Linux 64 bits - Omvänd mig från windows till linux + hjälp önskas :-)

Permalänk
Medlem

Linux 64 bits - Omvänd mig från windows till linux + hjälp önskas :-)

Jag har aldrig testat linux annat än i skolan - (där de har en mycket windowslik variant. Gnome och Debian har de på lite olika datorer, men jag kommer inte ihåg vilken av dem jag testat lite lätt).

Har haft XP senaste tiden och tycker att det funkar grymt bra men nu har jag skaffat 64-bits processor och funderar på att testa xp 64 bits, men samtidigt kom jag att tänka på att det kanske är ett perfekt tillfälle att testa linux och se om jag blir såld på det eller ej.

Så jag tänkte höra med er om det finns någon 64-bits distribution av Linux som är att rekommendera till en ovan användare. (Alltså någon som ger en så mild övergång från windows som möjligt)

Min tanke är att ha två OS bredvid varandra så att jag vid start kan välja vilken jag vill köra (XP/ er rekommenderade linux). Funkar detta fint? Och hur gör man i så fall?

Finns det något jag särskillt jag bör tänka på när jag skaffar linux (speciellt 64-bits). Hur ser det ut med drivrutiner för vanliga märken? Är det ungefär som xp 64? sämre/bättre?

Kompatibilitet med spel och program skrivna för windows? Funkar det överhuvudtaget eller måste jag hitta motsvarigheterna - för linux?

Mycket att svara på men jag är tacksam för hjälp... (Strålande möjlighet för er att omvända en inbiten windowsnisse)

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ubuntu ska vara bra.

Däremot så tycker jag nästan att man ska lära sig det den hårda vägen, från grunden. Även om det finns distar idag som låter dig göra det mesta via det grafiska gränssnittet så är det bra att ha grunderna i blodet.

Men titta på Ubuntu. Jag har hört mycket bra om det.

Permalänk
Medlem

Re: Linux 64 bits - Omvänd mig från windows till linux + hjälp önskas :-)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kamjagin
Jag har aldrig testat linux annat än i skolan - (där de har en mycket windowslik variant. Gnome och Debian har de på lite olika datorer, men jag kommer inte ihåg vilken av dem jag testat lite lätt)

gome och debian är inte samma sak ^^ debian är en dist och gnome är en fönsterhanterare. man kan göra debian med gnome om det är de du menar

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Hedersmedlem

Gnome är faktiskt en skrivbordsmiljö om man ska vara petig, inte en fönsterhanterare (Gnome använder metacity som fönsterhanterare).

Prova som sagt Ubuntu, vissa gillar det, andra inte. Jag tillhör det senare (tycker inte om Debian) men smaken är olika.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så ska 64bits OS inte vara så bra då det oftast fattas programvara skrivna för det. Så du bör nog hålla dig till 32bits både när det gäller Linux och Wndows.

Permalänk
Hedersmedlem

Meto: Programvara portat till 64-bitar är inga som helst problem i Linux, allt (nästan ) är ju open source så man behöver inte vänta på att någon tomte ska få för sig att kompilera mjukvaran till 64-bitar.

Själv kör jag Gentoo på AMD64 och kör endast ett par program som 32-bitars binärer, inga som helst problem.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

för att köra windowsprogram finns ju alltid wine (www.winehq.org) . Börjar bli ganska potent nu, men det är fortfarande mycket som inte fungerar.

Det som är svårast att få igång är spel, det går mer sällan än ofta. Så vill man använda datorn till att spela är det windows som gäller...

Jag har dock kört linux konstant i närmare tre år nu, och aldrig saknat spelen till windows

Permalänk
Medlem

Ok. Låter schysst... Jag tror jag börjar med ubuntu och ser om jag med tiden försöker lära mig mer om grundbitarna...

Men jag undrar hur jag vettigast gör för att kunna köra både ubuntu och xp parallellt (så att jag väljer OS vid uppstart)?

Är det bara å installera så löser det sig självt, eller ska jag skapa en partition för ubuntu och måste in på några inställningar för att kunna välja mellan de två?

(Jag har inte xp på en egen partition för att jag inte vet varför man ska ha det, men det verkar som om folk som har bättre koll verkar föredra att ha det )

Permalänk

Alternativet att kunna starta Linux eller Windows på samma burk kommer när du installerar Linux. En exempelbild på menyvalet där du kan välja Windows eller Linux efter installationen kan du se i http://linuxgazette.net/107/misc/tomar/grub.jpg.

Viktigt när du installerar Linux och Windows på samma burk är att installera Xp först och sen installerar du Linux, detta eftersom Windows kan sabba allt om den installeras sist.

Permalänk
Medlem

Dualboot som du beskriver det är en mindre bra lösning om du ska pröva på GNU/Linux för första gången (högst personlig åsikt). Detta för att du säkerligen kommer boota Windows istället för att sitta och nöta problem när de väl uppstår.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp grabbar... Det blev dualboot med ubuntu...