Ny överklocknings-faq (under konstruktion)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Dags att uppdatera länkarna kanske?

ska ta en titt i eftermiddag.

något särskilt som behöver ändras eller?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Re: Ny överklocknings-faq (under konstruktion)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000

http://et172.free.fr/bios.jpg
På denna bil ser man en typisk bild på ett väldigt vanligt BIOS. På just denna skärm så kan man ändra FSBn och minnes divider som heter "FSB/DRAM ratio" i det här BIOSet.
http://images.anandtech.com/reviews...ro939/vcore.jpg
Här är en typisk bild på hur det ser ut där man ändrar spänningar. Observera att olika processor kärnor har olika orginalspänningar. Ökar man bara lite i taget så är risken för att man förstör sakerna, väldigt liten.
http://images.anandtech.com/reviews/chipsets/via/k8t800pro/ag...
Här kan man tydligt se att både AGP och PCI kan ställas in manuellt. Om man gör detta så blir de oberoende av FSBn. Samma sak gäller även för PCI-express.

tänkte mest på de länkarna

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

bra med ett sådant FAQ

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XiOUS
Komplettering till Athlon 64, Sempron S754/S939 sektionen:

Det bör läggas tilll att man måste se till att hålla HT-frekvensen <=1000MHz för att inte skada annan hårdvara såsom hårddiskar.
Orginal är HT-multipeln x5 -> 200x5=1000MHz vid FSB på 200Mhz,

200<FSB<=250 så bör HT-multipeln ligga på x4
250<FSB<=333 så bör HT-multipeln ligga på x3
FSB>333 MHz, så bör HT-multipeln ligga på x2

Om HT-multipeln står på auto, behöver man bry sej då? jag är extrem noob, kan man bara öka fsb/cpu VID så långt man kan? min 3000+ idlar på 26 grader, tycker man kan dra upp den lite:) tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Möjligtvis skulle FAQ'en kunna kompleteras med en hjälpande hand för de som måste överklocka via mjukvara, först en guide på hur man identifierar sin PLL och därefter ett par olika mjukvaror för att använda dem när de identifierats, tex:
ClockGEN (Nämns redan i FAQ, men en länk är alltid trevligt)
CPUCool (Program för en hel del mer än bara överklockning, temperatur monitor, varvtals koll av fläktar osv)
SoftFSB (lillebror till CPUCool, i stort sett bara överklockningsbiten)
SpeedFan (I stort sett samma som CPUCool, färre PLL'er stöds men ett par fler funktioner gör det till ett bättre alternativ, om den fungerar)

Listan är självklart inte komplett, det kryllar av mjukvaror som fungerar till det här. Många tillverkare har en för just sitt/sina moderkort.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har några snabba frågor som jag grublat på ett tag.

Behöver man tänka på att låsa PCI/AGP-portarna om man bara har IDE-hårddiskar? Är det något annat man ska låsa?

När man har S-ATA-diskar, hur ska man vara säker på att dom inte tar skada? Låsa PCI/PCI-e-portarna och sätta disken/diskarna på port 3 och 4?

Det här med hårddiskar måste jag fatta, för jag har haft för mycket problem med det hittils..

Permalänk
Medlem

Skitsamma vad du har för diskar, utom möjligen usb/firewire, alla är på något sätt kopplade till bussen, och är inte den låst, kan det leda till datakorruption, eftersom även de överklockas.

Vad det gäller allting annat, så slutar ljudkort, grafikkort, osv oxå att fungera om busshastigheterna klättrar för högt...

Har du möjligheten, lås bussarna, och sen kan du helt enkelt glömma bort det.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Skitsamma vad du har för diskar, utom möjligen usb/firewire, alla är på något sätt kopplade till bussen, och är inte den låst, kan det leda till datakorruption, eftersom även de överklockas.

Vad det gäller allting annat, så slutar ljudkort, grafikkort, osv oxå att fungera om busshastigheterna klättrar för högt...

Har du möjligheten, lås bussarna, och sen kan du helt enkelt glömma bort det.
B!

Vad menar du med "låsa bussarna"? Är det bara att hålla den sammanlagda HTT:n under 1 000? Jag gjorde det förr men min Seagate disk skadades ändå av överklockningen. Funkar det med port 3 och 4? Ska man skaffa kontrollerkort?

Permalänk
Medlem

PCI/AGPbussen, är som synes inte en, utan två. Altså, PCI, 33mhz, och AGP, 66mhz bussar, 2st. De ska lämpligtvis vara låsta, om så är möjligt, annars är det mycket troligt att de kommer vara den begränsande faktorn för din överklockning.

Hurvida du kör på en integrerad pci kontroller, eller på ett pci kort, spelar ingen större roll, båda körs på den låsta, eller olåsta pci bussen, med samma resultat som följd. En överklockad ata kanal. Om inte din Seagate disk hänger med, så hänger den inte med, och det spelar ingen som helst roll vilken kontroller du använder.

Vad som kan spela roll, är att en del moderkort har bättre, eller sämre lås, och därför fungerar vissa ide kanalar av de integrerade olika bra, överklockade. Helt omöjligt att avgöra rent generelt, samt brukar bli bättre med senare bios, i de fallen där det är ett sämre resultat på någon av kanalerna.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så om jag håller PCI-bussen på 33Hz och AGP på 66Hz och kör på port 3 eller 4 (S-ATA) så borde jag klara mig?

Permalänk
Permalänk
Medlem

hmm.. mitt bios ser inte ut som på bilden (http://et172.free.fr/bios.jpg) och jag hittar inte där man ställer in 5:4 från 1:1 :/ vore tacksam om jag fick hjälp ed det.. har ett epox moderkort btw

Visa signatur

#Mytic-gaming @ qnet

Permalänk
Medlem

Hur låser man agp och resten av grejerna i datorn, när man har höjt fsb:n?

Vet hur man låser minnena så att de kör på typ 83% av fsb.
Men hur gör man med resten av grejera som är beroende av fsb? =/
Den starta om sig när jag bara bara hade höjt från 166mhz till 167.
Hur gör man?:P

Och så kan jag i BIOS ändra så att minnena står på AUTO istället för
by SPD, då fixar den själv hur många mhz den ska vara på eller?
Den ville inte funka då jag tog på auto iaf....

Någon som kan hjälpa till?

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

Hurvida du har, eller inte har agp/pci lås beror på din bios. Har du inte det där, har du inte det alls.

Titta i din manual för att se vad "by SPD" och "AUTO" innebär för skillnader.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Hurvida du har, eller inte har agp/pci lås beror på din bios. Har du inte det där, har du inte det alls.

Titta i din manual för att se vad "by SPD" och "AUTO" innebär för skillnader.
B!

Har kollat i manualen, stod inget om att man skulle kunna låsa agp/pci
(har iof bara grafikkortet på agp, inga grejer i pci platserna),
inte heller ändra mhz på dem.

Har kollat runt i BIOS och jag kan ändra på allt på minnena, cpu osv.
Men hittar nada om agp mhz? =/ Det är ett Nforce 2 det handlar om.

Stod CPU thermal throttling vid agp, och den var på 50%.
Kan det vara något?

Eller är det helt kört utan att kunna låsa agp?

Btw, får ett nytt grafikkort snart (radeon x1600pro), som ska ersätta mitt gammla
sunkiga geforce ti 4200:)

Kan man klocka mer då?

Eller måste man sänka något mer för att hårdiskarna eller något annat ska klara av?

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

Det står att man får mer prestanda av att hålla minnena och FSBn på samma frekvens, men stämmer det verkligen? Isåfall, varför?
Om jag ska klocka upp till 3003MHz med en multiplier på 11 får jag 273 i FSB. Minnet (som kommer vara PC4000) kommer troligen inte klara detta, eller hur? Då kan det vara bra med en divider på 3:4 (75%) som får den på 204,75 (409,5 DDR, innan avrundning). Förlorar jag verkligen prestanda på att inte köra 1:1?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Det står att man får mer prestanda av att hålla minnena och FSBn på samma frekvens, men stämmer det verkligen? Isåfall, varför?
Om jag ska klocka upp till 3003MHz med en multiplier på 11 får jag 273 i FSB. Minnet (som kommer vara PC4000) kommer troligen inte klara detta, eller hur? Då kan det vara bra med en divider på 3:4 (75%) som får den på 204,75 (409,5 DDR, innan avrundning). Förlorar jag verkligen prestanda på att inte köra 1:1?

Ja självklart. Hade du haft minnen som klarade att köra 1:1 hade du haft 33% mer minnesbandbredd, så visst hade du haft bättre prestanda. när alternativet blir att alvarligt begränsa överklockningen, eller köra en divider, får man helt enkelt känna sig för, hur mycket mer kan man klocka med dividern på plats, ger det mer, eller mindre prestanda, och köra på det som funkar bäst för det man gör.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

På de gammla Athlon XP så gjorde det rätt mycket att ha minnena i just 1:1 för då kan minnet skicka information sammtidigt som FSBn vilket betyder att den ena bussen behöver inte vänta på den andra, det blir helt syncat. Om te.x FSBn skickar data 237 milj gånger i sekunden och minnet skickar 200 milj gånger i sekunden så är det ganska osanorligt att de båda skickar EXAKT sammtidigt. Det gör att de måste vänta in varandra och det ger upphov till lantencys.

På AMD 64 så spelar det ingen större roll. vet ej exakt varför men det är väl troligt att det är för att även som standard så är minnet och HTT inte syncade. Minnet går i 200mhz och HTT i 1Ghz. (det står 200mhz i BIOS men man använder en multipel)

Citat:

Ja självklart. Hade du haft minnen som klarade att köra 1:1 hade du haft 33% mer minnesbandbredd

Intressant. Skulle du kunna förklara det lite närmare?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
På de gammla Athlon XP så gjorde det rätt mycket att ha minnena i just 1:1 för då kan minnet skicka information sammtidigt som FSBn vilket betyder att den ena bussen behöver inte vänta på den andra, det blir helt syncat. Om te.x FSBn skickar data 237 milj gånger i sekunden och minnet skickar 200 milj gånger i sekunden så är det ganska osanorligt att de båda skickar EXAKT sammtidigt. Det gör att de måste vänta in varandra och det ger upphov till lantencys.

På AMD 64 så spelar det ingen större roll. vet ej exakt varför men det är väl troligt att det är för att även som standard så är minnet och HTT inte syncade. Minnet går i 200mhz och HTT i 1Ghz. (det står 200mhz i BIOS men man använder en multipel)

Intressant. Skulle du kunna förklara det lite närmare?

Tack, då vet jag det.

En sak till, och en gång för alla nu: Vad ger mest prestanda, bandbredd eller timings/latency?! På Sweclockers verkar det vara lite blandat här (tippar lite åt timings), men på recensioner på nätet är det bandbredd som gäller. Iallafall i spel. Vad ska man tro, egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, då vet jag det.

En sak till, och en gång för alla nu: Vad ger mest prestanda, bandbredd eller timings/latency?! På Sweclockers verkar det vara lite blandat här (tippar lite åt timings), men på recensioner på nätet är det bandbredd som gäller. Iallafall i spel. Vad ska man tro, egentligen?

testa

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
testa

Bra svar (ingen sarkasm), men finns det fler saker jag ska kontrollera, förrutom FPS? Memtest, t.ex., den blir säkert mer stabil på lägre frekvenser...

Permalänk
Medlem

Du ska alltid vara helt felfri i Memtest, Det ingår i testproceduren för att e hur högt du kan klocka. Fel här betyder för lite vmem, för tighta timings, eller helt enkelt för hög frekvens.

Vad du ska "kontrollera" är hastigheten på arbetsuppgifter du använder datorn på. Standard "uppvisningsprestanda test" som superpi, 3dmark, osv säger väldigt lite om hur din burk faktiskt uppför sig när du ägnar dig åt vad du "ska" ha burken till. Prova dig fram. Generelt är ett par % (4-7?) mer cpu överklockning värt att köra med dividern, men annars inte. Kör du minnesbandbredds intensiva grejer är det absolut inte värt det, förens du överklockar cpu'n så högt att bandbredden blir den samma trots dividern.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej. Jag vet inte om det är för att jag är trött, men jag förstod inte mycket av det där, men... du säger att hög hastighet inte alltid är bra? Är det det du säger? =/

Permalänk
Medlem

Om du kan överklocka cpu'n 10 % mer, genom att använda en divider som ger 33% lägre minnesbandbredd, får du ett slutresultat på ungefär 20% lägre minnesbandbredd, om du då har en arbetsuppgift vars "flaskhals" är just minnesbandbredd, hur mycket data du kan skyffla till och från minnet, kommer den 10% högre överklockningen vara till nakdel i det här fallet.

Om du i stället kör superpi, med din 10% högre överklockning, så får det mesta, om inte allt av vad som ska bearbetas plats i cachen, vilket gör att cpu'n enbart är din flaskhals, vilket ger att de 10% cpu överklockning ger ett bättre resultat.

Skillnaden är altså att i det första exemplet står cpu'n och väntar på att saker ska accessas från minnet, istället för att arbeta. Den skulle kunna vara en miljon gånger snabbare, och den totala arbetstiden skulle inte ändras speciellt mycket. Om du däremot kunde dubbla minnets bandbredd, skulle du halvera arbetstiden.
Nu är det väll sällan man stöter på arbeten som är så extrema som exemplena, de flesta involverar en kombination av cpu berarbetning, och minnes access. Därför får du prova dig fram, och se vilket som ger önskat resultat i ditt fall.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha, nu förstår jag. Tack för ditt utförliga svar.

Permalänk
Avstängd

detta va en bra guide faktist i klockning blev genast lite smartare

men men mitt moderkort så hittar jag exempel inte raton det ni skrev att man skulle sänka från 1:1 till exempel 5:4 eller va det stod men men lärde mig även det här med att ju högre fsb desto större schans att få blå skärmar för att minnerna får jobba mera hmm va mye o tänka på men som sagt så är det en dyr lek man håller på med (får nog nöja mig med mina 4600++ (orginal 4200+))

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem

Jag har kollat i min dator men hittar inte PLL sakerna...Någon som vet vad dell XPS/Dimension 9150 har för PLL??

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]

Permalänk
Medlem

Tyvärr är det ganska svårt att hitta PLL information på nätet, då ingen lägger hela moderkort med högupplösta bilder på nätet för att man ska kunna zooma in och läsa på kretsarna. Lyckligtvis är det inte så svårt, leta reda på den silverfärgade kristallen med 14,3mhz frekvens (den är nära nog 100%'ig standard) och läs av alla kretsarna i den omedelbara närheten, och jämför med listan över stödda chip. Det svåraste brukar vara att läsa vad som står på kretsarna, det är ingen som planerade för att de skulle vara lättläst vid produktion.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett litet tillägg, se det som en varning:

Pentium 4 Northwood
Kall processor som klockar väldigt bra, dock ska man tänka på att inte under några omständigheter som helst ha Vcore över 1.7 Volt, processorn kommer då långsamt att dö av Elektronmigration. (Känt som SNDS, Sudden Northwood Death Syndrome, googla för mer info (Rippat från SIDS, Sudden Infant Death Syndrome, eftersom du inte kommer märka av att din northwood är död innan det är för sent, den behöver inte bli varm för att dö, northwoods kylda med kompressor har dött på detta sätt)

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

skitsamma jag hittar inte PLL sakerna... varken på intenet eller på moderkortet. men tack ändå!!:D

Visa signatur

[Antec p182] - [Corsair 2x2GB pc8500] - [Intel E8400 @ 4ghz] - [GA-p35-DS3 rev 2.1] - [GeForce 8800gts 512mb] - [Samsung spinpoint F1 750GB] - [Corsair HX520W] - [+ random stuffs]