Några bilder på min 80-tals Mac

Permalänk
Medlem

Några bilder på min 80-tals Mac

Tänkte jag skulle dela med mig några bilder på min gamla skönhet, aka en Macintosh SE från 1988.

När man bootar upp, vilket går imponerande fort med tanke på åldern. Kring 40 sekunder!

Den berömda logotypen.

Specs

She's a beauty!

Portar

Demonstration av handtaget. Rätt så praktisk sak faktiskt.

Permalänk
Medlem

coolt

men gillar inte upload sidan med massa popuper som snackar om att datorn har spyware (använder FF) stackar ie användare som får in på den sidan

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem

Imageshack är bra. Kör själv med FF och har inga problem alls. I couldn't care less om de som kör med IE.

Permalänk
Medlem

Har också börjat få poppups på de flesta upplod sidor med Fx inklusive den här

Fin Mac i alla falla tror vi hade en sådan på dagis den var gammal redan då
btw lyckats du få in filler till den? som du undra i unixforumet

skulle ja vad dig skulle jag ta reda på om det fanns något unix OS till den alltid kul och hacka lite

Permalänk
Medlem

Om det hade varit en något modernare modell. En SE/30. Så hade du kunnat köra Apple Unix (A/UX).
Riktigt coolt unixsystem. Du får terminaler osv. samt Mac OS 7 uppe på.

Den där maskinen du har har en 8MHz CPU...
Det är uppföljaren till den så revolutionerande Macintoshen.

Permalänk
Medlem

Nice! Väldigt smidiga de där. Tänk om de hade batteri också, en laptop med CRT-skärm Ett spel som rekommenderas till Mac SE är "Glide", det går ut på att flyga pappersflygplan och är riktigt skoj... Eller ja, det var det när jag gick i grundskolan och vi hade såna där datorer

Permalänk
Medlem

Opera 9 blockar popups på Imageshack...

Permalänk
Medlem

Va?!?!? inge tv-out eller usb
dags att uppdatera

Permalänk
Medlem

liknar morfars gamle burk.. men den är nog en lite äldre modell.. typ början av 80 talet tror jag.. om jag minns rätt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyfriend
Ett spel som rekommenderas till Mac SE är "Glide", det går ut på att flyga pappersflygplan och är riktigt skoj... Eller ja, det var det när jag gick i grundskolan och vi hade såna där datorer

"Glider" heter det faktiskt, besserwisser-nillon har talat. Det är faktiskt släppt som freeware nu och är riktigt skoj.
Gamla SE ja... det är söta små burkar.
Själv skulle jag vilja lägga vantarna på en Colour Classic och hotta den lite med ett moderkort från en Performa 575, göra upplösningshacket som ger 640x480 och ha för att spela gamla klassiska Mac-spel på.

Permalänk

Jag blir så avundsjuk. Jag fick nästan en tår i ögat när jag skulle hämta min barndomsdator(Performa 400) och det visades sig att morson slängt den.
jag vet inte om "Dirtbike" går att lira på en Classic, annars var det ett roligt gammalt spel.

Visa signatur

Nja.

Permalänk
Medlem

Firefox? Popup?
Funkar fin fint här iallafall.

Söt maskin iallafall

Permalänk
Medlem

Den är raka motsatsen till Quadra 950. Det är inte direkt små grejer.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

hehe morsan hade en såndär ett tag, satt å spelade shufflepuck på den, skitkul spel måste jag få säga. gillade också disketstationen på dom

Visa signatur

Mera COOP åt folket

Permalänk

Har en exakt likadan hos fassan som bara står ;D

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem

har man inte spelar shufflepuck så har man missat ett jävligt roligt spel.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

På tal om spel till den vad hette det där spelet som man var en tjuv och skulle springa ifrån polisen?
och självklart kommer man ju ihåg shufflepuck men jag tyckte mer om tjuvo ch polis spelet tyckte de man spela mot såg så fula ut.

Permalänk
Medlem

Meto: Lode Runner (alternativt ihopskrivet, jag kommer inte ihåg) heter spelet du söker. Det går säkert att få tag på på internet om man söker runt lite.
Shufflepuck är bäst, hackar dock i classic på min ibook. Får ta och gräva fram gamla macplusen någon gång och se om den fortfarande startar (20mb ext hdd lika stor som dagens ibook )

Visa signatur

Björn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakan86
coolt

men gillar inte upload sidan med massa popuper som snackar om att datorn har spyware (använder FF) stackar ie användare som får in på den sidan

Lite OT, men, jag gick in flera gånger utan några popups som snackade om spyware, fick nån vanlig bantningsreklam en gång, jag har IE ;).

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av boyfriend
Nice! Väldigt smidiga de där. Tänk om de hade batteri också, en laptop med CRT-skärm Ett spel som rekommenderas till Mac SE är "Glide", det går ut på att flyga pappersflygplan och är riktigt skoj... Eller ja, det var det när jag gick i grundskolan och vi hade såna där datorer

Oj det minns jag..satt hos en polare och lirade..hur sjukt mycket som helst.

Visa signatur

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Pain Is just another fantacy

Permalänk

Såg en idag för 650 kr, ska ja slå till?

Visa signatur

Deltahead - Don't move to Finland

Permalänk

najs... dock upl är bättre...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fina grejjer det där. Hade flera stycken på min skola när jag gick i låg/mellanstadiet. Det fanns även 1 PC (viktor, minns inte modell) som alla slogs om att använda för att den hade färgskärm samt ski or die installerat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
Fina grejjer det där. Hade flera stycken på min skola när jag gick i låg/mellanstadiet. Det fanns även 1 PC (viktor, minns inte modell) som alla slogs om att använda för att den hade färgskärm samt ski or die installerat

Hade ni inte chips också? det var ju jätteroligt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2GHz | Gigabyte GA-890GPA-UD3H | Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1333Mhz XMS3 + Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz | AMD Radeon HD6850 OC 1GB | Windows 10 Pro 64-bit | BenQ G2420HDBL + Dell 1907FP | Samsung SSD Desktop 830-Series 128GB + 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ + WD Green WD20EARX 64MB 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
"Glider" heter det faktiskt, besserwisser-nillon har talat. Det är faktiskt släppt som freeware nu och är riktigt skoj.

http://homepage.mac.com/calhoun/Glider%20PRO.html

Permalänk
Medlem

Haft en sån där en gång i tiden också, och självklart lirade man shufflepuck på den. Hehe nu vet jag äntligen vad spelet heter, glömt bort det för länge sen.

Permalänk
Medlem

Min värdpappa här i Japan har en Macintosh Classic och någon annan gamling ståendes på kontoret, dock inget tbord osv. Måste man ha några speciella Apple-grejjer eller liknande? Vad är det för anslutningar för tbord osv? Har inte haft tid att kolla närmare på grejjerna...

Permalänk
Medlem

jepp.... är en liten speciell kontakt...

påminner om en ps2 kontakt... det roliga var att tangentbordet man hade till se:n var typ 3 ggr större än själva datorn.... haha....

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

Har ett sånt tangentbord (och mus här) som jag fick med i en deal. Kan intyga att tangentbordet inte är som dagens. Det är typ två gånger så tjockt som ett modernt tangentbord. Fast enknapps musen verkar solid. De senare Apple tangentborden var dock designmässigt rätt trevliga.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BeerCan
den hade färgskärm samt ski or die installerat

Ski Or Die! God damn, det var grejer det

Visa signatur

En likadan som Arne Weise har.
http://www.skydiveumea.se