopplingsschema (längst ner på sidan)

Där finns bla. denna bild:

Permalänk
Medlem

Den där bilden ska man akta sig för. Den beskriver en korsad kabel som fungerar för 10Base-T eller 100Base-TX, men inte för 1000Base-T. För att gigabit ska funka måste då även paren 4-5 och 7-8 vara korsade (alltså, 1-2 till 3-6, 4-5 till 7-8 och omvänt).

För en rak, vanlig sladd ska paren 1-2, 3-6, 4-5 och 7-8 vara kopplade till samma stift i båda ändarna. Vill man följa EIA/TIA 568B (som jag tror är den vanligaste standarden i Europa) ska det vara såhär:
1 - Orange/vit
2 - Orange
3 - Grön/vit
4 - Blå
5 - Blå/vit
6 - Grön
7 - Brun/vit
8 - Brun

Hur många fler pusselbitar finns det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stack, Nej nu ligger alla bita på plats!
Tack så mycket för hjälpen alla, kanon shysst!