ADSL-Router med WLAN, och 4ports gigabit Ethernet?

Permalänk
Medlem

ADSL-Router med WLAN, och 4ports gigabit Ethernet?

Funderar på att skaffa ett nytt ADSL-Modem/router. Hade ögonen på DGL-4300 Gaming, men den hade ju inte ADSL på sig...

Just nu sitter familjen på en Dlink-504, 4 portar, som i sin tur har trådlöst 4portas router nätverk kopplat till sig. Vilket inte på nått sätt känns optimalt.

Det mitt nätverk sysslar med är att skyffla onlinespel-data och nedladdningar... Så vill ju helst ha nått som inte ger hög ping och som man kan porta lite hit och dit. Firewall behövs inte. Wlan på 108 skulle vara fint, men antar att 54 räcker. [edit]Vill ha gigabit på kablarna i själva nätverket, behöver inte vara ut mot internet[/edit]

Pris, ja, max runt 1500kr.

Som sagt, skulle vilja att den är så nära Gaming Routern som möjligt, fast med ADSL...

Tacksam för alla svar

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Att köpa ett kombinerat ADSL-modem/router är mestadels dumsnålt. Den bästa lösningen är och kommer alltid att vara separat xDSL-modem samt router. Dock så kommer du inte kunna komma undan med ADSL2+-modem och 4-portars Gigabit-router (4 portars 1000MBit) samt med trådlöst gränssnitt för 1500kr och om du hade kunnat gjort det så skulle du garanterat inte bli nöjd med resultatet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Att köpa ett kombinerat ADSL-modem/router är mestadels dumsnålt. Den bästa lösningen är och kommer alltid att vara separat xDSL-modem samt router. Dock så kommer du inte kunna komma undan med ADSL2+-modem och 4-portars Gigabit-router (4 portars 1000MBit) samt med trådlöst gränssnitt för 1500kr och om du hade kunnat gjort det så skulle du garanterat inte bli nöjd med resultatet.

Antog att så kunde vara fallet, då inga sålde något jag leta efter...

Så vilket modem skulle vara snabbast och mest "kompatibelt" med en DGL 4300 Gaming? Är det bäst och satsa på Dlink eftersom DGL 4300 är dlink eller?

Som sagt, vill inte tappa ping

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Vad gäller router (och möjligtvis även Gigabit-switch för Gigabit-länk mellan kabelanslutna datorer) så skulle jag personligen satsa på Linksys-utrustning.
På ADSL2+-modemfronten så vet jag dock inte vad jag skulle satsa på idag. För ett halvår sedan så hade jag förmoderligen föreslagit Zyxels 660H, men jag kan åtminstone avråda dig ifrån att köpa Billion då mina egna erfarenheter utav deras modem är att de är på tok för dyra för den metall man får i plastburken

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD