Blocket inför BankID-verifiering för alla användare

Permalänk
Melding Plague

Blocket inför BankID-verifiering för alla användare

BankID-verifieringar ska göra plattformen tryggare för både köpare och säljare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Helt klart på tiden… sådana tjänster vinner inget på anonymitet

Permalänk
Medlem

På tiden, filtrerar väl ut de svagaste scammarna, som dessa;

Permalänk
Medlem

Det var på tiden! Man har inte gjort detta innan för att det på kort sikt skulle kunna innebära mindre annonsvisningar. Men med mer kvalitativa annonsvisningar så kan Schibstedt ta bättre betalt.

De riktigt sjuka scammersen är ju folk som bor hemma i någon håla och skiter fullständigt i konsekvenserna - de sitter och kollar vad som kommer upp i "köpes" och luktar hur desperat köparen är. Skickar falska bilder på varor de inte har, tar emot Swish och hela kittet i deras egna namn.

Permalänk
Medlem

Äntligen. För något år sedan försökte en bedragande sälja min bil i mitt namn. Ett riktigt underpris, och målet var att lura av så många som möjligt på en handpenning. Blockets ”säkerhetsavdelning” var ett totalt skämt.

Möjligheten att använda BankID har funnit där länge, men Schibsted har väl varit rädda att förlora annonsintäkter…

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Finns såklart vägar runt detta med hjälp av målvakter.. Men det kanske stoppar en del av bedrägerierna.

Permalänk
Medlem

Det var verkligen på tiden. Att det inte varit ett krav sedan långt tillbaka förvånar mig däremot.

Visa signatur

På informationssupermotorvägen sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Kanske skrämmer det bort några. Tyvärr har det visat sig att även med bankid, Swish etc så brukar polisen strunta fullständigt i det och de kriminella fortsätter sina bedrägerier.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karim:

Det var på tiden! Man har inte gjort detta innan för att det på kort sikt skulle kunna innebära mindre annonsvisningar. Men med mer kvalitativa annonsvisningar så kan Schibstedt ta bättre betalt.

De riktigt sjuka scammersen är ju folk som bor hemma i någon håla och skiter fullständigt i konsekvenserna - de sitter och kollar vad som kommer upp i "köpes" och luktar hur desperat köparen är. Skickar falska bilder på varor de inte har, tar emot Swish och hela kittet i deras egna namn.

Ett bra tag sen när GTX 1080ti var topmodellen så var det en bedragare här på SweC som skickade bild på pass och ID när han försökte sälja sina GPU till billigt pris. Detta var ingen indiér eller nigerian, personen bodde här i Sverige och bara sket i allt. Flera blev lurade av honom och kontaktade hans familj som sa att han bara ignorerade allt.

Han "sålde" två GTX 1080ti för runt 4000-5000kr och med tanke på hur många som skrev om att han lurade dem så måste han ha kammat hem 50k+.

För nån vecka sen fick jag ett liknande meddelande här på SweC där nån ville "sälja" sin 20k bärbara dator för 1500kr, jovisst...

Permalänk
Medlem

Stoppar kanske inte all bedrägeri men kommer leda till att Blocket kan banna folk mycket effektivare. Man kommer inte längre kunna skapa extra konto hur som helst.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Kanske skrämmer det bort några. Tyvärr har det visat sig att även med bankid, Swish etc så brukar polisen strunta fullständigt i det och de kriminella fortsätter sina bedrägerier.

Så är det ju. MEN vet du vem personen är så kan du gå efter själv. Via tex kronofogden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Trodde detta redan var infört? Jag tycker man måste identifiera sig med BankID varje gång man svarar på ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Trodde detta redan var infört? Jag tycker man måste identifiera sig med BankID varje gång man svarar på ett meddelande.

Av någon halvskum anledning, så tvingar iOS-appen mig att verifiera med SMS. Går jag däremot via webben, så funkar BankID på samma enhet.

Permalänk
Medlem

Det är ju jättebra MEN under förutsättningen att ens riktiga namn/uppgifter är dolda för "allmänheten" och INTE publiceras, innan man faktiskt kommit överens om en affär.

Annars blir blocket helt meningslöst som säljare. Nu säljer i och för sig saker via blocket väldigt sällan men de gånger jag testat så blir man ju fan mörkrädd av de svar och diskussioner som uppstår. Skulle de få reda på ens uppgifter och börja ha sig på via telefon eller dyka upp hemma hos en så blir ju tjänsten obrukbar.

Permalänk

Det blir säkert bra, sedan kombinerat med säljhistorik. Om någon har sålt väldigt mycket innan med bra betyg, så minskas chansen att det skulle vara ett bedrägeri om ens affär inte på något sätt är på extrem mycket högre summa.

Angående rättsväsendet så skryter många politiker om att vi aldrig har haft så många inburade som nu. Men det är inte mycket prat om hur de ska få ett lagligt liv efter med ett jobb som de kan leva på.. Och vissa av dessa hjälper kanske inte bankid som säkerhet emot. Däremot köphistorik som jag nämnde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är ju jättebra MEN under förutsättningen att ens riktiga namn/uppgifter är dolda för "allmänheten" och INTE publiceras, innan man faktiskt kommit överens om en affär.

Annars blir blocket helt meningslöst som säljare. Nu säljer i och för sig saker via blocket väldigt sällan men de gånger jag testat så blir man ju fan mörkrädd av de svar och diskussioner som uppstår. Skulle de få reda på ens uppgifter och börja ha sig på via telefon eller dyka upp hemma hos en så blir ju tjänsten obrukbar.

Du menar precis som facebook marketplace? Ser ärligt talat inte varför det skulle vara något konstigt med att behöva gå ut med ens riktiga namn..

Tycker själv bara att det är fördelar med det och bidrar mindre chans att det läggs ut massa bedrägeri annonser.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Tyvärr stoppar det ju inte folk från att luras etc en första vända, men det gör det betydligt svårare för en person att skapa nytt konto och fortsätta luras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Handlar inte så mycket om bevis för polisen, utan snarare att när bankid krävs, kan man långsamt filtrera ut bedragarna. Tradera gjorde det, hade en del bedragare några år sedan när ett flertal konton blev hackade, men numera ser jag inget sånt allt längre. Däremot har blocket varit fett störigt sedan ett tag tillbaka och där har jag tagit bort mitt konto. Irriterande att man inte kan skriva alls utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det blir säkert bra, sedan kombinerat med säljhistorik. Om någon har sålt väldigt mycket innan med bra betyg, så minskas chansen att det skulle vara ett bedrägeri om ens affär inte på något sätt är på extrem mycket högre summa.

Angående rättsväsendet så skryter många politiker om att vi aldrig har haft så många inburade som nu. Men det är inte mycket prat om hur de ska få ett lagligt liv efter med ett jobb som de kan leva på.. Och vissa av dessa hjälper kanske inte bankid som säkerhet emot. Däremot köphistorik som jag nämnde.

Nej tack. Historik finns redan för med frakt, behövs inte utan. Vem orkar med att deklarera sen ifall man säljer ett par saker under året. De måste rapportera vad du säljer till skatteverket, och sen förväntar skv sig att man tar med det i deklarationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så är det ju. MEN vet du vem personen är så kan du gå efter själv. Via tex kronofogden.

Man kanske får anlita några håriga motorcykelentusiaster om du ska ha loss något öht, för ringer du kronkalle lär du hamna sist i kön om du vill ha loss några kulor från en notorisk bedragare.

Min käre far råkade ut för ett bedrägeri för ett gäng år sen gällande en husvagn (runt 20 000 pengar), utreddes av polis och en person åtalades för detta och ett flertal liknande brott. Den åtalade friades på alla punkter trots att det fanns banköverföringar och inspelade samtal som bevis

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Det är välkommet, om de fixar sina buggar.. Har väl fått bekräfta min identitet 10 gånger på 2 veckor.. Det ska räcka att logga in en gång, inte en gång om dagen. Vissa dagar har det blivit 4-5 signeringar. Vilket resulterat i att jag bojkottat blocket och lagt ut varorna på Facebook istället.

De bör också se över sitt filtrersystem, ordentligt, en sådan enkel sak som att kunna filtrera varor inom specifika prisintervaller borde finnas i ALLA kategorier.

Permalänk
Medlem

Äntligen, hoppas det bidrar till mer säkra affärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Du menar precis som facebook marketplace? Ser ärligt talat inte varför det skulle vara något konstigt med att behöva gå ut med ens riktiga namn..

Tycker själv bara att det är fördelar med det och bidrar mindre chans att det läggs ut massa bedrägeri annonser.

Ja alla får ju tycka olika men jag tänker så här:

A) Anonymt tills man kommit överens och affären skall ske:
Jag ser en annons och startar en konversation. Om allt verkar ok och inga varningsklockor ringer så går jag vidare och köper varan. Jag kan ex be att få se och betala varan på plats osv.

Blocket sitter ju så klart på alla uppgifter från början men publicerar dom inte för allmänheten.

Problem med detta? Missar jag uppbenbara fällor så finns risken att jag blir lurad. Worst case - jag blir av med pengarna och får inte vara.

B) Jag lägger ut en annons och alla riktiga uppgifter publiceras.
Folk ringer och stör dygnet runt, vissa kanske till och med dyker upp oannonserade och skall in på tomten och "titta på bilen".

Worst case - Nu står helt plötsligt en galning och minsann har RÄTT att köpa bilen för 11.50:- samtidigt som denna slänger ur sig alla möjliga hot.

Jag kommer alltid välja alternativ A) där jag blir av med en mindre summa än katastrofen alternativ B) kan leda till.

Som sagt, blocket sitterju så klart med uppgifterna från början. Det jag motsätter mig är att uppgifterna publiceras öppet i annonsen.

Permalänk
Medlem

Polisen lägger ner samtliga fall ändå.. jag hade både identitet och loggar på en killen (bedrägeri) + swish men dom la ner fallet ändå

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Jag blev blåst här på sweclockers förut tillsammans med minst 5 andra. BankID borde vara standard. Anledningen varför han åkte dit var just för att samtliga swishat honom och på så vis kunde polisen få fram hans kontaktuppgifter.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Trodde jag skulle blå blåst på en CPU, förbetalde med Swish sedan efter en del artig argumentation fick jag återbetalt via ett annat nummer (annan person samma efternamn).
Tur nog var det bra meddelanden i Swish om man skulle bli anklagad för penningsvätt.

Undrar vad dealen var igentligen.

Permalänk
Medlem

Bra. Ser verkligen ingen anledning till att man ska kunna vara anonym när man handlar med andra, och Blocket tröttnade jag på för några år sedan när 2 jävla nötter vid två helt olika tillfällen slösade min tid genom att "låtsas" vara intresserade för att dra ut på långa konversationer...internets motsvarighet till busringning.
Gick över till Tradera efter det, och jag har aldrig ångrat det.

Visa signatur

MB: MSI MAG X670E Tomahawk WIFI // CPU: AMD Ryzen 7 9800X3D
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC 10Gb // Acer Predator XB271HU
RAM: Kingston FURY Beast 64GB DDR5 6000MHz CL30 // PSU: Corsair RM1000X 3,1 ATX
SSD: Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB // Arctic Liquid Freezer III 360

Permalänk
Medlem

Jag använder blocket mycket och har egentligen inga större problem med att de inför detta. Dock så är det lite av ett slag i luften då de bedragare som fortfarande finns kvar efter att det redan krävs bank-id helt uppenbarligen inte bryr sig om detta. Problemet ligger ju egentligen senare i kedjan, när man anmäler att man blivit bedragen till polisen med all information om vem som gjort det, hur det gick till och vem som fick dina pengar och polisen lägger ner ärendet direkt.
Om man ville göra något vettigt här så vore det bättre att man startade en privat indrivning som ingår när man bokar sin annons, typ baltic inkasso fast blocket inkasso då. Lurar du nån så står det dagen efter två bastanta herrar utanför dörren med en gul nettokasse i ena näven och de är såna som vill att man betalar.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, polisen hjälper dig inte ändå.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem

Snart kommer det krävas BankID för att gå ut genom dörren. Är BankID nere kommer du inte ut 😂😦.