Privat ftp server. (hjälp med ratio och SSL)

Permalänk
Medlem

Privat ftp server. (hjälp med ratio och SSL)

Jag håller på att sätta upp en proftpd server med några kompisar. vi kör den på ubuntu 5.10 (snart 6.06) och styr genom SSH och putty. jag har satt upp en enkel ftp server och den funkar bra. hastigheten är bra men jag är långt ifrån klar. Vi har också två hårddiskar på datorn som gör allt svårare för mig. har några saker jag skulle vilja ha hjälp med.

1. ett bra system för att lägga till och administrera users
2. en bra conf till proftpd
3. försöka få upp ett ratio system
4. försöka få upp SSL kryptering på servern.
5. få in rätt mappar som root i ftpn

vore otroligt snäll om ni kunde hjälpa mig med något av dessa saker.

jag har läst på några olika sidor men bara hittat ganska basic instructioner om hur man installerar en ftp server men inget om detta. proftpds egna sida tycker jag suger. när jag slog upp SSL i userguide är "Support for SSL/TLS officially appeared in the 1.2.8rc1 release." det ända som står.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

nu vet jag inget om det FTP-programmet du vill använda, men ratio styr man väl med FTP-programmet i sig ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

vadå, i klienten?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

Öppna ProFTPd:s konfig-fil: pico /etc/proftpd.conf
Där har du inställningar för ration

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

allt som står är
"use ratio module"
ratio ON

kan jag inte ställa in eller se ration på folk?
någon som vet hur man permanent mountar dev/sda till /home/ftp/Disk2 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
vadå, i klienten?

du skall sätta upp en server men pratar om klienten...lite fel där...

det är servern som styr det - klienten laddar du bara upp/ner filer med och den kopplar upp mot servern...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

glFTPd är mycket bättre

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

hmm, jag har också hört att vsftpd är bättre.

vad är skillnaden på dessa olika servrar?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

glftpd är typ bäst när du ska göra det du beskriver,

proftpd är typ bäst om man har webhotel och vill att användarna ska kunna ladda upp sina filer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse.org

någon som vet hur man permanent mountar dev/sda till /home/ftp/Disk2 ?

Det hittar du i fstab

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
glftpd är typ bäst när du ska göra det du beskriver,

proftpd är typ bäst om man har webhotel och vill att användarna ska kunna ladda upp sina filer..

Jag skulle nog vilja påstå att vsftpd lämpar sig bra för båda ändamålen och framförallt är det den säkraste och mest skalbara ftp-servern där ute just nu.
Det är enbart för speciella ändamål (som olika typer av inställningar för olika typer av användare) som vsftpd får problem då sådant inte stödjs (mig veterligen).

Permalänk
Medlem

ska du driva en.. vad jag tror.. ftpserver med sånt som inte pontén och bodström gillar.. så är det glftpd du SKA ha.. thats it..

proftpd och vsftpd lämpar sig mer åt system-ftps.. t.ex webhotell, eller bara komma åt sina filer..

Confusion: vsftpd är mycket säker och bra ja, men hanterar den virtuella rättigheter/ratios/grupper/kataloger då? tror knappast det..

Permalänk
Medlem

hmm, tack för svaren. ska testa glftpd nu.

edit: har försökt installera det men det va mycket svårare än proftpd. har kommit så långt att jag har kört
tar zxvf glftpd-LNX_2.01.tgz

den har packat upp en massa filer. men vad gör jag nu?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

Vad kör du för dist? Du vet att du inte ska packa upp en .tgz det är en paketfil. Som tex slackware och openbsd använder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
hmm, tack för svaren. ska testa glftpd nu.

edit: har försökt installera det men det va mycket svårare än proftpd. har kommit så långt att jag har kört
tar zxvf glftpd-LNX_2.01.tgz

den har packat upp en massa filer. men vad gör jag nu?

prova att skriva ./configure
följt av make
och make install

om du ska installera från källkod, din distrubition kanske har något bra pakethanteringssystem du kan använda istället?

Edit: såg nu att du kör ubuntu, du kanske kan lägga till något repository?

Visa signatur

MacBook White, C2D 2.0GHz, 2048MB RAM, 80GB HDD

Permalänk
Medlem

Du ska inte använda .tgz paket till ubuntu? >< Installera via apt-get istället eller från source.

Permalänk
Medlem

apt-get install glftpd funkar inte eftersom den inte hittar något paket.
jag saknar nog nån repository. någon som vet hur man fixar?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Som sagt, glftpd är bäst i det sammanhang du beskriver.

Ett litet tips bara; läs igenom hela dokumentationen för glftpd innan du börjar labba. Du får på så sätt bättre grepp om hur allt funkar och kan lättare felsöka om/när det går åt pipan.

För att lägga på ytterligare funktioner, t.ex. automatisk crc-check när filer laddas upp, kan man utöka med ett zipscript, t.ex pzs-ng. Addera en enkel IRC-server + en eggdrop så får du en fin sitechan dessutom

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Du ska inte använda .tgz paket till ubuntu? >< Installera via apt-get istället eller från source.

Source filen är det ju han har dragit ner. Alla .tgz filer är inte paketfiler till det underbara Slackware eller OpenBSD på både gott och ont.
Som jag har förståt det är tgz bara en förkortning utav tar.gz så det spelar ingen roll om den heter .tgz eller .tar.gz eller .tar.bz2

Visa signatur
Permalänk
Medlem

.tgz filen blir stört wierd när jag packar upp den. skriver putty 1000 gånger

läste guiden som länkades bara

lite offtopic men jag skulle också vilja ha rekomendationer till FTP klienter till windows som funkar bra för detta ändamål.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

glftpd, helt klart.
läs och följ:
http://www.glftpd.com/files/docs/glftpd.docs

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
lite offtopic men jag skulle också vilja ha rekomendationer till FTP klienter till windows som funkar bra för detta ändamål.

FTPRush är en fin klient.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Själv föredrar jag Pure-FTPd, den har stöd för allt du vill och är lättkonfigurerad samt att den är trevlig.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
lite offtopic men jag skulle också vilja ha rekomendationer till FTP klienter till windows som funkar bra för detta ändamål.

FlashFXP är helt klart bäst. Finns ju även "scene editions" (sök och du skolen finna) som innehåller färdigkonfigurerade admin-kommandon (högerklicksmenyer, väldigt smidigt).

Sitter du i *nix är pftp-fxp bäst. Har stöd för auth- och data ssl, fxp osv. plus att den är console-baserad.

Visa signatur

"Vi har vattenklosetten här som ju nu för tiden är en given del i det svenska folkhemmet. Förr så gjorde man det utomhus men nu i dessa dagar med våra verandor och campingbord så vill vi gärna äta ute och bajsa inne." - Bertil Svensson

Permalänk
Medlem

Om du följer denna guide (som dessutom är på svenska)
http://forum.swecheck.net/viewtopic.php?pid=6359
så går det ganska enkelt att fixa en glftpd-server.

Visa signatur

"He never races anybody, he just sit there and scares the hell out of 'em"
“Eagles may land on the same mountain but they don’t flock together. Eagles fly alone.”

Permalänk
Medlem

tips om du kör glftpd utan jail, så behöver du troligen ändra rättigheterna på /glftpd och /glftpd/ftp-data/ till 711