Inte tillräckligt med ström?

Permalänk

Inte tillräckligt med ström?

Tjo! Köpte nytt grafikkort (Gainward GeForce 6600GT 256Mb AGP) härommånaden, och nu på sistone har jag fått problem med att så fort jag sätter igång ett spel (eller ibland när jag bara kollar på film) så hävdar datorn att grafikkortet inte får tillräckligt med ström, och att den därför sänkt inställningarna på det. Har ett 400W-nätagg, och mina vänner hävdar att det ska vara tillräckligt, och det känns så skumt att det börjat ske så plötsligt, men vad kan det annars vara? Om det nu utan tvekan är nätagget, så får ni gärna tipsa om nå't bra, helst som går att köpa på Komplett

Övriga specs:

MSI K8N NEO Platinum Edition S754
AMD Athlon 64 3200+ 2.2 GHz
2 x Corsair VS512MB400 Value Select 512Mb DDR PC3200 400MHz 184pin CL2.5
Creative Audigy2
Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA
Nå'n 80GB IDE-hårddisk

Annan fråga: Se'n jag köpte mitt andra minne har jag behövt köra minnena på 266Mhz istället för 400Mhz, och så har jag ställt om CT Frequency (vad det nuän är...) till 5x till 3x. Fick BSOD och dylikt hela tiden innan dess. Skulle jag kunna köra minnena på full speed 'n sådär om jag bytte mot, typ, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308238? Vore det värt det?

Så, massa text.. :v Tacksam för alla svar!

Permalänk
Medlem

vad är det för nätagg? Vilket märke och modell alltså.

Har du kopplat i den extra strömsladden till g-kortet?

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
vad är det för nätagg? Vilket märke och modell alltså.

Har du kopplat i den extra strömsladden till g-kortet?

Extra strömsladd inkopplad, yes! Minns inte vad det är för nätagg dock, ska kolla när jag kommer hem imorgon!

Permalänk
Medlem

Har du många andra enheter kopplade till samma elkabel som den till kortet (hårddisk etc) ?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Har du många andra enheter kopplade till samma elkabel som den till kortet (hårddisk etc) ?

Mjo, har bestämt för mig att jag har det, och jag har funderat på om det kan vara problemet... Antar att det spelar in, then? Kan försöka dra nå'n kabel som jag har kopplad till DVD:n-/CD-brännaren ner dit och se hur det går!

Permalänk
Medlem

Det är inte nätagget som är för svagt så byt inte ut det helt i onödan.

Mest troligt har du någon glappkontakt där, eller så är det ett rent mjukvarufel.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag har också fått upp den infon ibland, finns en fix på nVidias hemsida som plockar bort den om man får upp meddelandet utan att man har problem. Min dator funkar kalas i övrigt och aldrig några problem i spel, så det kan ju vara mjukvaran som strular för dig.

Visa signatur

Corsair 4000X | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | XFX RX 6800 | Kingston Fury Beast 2x16GB | WIN 11 PRO

Permalänk

A'right, jag testade att ändra så att grafikkortet har sin egen strömkabel, som inte är grenad till nå't annat, och nu funkar det finfint! Tack så mycket för hjälpen!

Har dock ett annat problem.. >_< Jag har flyttat datorn till en annan del av rummet (närmare köksvrån, misstänker att det kan ha med det hela att göra), och när jag försöker köra TV-out får jag en massa störningar. Bild som rullar, högt brummande. Har receivern en bit ifrån datorn, och ljudet från datorn kopplat till den, och jag får inga som helst störningar i nå't annat än just TV-out-bilden. Now, en kompis till mig hade sin dator ståendes här förut ett tag, och vi försökte köra TV-out från den, men.. det blev samma sak då som det blir nu... så det verkar ha nå't med området att göra.. uhm.. WTF, elektromagnetiska fält? Eller nå't? Har ingen aning, please help :/

Permalänk
Medlem

Låter som du fixat en jord-loop. Kan bli så då spänningar skiljer sig lite mellan olika vägguttag.

Du kopplar två maskiner (TV och dator) i två olika uttag. Sen kopplar du ihop dem på något sätt (tv-out), då kommer du få en krypström genom den kabeln. Den ger ofta upphov till ett 50Hz brummande och lite andra störningar.

Finns små eliminatorer man kan köpa som fixar det, alt. att du kör på samma uttag.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Oh! Hade jag inte en aning om, tack ska du ha

Permalänk

hmm micron igång?

har ni sterion inkollad i bägge "testen" för det kan vara sånt som stör..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hmm hmm, det som fixade det var när jag kopplade en skarvsladd från andra änden av rummet (där jag hade datorn ikopplad förut, och där jag har TV:n) till grenuttaget jag har datorn kopplad i. Funkade inte när jag kopplade in TV:n här där datorn står, så det verkar alltså vara nå't skumt med eluttagen här... O_o Men nu är det iallafall fixat, tack för hjälpen även denna gång

Permalänk

hmm belagarath sök upp en elektriker.. inte bra det där.. kan vara så att någon nolla glömt nollan ( ironi ) och kopplat 2 faser istället.. men.. konstigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Yeah, har lämnat felanmälan, väntar med att använda uttaget tills det är fixat... :/