Permalänk
Medlem

Ska köpa dator, hjälp med nätagg!

Okej, det var denna datorn jag hade tänkt mig:

http://server2.uploadit.org/files/trosso-Min_dator.JPG

Tror ni att jag behöver ett kraftigare nätagg. eller kan jag köra på det 450W som jag valt?

Undrar också om jag borde ta någon annan cpu fläkt?

Visa signatur

Lian-Li PC7 Miditower Scandinavian Edition SILVER ATX | Cooltek 600W Modular ATX 2.2 | MSI K8N NEO4-FI nForce4 Ultra | AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb 400Mhz CL2 | Western Digital Caviar 250Gb 7200rpm 16Mb SATA2 | NEC ND-3550 Dual-Layer DVD | PowerColor Radeon X1900XT 512Mb DR3 TV-out DUAL DVI VIVO RETAIL PCI Express |

Permalänk

Nätaggregatet räcker till.

Varför inte köpa 3500+ boxed istället, då får du med kylare (och 3års garanti istället för 1år), de kostar ju lika mycket.
Om du ändå tänkt byta kylare, så skulle jag tagit Freezer 64 Pro, Scythe Ninja eller Zalman CNPS 7700.

Personligen föredrar jag Antec Sonata II framför Arctic Cooling T2.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Är den cpu fläkten som kommer med bra då?

Visa signatur

Lian-Li PC7 Miditower Scandinavian Edition SILVER ATX | Cooltek 600W Modular ATX 2.2 | MSI K8N NEO4-FI nForce4 Ultra | AMD Athlon64 X2 Dual-Core "Manchester" 90nm 3800+ 2.0GHz | Corsair TWINX2048-3200C2 2x1024Mb 400Mhz CL2 | Western Digital Caviar 250Gb 7200rpm 16Mb SATA2 | NEC ND-3550 Dual-Layer DVD | PowerColor Radeon X1900XT 512Mb DR3 TV-out DUAL DVI VIVO RETAIL PCI Express |

Permalänk

Processorn känns lite väl klen för det monstergrafikkortet. Ska du ändå lägga ut så mycket pengar kunde du gott välja en 3800+. Och varför köpa ett skittangentbord när du köper en mus och musmatta för 600:-. Köp ett vettigt tangentbord för åtminstone ett par hundralappar som matchar övriga systemets prestanda. Det är stor skillnad i komforten mellan olika tangentbord och ju dyrare dessto bättre generellt.

450 watt borde räcka förutsatt att det är ett bra nätaggregat med hög strömkapacitet på 12V-linan/-linorna. Jag skulle nog ändå valt Antec Sonata II istället för att jag vet att det är ett väldigt bra och tyst chassi, men jag har å andra sidan inte testat Arctic Cooling T2.

Den medföljande fläkten kyler ner processorn tillräckligt om du inte överklockar, men den är högljudd. WrongTarget menar dock att det är den extra garantin som är ett plus och eftersom den kostar lika mycket är det dumt att inte köpa den. Den medföljande kylaren kan du sen ge till hunden att leka med, eller använda till något roligt projekt. Som ersättningskylare tycker jag du även ska kolla på Thermalright XP-120. Den är riktigt trevlig, men den är stor så man får kolla på deras sidan så att den verkligen får plats på ditt moderkort, men eftersom den är så stor så kyler den även minnet och spänningsregulatorerna runt processorn. Den kylare du valt misstänker jag inte är bättre eller tystare än AMDs medföljande så den tycker jag du ska glömma.

Du gör samma fel (i mina ögon) som många andra. De lägger ut tusenlapp efter tusenlapp på värsta grafikkort, processor och liknande som de vet påverkar prestandan men sedan sparar in någon hundralapp på övriga saker som de inte direkt ser påverkar, såsom tangentbord, skärm, kylare osv. Ska man ha en bra dator måste alla komponenterna i den matcha i kvalitet och prestanda. Annars kommer man bara reta sig på det plastiga tangentbordet, eller den bleka och långsamma skärmen och det kommer dra ner helhetsuttrycket för hela datorn.

Permalänk

Kan hålla med om att det är lite mycket fokusering på grafikkortet i trosso's paket, ett 7900GT och en 3700+ är en bra och prisvärd kombination.
Då får han ju pengar över till lite bättre kringutrustning.

När det gäller tangentbord så kan jag rekommendera Logitech UltraX, som är ett bra och stilrent tangentbord till ett billigt pris (225kr).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Grejen är den att jag inte vet vilka tangentbord som är bra, la 1 gång lite mer pengar på ett tangentbord, och då pep det varenda gång man höll inne 4 knappar, vilket man behöver i vissa spel: tex sportspel (pil upp + pil höger + snabbspringknapp + skott, passknapp) det är väldigt störande, men jag vet att det tangentbordet som jag valt, det billiga och "plastiga" inte gör så, men kan du nämna något tangentbord som du vet är bra? Inte ett svart bara, för det blir så dammiga!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trosso
Grejen är den att jag inte vet vilka tangentbord som är bra, la 1 gång lite mer pengar på ett tangentbord, och då pep det varenda gång man höll inne 4 knappar, vilket man behöver i vissa spel: tex sportspel (pil upp + pil höger + snabbspringknapp + skott, passknapp) det är väldigt störande, men jag vet att det tangentbordet som jag valt, det billiga och "plastiga" inte gör så, men kan du nämna något tangentbord som du vet är bra? Inte ett svart bara, för det blir så dammiga!

Något sådant har jag aldrig stött på själv på något av de otal tangentbord jag använt i mina dagar. Du kanske bara fått ett måndagsexemplar, eller kanske det var något mjukvarufel. I vilket fall så tror jag nog inte du kommer få sådana problem med ett modernt hökvalitets-tangentbord. Logitech gör, som WrongTarget säger, bra tangentbord. Microsoft gör också hyggliga, men de brukar vara rätt stora och otympliga och ha lite underlig tangentbordslayout. Ska du ha ett riktigt bra speltangentbord kan du ju titta på Logitechs G15 gaming-tangentbord. Det verkar ruskigt bra och jag är extremt sugen på ett sådant när de väl går att få tag på (råder brist på dem just nu), men de kostar rätt mycket - över 600:-

Permalänk
Medlem

Okej, lite dyrt, kör nog på ett Logitech UltraX. Men kanske ska lägga lite pengar på en bättre processor om du nu säger det, men kan jag då köra med mitt 450 W nätagg? Om jag byter upp processorn menar jag. Jag vet ju inte om det är något bra nätagg, det står ju inte så mycket om det.

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Permalänk

Det borde inte vara några problem. Vill du vara lite säkrare så skulle du kunna satsa på ett Antec Sonata II Piano Black som kostar knappt 150:- mer. Det är ett mycket bra chassi som dessutom är tyst. Det medföljande nätaggregatet är av hög kvalitet så det bör inte ge dig några bekymmer.