Felsökning: Minne, nätagg eller grafik som ställer till det?

Permalänk
Medlem

Felsökning: Minne, nätagg eller grafik som ställer till det?

Jag har problem med min halvgamla dator.

Hårdvara som följer:
AMD XP2500 (barton)
2x512 MB DDR400 (ett kingston, ett a-data)
ABIT AN7 moderkort (senaste nforce2-drivare, 5.10)
Gainward 6800LE grafikkort (med ny kylare, senaste drivarna)
Tagan 380W nätagg
2 st hårddiskar
1 cd-brännare, 1 dvd-brännare

Prime95: stabilt i ca två timmars test (även med två prime95 igång samtidigt)
memtest86: inga fel, ca 2 timmars test
Temperatur CPU: ca 45C idle, uppåt 60-63C full load
Temperatur grafik: 46C idle, uppåt 50-55C full load

Mitt problem:

I ett flertal spel hänger sig datorn efter ca 20-40 minuter. I tunga program (t.ex cubase SX) kan den spontant hänga sig (ibland inte alls, ibland efter någon minut, ibland efter flera timmar).
I vissa spel hänger den sig direkt under vissa omständigheter (hl2-demot dör direkt efter introt, i oblivion dör den om jag laddar ett spel men klarar sig i 10-15 minuter om jag startar ett nytt spel).

Historien bakom:
Jag har fram till några dagar sen kört denna dator med ett gammalt geforce4 Ti4200 som var rätt hårt överklockat. Fram tills nu har jag misstänkt att det var det som var bråkigt, men problemen med hängningar är fortfarande kvar fast jag bytt grafikkort (och installerat om windows). Dessa problem är ej heller moderkortsrelaterade (har provat att byta moderkort till ett nytt MSI K7N Delta2, samma fel).
De misstänkta är minnen, nätagg eller moderkort.

Vad jag gjort:
Jag hade förr ett par 512MB TwinMos-minnen, men dessa gav mig problem (om jag körde igång två prime95 samtidigt så dog datorn). Jag bytte dessa två mot de två minnen jag har i nu (ett A-data och ett kingston), och kunde efter detta köra igång två prime95 samtidigt utan problem. Jag har provat flytta minnen mellan platserna samt köra ett i taget.
Det känns inte som minnena borde vara problemet, men vad tror ni?

Jag har provat med en annan CPU (thoroughbred XP2400), fortfarande samma problem.

Jag har provat att knäppa av/på de flesta inställningarna i BIOS (fast writes, olika cacheinstälnning, m.m.).

Mina misstankar:
Mina två största misstankar är minnen eller nätagget.

Minnena är inte av samma märke, så det kan vara dessa som bråkar. Det verkar rätt otroligt att det skulle vara så.

Nätagget har jag mest misstankar mot. Det är ett rätt nyinköpt nätagg. Men det kanske är ett måndagsex? 380W _borde_ klara av att mata min dator, eller vad tycker ni? Drar ett 6800LE så mycket ström att det inte går på ett tagan 380W? I övrigt så är det de två hårddiskarna och två CD/DVD-enheter plus moderkort/cpu som drar ström, tycker inte att det borde gå åt helsike.
Om jag tittar på volten i BIOS så verkar allt ligga som det ska. Har inte kikat på volten vid full belastning, ska kika på det.

Så... någon av er som har någon idé om vad som kan vara bråkigt? Alla idéer och tankar vore varmt uppskattade.

Visa signatur

Huvududator: AMD XP2500 @ 180x11 1980Mhz | Abit AN7 | 2x512 Mb TwinMos DDR400 | Gf4 Ti4200 128MB @ 315/560 | SB Audigy | WinXP Pro SP1
Serverburk: AMD XP1800 | 512 Mb Twinmos PC133 | MSI KT7 Turbo | Debian 3.0 stable (kernel 2.6.3)