Ny kylare.. från Aerocool. Verkar sjukt bra =)

Permalänk
Avstängd

Ny kylare.. från Aerocool. Verkar sjukt bra =)

http://www.aerocool.us/p-cooler/gt-1000/gt1000.htm

GT-1000 som är guldplaterad.. verkar ruggigt bra faktiskt om man kollar på testerna...

gold is the shit! vill gärna se en recension på denna här på swec

Visa signatur

Antec P180 silver, C2D E6750 @ 3.2 GHz, OSZ SOE Urban CL4 2GB, Gigabyte DS4, Gainward 8600GTS 512mb (väntan på 9800GTX), Corsair 520W, HP w2207, Microsoft Reclusa Keyboard.

Permalänk
Medlem

Guld är ju sämre än både silver och koppar som värmeledare har jag sett någonstans (här på Sweclockers?). Så varför ska den vara mer "ruggigt bra" än någon annan heatpipekylare... + var ser du att den är bra i jämförelse med någon annan modern kylare (inte zalman 7000).

Permalänk
Medlem

Re: Ny kylare.. från Aerocool. Verkar sjukt bra =)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dwn
http://www.aerocool.us/p-cooler/gt-1000/gt1000.htm

GT-1000 som är guldplaterad.. verkar ruggigt bra faktiskt om man kollar på testerna...

gold is the shit! vill gärna se en recension på denna här på swec

Den här kylaren har testats på SweC förr, och fick då extrapoäng för den bra kontaktytan. Om jag inte minns helt fel leder den också värme rätt bra. Den/dom som testade den hade skrivit något i stil med "kanske har guldet en annan funktion än att bara se bra ut" (skrevs med ett annat ord, alltså inte "bara ser bra ut", var typ asterisk eller något). Ska leta upp länk nu, vänta lite. :E

EDIT: Om du vill ha något testat på SweC i fortsättningen är det en bra idé att mejla dom. Tipsar bara... (har gjort det själv förr)

Här har du en länk till kylarens sida i testet. Här är lite utdrag ur texten:

"Även om guld har mycket god värmeledningsförmåga fyller plätteringen nog endast en estetisk funktion."

"Bottenplattan är den jämaste av alla i testet och inte ett spår av kylpastan blev kvar då jag tvättade av den efter testet. Kanske fyller pläteringen någon sorts praktiskt funktion."

Permalänk
Medlem

Jag har en sån på min Athlon XP 2100+ och den ligger på runt 40 grader..

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Copa
Jag har en sån på min Athlon XP 2100+ och den ligger på runt 40 grader..

Fläktlöst då hoppas jag, annars var det ju riktig sunk temp.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Guld leder värme betydligt sämre än både koppar och aluminium, däremot leder den el bättre. Att den här kylaren fick goda resultat på swekcockers btyder ingenting då testerna inte är särskilt vetenskapligt utförda. Skulle hemskt gärna se att sweclockers skapade en egen sk. "testbed" och läste på lite om test metodik på tex procooling så vi kan få resultat grundade på vetenskapliga tester och inte dekade hobbyist recensioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Guld leder värme betydligt sämre än både koppar och aluminium, däremot leder den el bättre. Att den här kylaren fick goda resultat på swekcockers btyder ingenting då testerna inte är särskilt vetenskapligt utförda. Skulle hemskt gärna se att sweclockers skapade en egen sk. "testbed" och läste på lite om test metodik på tex procooling så vi kan få resultat grundade på vetenskapliga tester och inte dekade hobbyist recensioner.

Det här är ju ett datorforum, och testerna dom gjorde var mer än fullt tillräckliga för användningsområdet. Testerna är dessutom lättlästa och lättydda som det ser ut nu, vilket jag tvivlar på att det skulle om dom var mer "vetenskapligt utförda".

Att majoriteten här är helt vanliga datornördar gör inte saken bättre. Testerna är bra som dom är i mitt tycke, så jag håller inte riktigt med dig. Jag skulle iallafall inte uppskatta "vetenskapliga tester", speciellt om dom var mer komplicerade och överdrivet djupa.

If it ain't broke, don't fix it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Det här är ju ett datorforum, och testerna dom gjorde var mer än fullt tillräckliga för användningsområdet. Testerna är dessutom lättlästa och lättydda som det ser ut nu, vilket jag tvivlar på att det skulle om dom var mer "vetenskapligt utförda".

Att majoriteten här är helt vanliga datornördar gör inte saken bättre. Testerna är bra som dom är i mitt tycke, så jag håller inte riktigt med dig. Jag skulle iallafall inte uppskatta "vetenskapliga tester", speciellt om dom var mer komplicerade och överdrivet djupa.

If it ain't broke, don't fix it.

bra exempel på hur man vetenskapligt kan testa en luftkylare men samtidigt hålla det på en nivå som alla normalbegåvade kan förstå:
http://procooling.com/index.php?func=articles&disp=97

se ovan fast med vattenkyling:
http://procooling.com/index.php?func=articles&disp=91

Detta tillför ju en helt annan dimension till testet. Sweclockers test är värdelösa för att dom för det första alltid(?) använder moderkortet för att läsa av temperaturer. Dom är helt fel. Ska man sedan testa ett block eller en fläns bör man montera om och testa om den åtminstånde 5 gånger. Ett resultat måste alltid kunna upprepas. Att visa kurvor över hur flänsen/blocket presterar i olika vatten/luftflöden är ju också förmodligen det absolut viktigaste, något swecklockers inte gör på vattenkylningsdelen men ibland på luftkylningsdelen, då tyvärr, bara med 5, 7, 12V på samma sorts fläkt som referens. Nej usch, hade jag pengar över skulle jag bygga en testbed och försöka visa hur man testar på riktigt.

Tills dess kan det här hjälpa:

http://www.overclockers.com/articles655/
http://www.overclockers.com/articles638/

besök gärna www.procooling.com för mer info

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
bra exempel på hur man vetenskapligt kan testa en luftkylare men samtidigt hålla det på en nivå som alla normalbegåvade kan förstå:
http://procooling.com/index.php?func=articles&disp=97

se ovan fast med vattenkyling:
http://procooling.com/index.php?func=articles&disp=91

Detta tillför ju en helt annan dimension till testet. Sweclockers test är värdelösa för att dom för det första alltid(?) använder moderkortet för att läsa av temperaturer. Dom är helt fel. Ska man sedan testa ett block eller en fläns bör man montera om och testa om den åtminstånde 5 gånger. Ett resultat måste alltid kunna upprepas. Att visa kurvor över hur flänsen/blocket presterar i olika vatten/luftflöden är ju också förmodligen det absolut viktigaste, något swecklockers inte gör på vattenkylningsdelen men ibland på luftkylningsdelen, då tyvärr, bara med 5, 7, 12V på samma sorts fläkt som referens. Nej usch, hade jag pengar över skulle jag bygga en testbed och försöka visa hur man testar på riktigt.

Tills dess kan det här hjälpa:

http://www.overclockers.com/articles655/
http://www.overclockers.com/articles638/

besök gärna www.procooling.com för mer info

Jag förstår, men hur vet du att SweC mäter med moderkortet? Det låter rätt oseriöst. En digital/analog termometer kostar inte så mycket och är inte heller svår att få tag på, så varför skulle dom inte använda det?

Permalänk
Medlem

Dom tester jag läst använder dom ofta en extern temperaturdiod av tvivelaktig precision för att avläsa cpu-temps och grafikkortets innbyggda probe för att läsa av gpu temps. man tar inte hänsyn till att man kan få olika resultat beroende på hur flänsen är monterad så man monterar inte om den för att lyckas få konekventa resultat osv osv osv osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Fläktlöst då hoppas jag, annars var det ju riktig sunk temp.

Ja jag kör den fläktlöst och just nu ligger den på 45 grader enligt Everest

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 2700X][MSI X470 GAMING PRO CARBON] [Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB ] [MSI Radeon RX 5700 XT Mech OC] [Fractal design Define R2] [Asus VP278] Logitech G502][Razer Ornata chroma]

Permalänk
Medlem

Visst en pimpad och mkt bra cpu kylare men ny är den inte dirkekt;)

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

20 dB är väl högt

Visa signatur

A64@2.5@7700CU | 2*1GB Twinmos DC | MSI K8N Neo2 Plat. | MX518 | VX724

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen uppskatta mer seriöst utförda test. Det behöver inte bli svårläst bara för att det är bra utfört. Jag tycker SystemCooling.com har en lagom nivå på sina tester.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noldor
Guld leder värme betydligt sämre än både koppar och aluminium, däremot leder den el bättre. Att den här kylaren fick goda resultat på swekcockers btyder ingenting då testerna inte är särskilt vetenskapligt utförda. Skulle hemskt gärna se att sweclockers skapade en egen sk. "testbed" och läste på lite om test metodik på tex procooling så vi kan få resultat grundade på vetenskapliga tester och inte dekade hobbyist recensioner.

Nej guld leder inte el bättre än koppar/aluminium. Anledningen till att man har guldplätterade kontakter osv är för att guld inte oxiderar i vanlig luft. Oavsett så påverkar plätteringen inte det minsta i värmeöverföring då lagret är så pass tunt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Nej guld leder inte el bättre än koppar/aluminium. Anledningen till att man har guldplätterade kontakter osv är för att guld inte oxiderar i vanlig luft. Oavsett så påverkar plätteringen inte det minsta i värmeöverföring då lagret är så pass tunt.

Om hur bra ett ämne leder mäts i resitivitet, som det mig veterligen gör, så leder guld visst bättre än aluminium, dock så har du rätt i att guld leder sämre än koppar.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Om hur bra ett ämne leder mäts i resitivitet, som det mig veterligen gör, så leder guld visst bättre än aluminium, dock så har du rätt i att guld leder sämre än koppar.

Kan ha misstagit mig angående aluminium, är säkert 4 år sen jag kikade i formelsamlingen. Men guld är överskattat hursomhelst. På många sätt och vis imho

Permalänk
Medlem

fördelen med guld är väl att det inte oxiderar (eller kanske mycket långsamt) i luften.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Inte mycket långsamt, du hade rätt från början - det oxiderar inte alls.

Visa signatur
Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Inte mycket långsamt, du hade rätt från början - det oxiderar inte alls.

OT;
Chuck Brel's bror, Kjell Brel.

Under en filt i Madrid...

Galenskaparna&Aftershave 4tw.

Sorry, kunde inte låta bli..

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI