Kommentarer på detta paket samt lite hjälp..

Permalänk

Kommentarer på detta paket samt lite hjälp..

Halloj! Ska beställa datorn som följer nedan. (HEM PC) Jag står i valet och kvalet mellan 3 skärmar.

Och dessa är:

Dell 2001FP (20")
Dell 2005FPW (20"WS)
Dell 2405FPW (24" WS)

Ni som är erfarna och kan mer än mig. Vilken skärm skulle göra datorn mest rättvis, givetvis kopplat till pris..
Och vad säger ni om Widescreen eller den vanliga 20" skärmen? För och nackdelar.

Prisskillnaden rör sig från ca 460:-/mån för 20" till 520:-/mån för 24". Ej Brutto utan netto.
Då ingår också ett högtalarsystem och trådlös router med tillbehör för stationär.
Datorn jag skall beställa är:

MODELL Dell | Dimension™ 9150
PROCESSOR Intel® Pentium® D 940 (3,2GHz, 2x2MB cache, EM64T, EIST, 800MHz FSB)
CHIPSET Intel® 945P
BILDSKÄRM Tillval
RAM-MINNE 2048MB DDR2, (533MHz 2X1024MB)
HÅRDDISK 500GB SATA Raid 0 (Stripe) (2 x 250GB, 7200 rpm med 8MB DataBurst cache)
FICKMINNE Dell 512MB USB-minne
KORTLÄSARE Integrerad 13-i-1 kortläsare
OPTISK ENHET 16x max DVD+/-RW “dual layer” (inkl. programvara)
GRAFIKKORT 512MB ATI Radeon X1900 XTX med DVI/ VGA/TV-Out, PCI-Express™ x16
LJUDKORT Sound Blaster X-Fi eXtreme Music (D) (stöd för 7.1)
FIREWIRE Firewire - IEEE 1394 kort (varav en i front)
HÖGTALARE Tillval
MODEM Internt V.92 Data/Fax
NÄTVERKSKORT Integrerat 10/100/1000 Mb Ethernet
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows® XP Professional, svenskt, inklusive media
TANGENTBORD & MUS Trådlöst Dell Multimedia tangentbord med optisk mus

Ös på med kommentarer! Vill höra allt!!
Ingen som kan säga något?!
/David

Permalänk

verkar bra... hur mycket kostar den?

Visa signatur

I am Oskar the one and Only!!

Permalänk

som det står i texten ovanför

Permalänk

24" kostar oerhört mycket mer för den extra ytan. Det är ju trevligt med stor skärm, men det är frågan om man kan utnyttja den fullt ut annat än när man ser på film och då kan man ju lika gärna se på TVn istället. Samma sak med widescreen - bra för att titta på film och spel, men av begränsad nytta vid normalt arbete.

Permalänk
Medlem

Är det försvarsmaktens avtal?
Är iaf samma dator som jag ska beställa, men med 19" skärmen.

Visa signatur

De som inte fick nog med uppmärksamhet som barn, kallas nu ordpoliser.

Permalänk

jo det är fm avtalet.
Anledningen att jag ej vill köpa 19" är att den fått bra mycket sämre kritik.

Ang widescreen. Vid normalt arbete kan man ju tex köra 2 dokument bredvid varandra. Eller köra pivot och surfa osv. Har aldrig gjort det själv men många säger att det funkar riktigt bra.

Sen tycker jag det är märkligt att 2005fpw är billigare än 2001fp???! Hur kan detta komma sig. Så vad det väl inte för ett halvår sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Anledningen att jag ej vill köpa 19" är att den fått bra mycket sämre kritik.

Vore tacksam för länk som stöder ovanstående påstående då jag själv beställt 19". :\

Min snäva budget gjorde att jag beställde en Pentium D 920 men nu börjar jag få kalla fötter då denna modell håller på och fasas ut. Ännu gladare blir man när man läser att det tydligen kommer ett kraftigt prisras på Intels 9xx-serie nu i slutet av april lagom till när dom släpper 960 (Man skulle ha väntat!)

Min främsta motivation till att just välja Dell var tillgången till support och på platsen service. Jag blev dock lite skakad när jag ringde upp support för att höra mig för lite närmare om fördelen med 920 över 820 (standard) varvid killen jag pratade med inte hade koll på att 900-serien använder 65nm-arkitektur: "Jasså, använder dom 65nm? Det visste jag inte, jag trodde inte dom hade börjat tillverkas ännu." Lite irriterrande då Intel tydligen redan dödförklarat 920.

Ledsen för min tirad. Sjyssta prylar annars, David!

Permalänk

Intel dödförklarat 920? Vad menas med detta då?
Ska leta lite efter stöd för mitt påstående ang 1907fp Var väl att ta i med bra mycket sämre kritik. Men jag återkommer med det.

Hur är det med d940 annars då? Är det en framtidssäker investering med tanke på att avtalet ändå sträcker sig i 3 år..

Permalänk
Medlem
Citat:

Intel dödförklarat 920? Vad menas med detta då?

Intel kommer ej längre att tillverka Pentium D 920, det sista exemplaret av denna modell lämnar fabriken i september 2006 enligt The Register.

Citat:

Hur är det med d940 annars då? Är det en framtidssäker investering med tanke på att avtalet ändå sträcker sig i 3 år..

Det roliga är ju att Intels 900-serie kommer att uppgraderas från B-1 core till C-1 core inom den närmaste framtiden. Uppgraderingen kommer att innebära en sänkning från nuvarande 130W till 95W för 930-955 (dvs. mindre kräm/värmeutveckling), och så kommer ju förstås C-1 med SpeedStep som verkar vara en bra feature. Men man kan ju alltid uppgradera senare; några tusenlappar hit och dit gör väl inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
2 Samma sak med widescreen - bra för att titta på film och spel, men av begränsad nytta vid normalt arbete.

Måste ju säga emot å det grövsta. Tycker det funkar utmärkt för tex bildbehandling då man kan ha hela verktygspaletten framme och fortfarande få plats med hela bilden på skärmen.