Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd
Permalänk
Medlem

PCI RAID 1 Vägrar boota.

Hej gott folk...

På mitt jobb har jag en burk där HDD:n har kraschat 2ggr, båda gångerna utan att förlora något, men dock. Det bara väntar att hända.

Jag var och köpte ett 2 kanalers PCI SATA RAID kort och 2st Maxtor Maxline 300GB och tänkte att nu jäklar ska jag köra RAID1 och vara helsafe i framtiden.

(Burken är en HP PIV 3Ghz)

Bootar upp, monterar RAID-enheten med raid 1, hittar alla inställningar, allt ser kalas ut. Startar på CD:n, trycker F6 och installerar extra drivare. Installationen gör som den alltid brukar göra (även om formateringen gick jäkligt snabbt). Den säger åt mig att ta ut disketten och starta om.

Gör det och startar om, då bootar den faen på cd:n igen... och jag får köra om allting igen, och det är en aldrig avslutande loop. Tar jag ur CD:n försöker den starta på NIC:et istället.

I smurf-bios:et som följer med så är förändringarna man får göra små, men byta boot-sekvens fär man iaf göra, där finns inget vad heter PCI_card eller raid eller något att välja. Det är som att den inte förstår att det sitter ett kort där som har stora och fina diskar i sig.

Någon? Hjälp? Snälla?

Har även kört "Initialize" på RAID uppsättningen när jag gjorde den första gången, men utan skillnad på resultatet. Det är som att jag måste få den att fatta att det är detta kortet som gäller.

RAID-kortet heter "Sunix" om det är till hjälp.

För visst ska man kunna boota ett system på ett PCI_kort, utan att behöva a ytterligare en "MASTER" på den SATAN på MB:t?

En klubba till den som löser det.

Mvh

- Peter -

(Har försökt tagit bort denna tråd, då jag har en ny i Lagrings-delen, fick dock inte)