Permalänk
Medlem

Byta tangentbord på bärbar?

Jag drar till Thailand snart och kommer eventuellt att köpa en bärbar dator där. Iom att de inte säljer bärbara med svenska tangentbord undrar jag hur svårt/bökigt det är att byta till ett svenskt tangentbord i Sverige?

Permalänk
Medlem

Om antalet tangenter är snarlikt så är det la bara att trycka in svenska tangentbordsdrivrutiner och knacka på. Sen kanske du vill skriva in egna bokstäver på knapparna för enkelhetens skull. Eller, ja, bokstäver motsvarande ett svenskt tangentbord, då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men det beror mycket på vilken tillverkare det rör sig om.

För de flesta har väl så att man kan byta tgbord. Men ring innan du köper till deras kundtjänst och fråga bara. Då är du ju riktig säker.

Permalänk
Medlem

Jo jag vet att man kan köra med drivrutinerna för ett svenskt tangentbord, men då jag kommer använda datorn under fyra års högskolestudier vill jag gärna ha ett svenskt tangentbord.

Säg att jag köper en Acer eller Asus, vart ska jag då vända mig när jag kommer tillbaka till Sverige? Ska jag kontakta tillverkaren och besöka närmaste verkstad?

Permalänk
Medlem

köper du acer ska u kontakta acer för att få info. om du vill köpa svenskt tgbord är det bara att gå in på acerparts.se (tror den heter så) och kolla vad en sån kostar.

Permalänk

CSM101, vet du vad HP's motsvarighet heter? Orkar inte sätta upp en ny tråd ..

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN

nej, tyvärr, vet acers eftersom jag själv har acer.

Men det brde stå på deras hemsida, kolla runt lite där och använd google

Permalänk

Tänk på att det kan vara mycket dyrt att köpa ett sånt tagentbord.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

asså "Drivrutinerna" ni snackar om det är väll dom typ längst ner till höger på skärmen?:P för isf är det ju lätt som en dammboll ( windows xp )

ett exempell .. jag har svenskt ...

Svenska shift + 1-9
!"#¤%&/()
Engelska Shift + 1-9
!@#$%^&*(

jag vet att jag stavar dåligt

Visa signatur

[Stationär] 2800+ Sempron,1024 ddr400, Fx5200 och en 160Gb Deskstar 7.2k Mkt Tyst :) |
[Bärbar] Acer 1680 . 1.5Ghz Centrino,768Mb,64mb 9700 och 60Gb Hdd . | jippie köppt 512 till i ram till lappen ;D
[Mobil] Nokia N80 V 3.0617.0.6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hollywoodstar
Tänk på att det kan vara mycket dyrt att köpa ett sånt tagentbord.

Varierar och beror på vad man anser vara dyrt, för min dator kostar den 750 spänn, men tror de generellt brukar lugga mellan 500-1000.

lår vad om att sony villl ha milöjoner för sina men de är undantag tycker jag...

Permalänk
Medlem

klistermarke

hejsan, har sett att det ska finnas klistermärke att bara sätta på, kommer bara inte ihåg var. men det ska nog bara vara att "googla" lite.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

www.hp.com ? service ställen står där, enklare kan det inte bli

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

mindre än minutes letning på hps svenska hemsida så fick jag fram följande

http://h20141.www2.hp.com/hpparts/lcl/SV/Default.asp?cc=SE&la...

lHaqr dioc

Permalänk
Medlem

kolla på ebay...vi bytte på syrrans ibook och det tangentbordet köpte vi begagnat på ebay för bara ca 300 med frakt har jag för mig. dock är det kanske lite större efterfrågan på appledelar :P...

Permalänk

aså på alla bärbaara datorer finns det en tangentbordsutgång....har du en usbmus och ett vanligt stationär-data tbord så är det bara att koppa in allt!

Visa signatur

Kakor kakor kakor

Permalänk
Medlem

Re: klistermarke

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nagel
hejsan, har sett att det ska finnas klistermärke att bara sätta på, kommer bara inte ihåg var. men det ska nog bara vara att "googla" lite.

Minns att bokhandlarna hade sånt förr, men har inte sett det på länge

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Elektronik i Thailand är inte billigt.
Priserna är som här, möjligtvis något under i vissa fall, men lika ofta går priset över nivån här i sverige.

Lusius: Intressant att veta, kan du inte visa mig var PS/2 anslutningen på min IBM R50 ligger?

Permalänk
Medlem

annars om du vill lösa det lite enklare än att byta ut hela tangentbordet kan du ta ett vanligt tgb (usb eller liknande) och stoppa in. annars brukar man kunna beställa nya tgb's med annan layout och stoppa in, men oftast brukar de vilja att man lämnar in sakerna när man gör sånt.

Visa signatur

<3

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm förstår inte varför ni föreslår externa (normala desktop-) tangentbord. Säger väl sig självt att i en bärbar vill man ha ett korrekt tangentbord.
Jag skulle iaf skratta som f*n om jag träffade på en person som kommer knallandes med sin bärbara och ett fullsize tangentbord och mus och säger att han har det så för att det är annat språk på tangentbordet i datorn...
Det finns ett ord för det och det är dumsnål.

Man får väl ta med i beräkningarna för datorns pris som garanti och reklamationsrätt. Rätta mig om jag har fel men bör inte Thailändska konsumentlagar gälla för köpet. Dvs du har noll garanti eller reklamationsrätt i sverige på produkten och vill du ha den lagad för något så får du försöka ordna det i Thailand eller betala fullpris i Sverige.
Bara en tanke innan man "tjänar" de där tusenlapparna på att köpa billigt utomlands (om det är billigt, som någon här i tråden motsatte sig. Själv vet jag inte priserna där).

Skulle personen köpa tangentbord, mus och ev skärm så det blir svenskt så tror jag det är bättre att ta en stationär dator för det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Hmm förstår inte varför ni föreslår externa (normala desktop-) tangentbord. Säger väl sig självt att i en bärbar vill man ha ett korrekt tangentbord.
Jag skulle iaf skratta som f*n om jag träffade på en person som kommer knallandes med sin bärbara och ett fullsize tangentbord och mus och säger att han har det så för att det är annat språk på tangentbordet i datorn...
Det finns ett ord för det och det är dumsnål.

Man får väl ta med i beräkningarna för datorns pris som garanti och reklamationsrätt. Rätta mig om jag har fel men bör inte Thailändska konsumentlagar gälla för köpet. Dvs du har noll garanti eller reklamationsrätt i sverige på produkten och vill du ha den lagad för något så får du försöka ordna det i Thailand eller betala fullpris i Sverige.
Bara en tanke innan man "tjänar" de där tusenlapparna på att köpa billigt utomlands (om det är billigt, som någon här i tråden motsatte sig. Själv vet jag inte priserna där).

Skulle personen köpa tangentbord, mus och ev skärm så det blir svenskt så tror jag det är bättre att ta en stationär dator för det.

Håller med det mesta där.

Angående garantin dock; om datron är splitter ny så brukar de mesta tillverkare ju ha internationell garanti på datorerna.