Hutlösa priser på grafikkort!

Permalänk

Hutlösa priser på grafikkort!

Hej!
Ni har säkert som jag sett ett och annat, när vissa sätter ut hutlösa priser på grafikkort trots att dom är lite gammla.
Såg på onoff i Slagsta strand i Stockholm där skulle dom ha 4500kr för ett nvidia 5900någoting kommer ej ihåg vad dom sista bokstäverna var för ca 6 mån sen.
Vad ska man säga !! Dom stakars som eventuelt köpte det kortet blev grundlurade av onoff, det är förjävligt att man får göra så
Berätta gärna om vad ni har sett och hört, kan ju bli ganska roliga historier om inte rent ut av skrämmande också.
Hälsningar Stefan

Permalänk

onoff suger, när det gäller datorkomponenter, alla sånna, siba, elgigante, onoff. ska man köpa tv eller dylikt så är det en annan sak. aldrig köpa dator där.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Jag var just inne på pricerunner och tittade bara på skoj, 5500kr skulle Microhard ha för ett x300SE HyperMemory 128Mb krafikkort ett av dom sämsta korten som finns, 5500kronor är inte det bedrägeri jag bara undrar!!!

Det var fel jag kollade just på deras hemsida det var 550kr lol jag tänkte väl!!
MVH Stefan

Permalänk

Jaa hörnini, är man rätt okunnig och ska köpa dator går man väl ofta till elgiganten, siba osv. Man vet att man får hjälp och man behöver egentligen inte bestämma något själv. Men man får inte den monstermaskin man betalar för.

Går man med 10 000 spänn till elgiganten får man som bäst en pentium 4, 1024MB okänt ram och ett X600. Ujujuj. Värde på ett datorpaket i den stilen enligt mig: 5000 spänn, max 6000.

Slutsatsen är helt enkelt: Affärer som säljer både tvättmaskiner och datorer är inte att lita på.

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

Min polares farsa pröjsade 13000 på Elgiganten för en 3700+, 1024 noname-RAM och ett X600 och ~400 GB HDD.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Min polares farsa pröjsade 13000 på Elgiganten för en 3700+, 1024 noname-RAM och ett X600 och ~400 GB HDD.

Exakt... För dom pengarna borde man väl iallafall få ett grafikkort som klarar World of Warcraft i en upplösning som är högre än 800x600

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk

Det är ganska vanligt att grafikkortet är utav sämmre kvalitet typ x600 eller x300 för paket under 10000kr dom saftar på med stora hårddiskar typ 300GB eller mer och då känner den vanliga konsumenten att dom får mycket för pengarna plus ett annat trick är att bara skriva grafikkort:256Mb och genast tror konsumenten att dom har en riktigt bra speldator, och ett annat trick är att bara skriva hur snabb processorn är inte VAD det är för processor vilket har en större betydelse.
Buuuu för alla så kallade elektronikaffärer typ Siba,onoff,elgiganten osv osv.

Permalänk
Medlem

Det farliga är att försäljarna tror sig själva när de säger att det är en 'bra deal'..

Visa signatur

Observera, Agera, Förstöra, Skapa.

Permalänk
Medlem

Precis. Ofta när man själv (som kan en del om datorer efter att ha suttit på SweC varje dag i ett halvår) går in i en OnOff butik så märker man att de anställda knappt vet vad de snackar om. Det där med tricken borde förbjudas. Jag blir riktigt irriterad när man ser annonser i tidningen där det står Processor: AMD. AMD what? AthlonXP? A64? Heh.

Grafikkort: 256MB. Huh? det kan i stort sett vara allt från X300 till ett 7900GT. Och även om man skulle få ett X300 skulle man ändå få lägga 10k för burken. Stöld, det är vad det är.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

mjo kan vara kul att ställa lite avancerade frågor man vet svaret på för dom ger en verkligen nått värdelöst svar

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Kollegor emellan på (siba/elg/påav):
"Haru hört om detdär nya feta grafikkortet?"
"Nää. Vadå, bättre än soundblaster??"

Visa signatur

Observera, Agera, Förstöra, Skapa.

Permalänk
Avstängd

hehe midaz

vi har köpt en dator på siba.. eller 2 st faktiskt...

fujitsu siemens begge två... men då var året 1999 och 2001... då kunde jag inte ett skit.. och det var fett bra datorer för att vara dom årtalen... den senaste vi köpte vad 2.4ghz p4 med 512 ram och ett gf4ti 4200.. den skulle dom ha 12000 för.. och då fick vi en noname 17" skärm som klarade 85hz i 1024 ^^ med på köpet....

riktiga lurendrejare... byggde ihop min dator igår på datorbutiken.se och kom upp i priser som var skrattretande... att jag lagt ut 16k på min dator e rätt sjukt... alla kringdelar osv så blev de 16k + frakt... och det är i DAGSLÄGET (priserna har ju förhoppningsvis sänkts... )
men det e rätt sjukt..
hade jag skullat köpa en sånhär dator på siba så hade dom trott att det var nasas dator och att jag fick betala 50k+ för den :\

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Har ofta funderat på vad för frågor angående datorer man kan ställa till lirarna på elgiganten/siba/onoff om man nu skulle jävlas lite med dom. Har alltid tyckt att de är äkta lurendrejare utan kompetens och som netonnets reklam säger: Bara för att du är först på rean så betyder det inte att varan finns, lägg till 1000:- så får du en mycket bättre vara...haha klockren. O inte ens den varan e bättre...

Hej o hå...kollade på onoff och kollade på deras tuffaste dator som kostar lite över 20000:- hör o häpna jag byggde en snarlik dator på datorbutiken. priset på den blev 14000:- + frakt på 259:-....skulle vilja säga att det är lite skillnad faktiskt hehe

Kan inte sluta hitta roliga saker, detta hittade jag på siba.
Deras dyraste dator, ska tilläggas att den är med WMC men det var just texten som var grym.

Grafikkortet är ett ATI Radeon X700 med upp till 512 Mb grarikkortsminne varav 256 Mb sitter på själva grafikkortet vilket ger totalt 512 Mb maxminne! WOW VAD HÄFTIGT!!
Meningen efter är också riktigt bra: Vid mätning i 3D Mark 05 fick datorn 1855 poäng! WOW hela 1855poäng va! Slå de om ni kan!
Men hallå man får ju en cykel på köpet! Bäst o cykla dit så fort som möjligt och köpa mig en dator på siba! Nån som ska med?
Förvisso så var den med WMC, är kanske inte meningen att de ska vara några gamingmonster. Men deras texter om produkterna är för roliga.

Ifrån siba: ATI Radeon X600 är ett kraftfullt grafikkort på 256MB som ger dig möjlighet att spela de senaste spelen. Ok behöver jag säga något mer? Kanske går o lira de senaste liren men hur bra kommer det tuffa på i Oblivion bland annat?

Och slutligen ifrån Power: Urvalet av avancerade videokort och superba audiofunktioner betyder att Scaleo X6800 är redo att möta de tuffaste grafik- och spelutmaningarna.
Det är alltså i videokortet och audiokortet allt kräm ligger och INTE i grafikkortet haha. Det går heller inte att se vad som finns i burken, så man köper något i blindo för 11000:- fan va crazy...

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem

bara bygga själv

Bygga själv eller köp av typ komplett är det bästa. Men det blir klart billigast att plocka ihop allt själv. Annars ska de ha betalt för jobbet och allt. Ett tips! Undvik era lokalbutiker och de stora varuhusen
Klockrena svar btw! Kollade på Dell å pockade ihop en dator för 41.000 dra av typ 15 k så har du rätt pris på den Det var med en IP4 hmmmmm

Permalänk
Medlem

man får ju inte glömma bort att de som vill spela och faktiskt vet nåt om datorer köper dom på internet, tror nog ingen av oss skulle betala över 10k för en dator med ett x600 i och rätt standardsaker förutom det, för det är ju vad de säljer.
De som köper datorer på dessa affärer är ju "hemanvändare" om jag kan använda det ordet. folk som bara behöver en dator för att typ lyssna på musik och sånt.
Men det är ju synd när nån unge får den här datorn av sin farsa och den är beskriven som en riktig speldator....det är ju inte världens roligaste grej att få en speldator med ett x550 i

Visa signatur

.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loutre
man får ju inte glömma bort att de som vill spela och faktiskt vet nåt om datorer köper dom på internet, tror nog ingen av oss skulle betala över 10k för en dator med ett x600 i och rätt standardsaker förutom det, för det är ju vad de säljer.
De som köper datorer på dessa affärer är ju "hemanvändare" om jag kan använda det ordet. folk som bara behöver en dator för att typ lyssna på musik och sånt.
Men det är ju synd när nån unge får den här datorn av sin farsa och den är beskriven som en riktig speldator....det är ju inte världens roligaste grej att få en speldator med ett x550 i

Kan inte riktigt hålla med där. Jag har ett par kompisar som lirar rätt så mycket (mer än mig), men kan nada om hårdvara och hur datorn är uppbyggd. De köper färdiga datorer på OnOff/Siba/Elgiganten eller om man har tur på Computer City. Sedan är de rätt nöjda med vad de har tills de kommer på besök hemma hos mig och får lira på en dator med hyfsat grafikkort och inser att de blivit blåsta (de trodde ju att de köpte speldatorer).

I de flesta fall behöver de bara byta grafikkort, men i ett fall så kan killen lika gärna kan byta hela datorn. Han borde ha misstänkt att datorn han köpte för 3500kr inte direkt var något spelmonster (även om killen i butiken bedyrade att man kunde spela de senaste spelen på den). Jag kollade på specen och garvade gott, iofs AMD 64 3000+, men på ett moderkort med enbart PCI-kontakter (ingen AGP eller PCI-e), inbyggd grafikkrets, 256MB RAM-minne och ett 200W noname nätagg.

Anledningen till att jag garvade var att jag erbjudit killen hjälp med att plocka ihop en bra budgetdator, men han tyckte att han minsann kunde köpa en själv. (hans dator var ju 2000kr billigare än mitt förslag)

Man blir lite trött på butiker som säljer en 2,8Ghz Celeron, 512MB RAM och 6600 512MB DDR som "en toppmodern speldator med hela 512MB grafikkort", känns som rent bondfångeri.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd

Jag är MÄKTA förvånad!!!

Jag gick in på onoff och kollade upp en utav deras datorer... (den dyraste)

Jag blev somsakt mäkta förvånad. detta är den enda datorn som jag sett att dom inte försöker lura folk på...
specs:

CER Z800-CC6B GAMER
En ultimal speldator utrustad med den senaste Intel processorn med dubbla kärnor och G7800GTX SLI grafik.

Processor: Intel Pentuim4 830 Dual Core HT
Internminne: 2048 MB DDR400 (4x512MB)
Hårddisk: 500 GB (2x250GB) 7200rpm SATA
Optisk enhet 1: DVD+-RW Dual layer
Optisk enhet 2: 16x DVD
Grafik: Geforce G7800GTX 256MB SLI PCI Express
Ljudkort: Creative SB Audigy 2 ZS EAX 7.1
Övrigt: Minneskortsläsare 9-i-1, 8st USB 2.0, Lan 10/100/1000, Wlan 802.11g, Windows XP Home.

20300 ska dom ha för denna maskinen...
men jag menar.. ett 7800gtx kostar fan över 5000 i dagens läge... så bara SLI grafiken = 10 000 + en p4 dual core. = ~ 3000kr.
2gb mem 4x512 = ~ 2000kr
2x250mb s-ata2 = 2000kr
dvdbrännare ~500kr
ljudkort ~ 1000kr
9-1minneskortsläsare ~ 500kr
äkta os ~ 1000kr...

så det e fan rätt sjukt att onoff har en prisvärd dator dock så brukar acer ha bra priser...

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om Geforce 7800GTX SLI innebär 2 grafikkort, eller att det bara är ett grafikkort som dock är redo för SLI? Lite lurig formulering av dom där.. Jag som är lite misstänksam tänker påstå att det bara är ett grafikkort i den burken tills motsatsen bevisats.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Avstängd

det står 2x256mb så det är 2 st SLI

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

hmmm

ett 7800GTX för 5000? Det är dåligt pris. För de pengarna kan man ju få ett X1900XT som sparkar sönder det eller ett 7900GTX som är avsevärt mkt bättre. Å 20300 är jäkligt mkt för den iaf. En smrt kedja som vill sälja en speldator byggerden på AMD-teknik. typ en 4400 som kostar typ lika mkt som en 3.4 lr ngt från Intel.

Permalänk
Medlem

Hur är det när man köper en dator från "hyllan" nu för tiden? Är det fortfarande plomberade så att garantin förbrukas när/om chassit öppnas eller dylikt?

När man köper fabriksdatorer får man ju också med en massa lull-lull så som kortläsare, TV-tuner, FM-mottagare, drinkmixer och polermaskin via USB etc etc

EDIT: Ja, och ett OEM OS.

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk
Medlem

lull-lull

Citat:

Ursprungligen inskrivet av x2org
Hur är det när man köper en dator från "hyllan" nu för tiden? Är det fortfarande plomberade så att garantin förbrukas när/om chassit öppnas eller dylikt?

När man köper fabriksdatorer får man ju också med en massa lull-lull så som kortläsare, TV-tuner, FM-mottagare, drinkmixer och polermaskin via USB etc etc

EDIT: Ja, och ett OEM OS.

Tror att man får öppna å ha sig iaf lite grann. Lull-lull-onödigt skit.
P.S 7800GTX för 5000 ska INTE köpas

Permalänk
Avstängd

http://www.itservice.se/dialectit/index.jsp?showArticle=77672...

ni hittar många 7800gtx 256 för 4500-6000 kr jag vet att de e sämre. och jag hade aldrig köpt datorn. men 7800gtx i sli kan du spela vilket spel du vill med max upplösning och allt på max.... det är det konceptet dom säljer också "speldator" 20k

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Graffekort plz

Alltså för typ tredje gången! Vem köper ett 7800GTX för 5k. Skriv era åsikter om det priset. Jag skulle mkt hellre köpa X1900XT

Permalänk
Medlem

man kan väl få ett 7800gtx för runt 4k idag, men det är ganska onödigt när ett 7900gt kostar en tusenlapp mindre.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

... Varför tillverkar de ens 7800GTX om ett 7900GT slår det och samtidigt är billigare?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
... Varför tillverkar de ens 7800GTX om ett 7900GT slår det och samtidigt är billigare?

För att folk som redan har ett 7800GTX kanske inte köper ett 7900GT utan ett 7800GTX till och kör SLI. Marknaden finns fortfarande.

Permalänk
Medlem

Om man börjar snacka datorer från stora kedjor så ingår väl operativsystem och en massa extra lullul så man får väl räkna med att få pynta åtminstånde 3000 extra jämfört med en strippad dator utan "extra allt" + att de försöker suga ut så mycket pengar som möjligt på dealen.. Det handlar ju inte om prisvärda datorer för fem öre, stålarna styr.

Trots 'fördelarna' för vanliga svenssons så fäller jag en tår innombords varje gång jag hör om nån bekant som köpt ny dator på någon av dessa kedjor. Mor och far har köpt en massa sådanna paket tidigare om åren men de har lärt sig på egen hand tillslut! *Jubel*

Men trot' eller ej, hittade Q3 för 200 spänn på expert när det var nysläppt! Låg i en stor låda med realapp på

Visa signatur

Observera, Agera, Förstöra, Skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
Jag är MÄKTA förvånad!!!

Jag gick in på onoff och kollade upp en utav deras datorer... (den dyraste)

Jag blev somsakt mäkta förvånad. detta är den enda datorn som jag sett att dom inte försöker lura folk på...
specs:

CER Z800-CC6B GAMER
En ultimal speldator utrustad med den senaste Intel processorn med dubbla kärnor och G7800GTX SLI grafik.

Processor: Intel Pentuim4 830 Dual Core HT
Internminne: 2048 MB DDR400 (4x512MB)
Hårddisk: 500 GB (2x250GB) 7200rpm SATA
Optisk enhet 1: DVD+-RW Dual layer
Optisk enhet 2: 16x DVD
Grafik: Geforce G7800GTX 256MB SLI PCI Express
Ljudkort: Creative SB Audigy 2 ZS EAX 7.1
Övrigt: Minneskortsläsare 9-i-1, 8st USB 2.0, Lan 10/100/1000, Wlan 802.11g, Windows XP Home.

20300 ska dom ha för denna maskinen...
men jag menar.. ett 7800gtx kostar fan över 5000 i dagens läge... så bara SLI grafiken = 10 000 + en p4 dual core. = ~ 3000kr.
2gb mem 4x512 = ~ 2000kr
2x250mb s-ata2 = 2000kr
dvdbrännare ~500kr
ljudkort ~ 1000kr
9-1minneskortsläsare ~ 500kr
äkta os ~ 1000kr...

så det e fan rätt sjukt att onoff har en prisvärd dator dock så brukar acer ha bra priser...

Jag tror att du har överskattat priset på grejerna. Det som sitter i en sådan burk är inte alltid de märkeskomponenter du hittar på komplett. Minnet är ofta riktigt uselt, t ex 400 MHz DDR2-minne med CAS 5-timings, som Dell sätter i sina billiga. Jag tycker snarare att 20300 verkar lite dyrt. Ljudkortet koster inte 1000 spänn, och kortläsare delas ut som reklampresenter idag, kanske värt några tior.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

xakt som ulvenstein säger sakerna man får i en sån där låda är aldrg märkessaker, faen det är 4*512mbs minne, ett 512mbs minne kan jag få för 300kr riktigt lowbudget, sen ett sånt där ftg får dom säkert billigare, sen brukar det ALDRIG finnas utrymme för uppgradering, såom du vill byta processorn någon gång då går icke det eftersom moderkortet bara pallar just den cpu:n som sitter i lr sämre..
sen hdds dom är inte dyra nuförtiden inte alls, sen ser jag ingenstans det stårdär att dom menar att detär 2st graffekort, det står bara 7800gtx sli 256mbs, en dvd brännare kostar dom så mkt som 500idag dom är ju i stort sett nästan gratis..jag tycker helt klart att det där priset är mkt för högt..

är helt övertygad om att jag skulle kunna bygga en bättre och billigare dator än den där..sen operativsystem, vi bor inte i kina där det e lag på att man måste köpa med OS då man köper en dator, alla har säkert en polare som har ett OS man kan låna för e 1kr

klart om man söker efter dyra komponenter bara för att få rätt i sin sak så..jag kan säkert hitta ett 7800gtx för 7000 om man verkligen ger sig faen pådet, men kollar man på pricerunner så kan man idag få ett 7800gtx kort för 3500

http://se.pricerunner.com/computing/components/graphics-cards...

Visa signatur

| QX9650 | E8400 | E3110 | E7300 | 2*9800GTX på onsdag |